Q1 2021 - Autokosten

 Maart zit er alweer op en dat houdt in dat het eerste kwartaal van 2021 ook alweer aan ons voorbij gevlogen is. Daarmee is de tijd ook weer aangebroken om de kwartaalupdate te gaan plaatsen en het cijfergeweld in 2021 weer te starten. Te beginnen, net zoals altijd, met de autokosten.

Net zoals altijd laten we beginnen met een overzicht

Q1 2021 - Autokosten

Q1 2021 - Autokosten

Tja, Hoe spannend deze posts waren in het jaar 2019 is het elk kwartaal in 2020 een erg saaie post geworden en het gaat er steeds meer op lijken dat in 2021 dit niet veel anders zal zijn. Niet heel verassend en ook al meerdere keren eerder gezegd, maar toch wel jammer aan de ene kant omdat er hierdoor ook simpelweg niet zoveel te melden is.

Dit kwartaal heb ik welgeteld één keer getankt.... En daarmee 689 km gereden....... Tja ik kan een hoop vertellen, maar dat is dusdanig weinig dat ik feitelijk gezien niet heb autogereden. Deze ritten bestaan dan ook uit, een rondje rijden, om zo de auto nog enigszins in beweging te houden. Ik gebruik de auto absoluut niet voor de korte ritjes, daarvoor hebben we de fiets of de benenwagen. De rondjes die wij rijden zijn dan ook tussen de 45 min en 60 min om zo ervoor te zorgen dat de bewegingsonderdelen voorzien zijn van de nodige oliën en de staat van de auto nog enigszins op orde blijft.

Hoewel dit niet de bedoeling zou zijn aldus de boordcomputer had ik al op 07-2020 een onderhoudsbeurt moeten geven. Echter door corona heb ik dit uitgesteld en heb ik tot op heden nog steeds niet deze onderhoudsbeurt gepland. Ik ben hierop in mijn boordcomputer gegaan om te kijken waarom hij vind dat er een onderhoudsbeurt nodig zou zijn, en het blijkt dat het zou gaan om de remvloeistof controleren. Alle andere zaken, olie, accu, remmen, etc etc stonden allemaal nog ok. Daarop heb ik zelf een visuele controle uitgevoerd op de remvloeistof en geconstateerd dat alles er “ok” uitziet. Op zich is het ook een opmerkelijke melding gezien deze vloeistof vorig jaar in januari is vervangen en deze, aldus het internet, twee jaar meekan. 
Op basis van deze bevindingen ben ik eigenlijk van plan door te rijden tot de volgende APK die in januari 2022 zal moeten plaatsvinden. Dat houdt in dat ik in november 2021 terecht kan bij mijn garage om een beurt en APK te kunnen uitvoeren en zo twee vliegen in één te kunnen afhandelen. Hoewel november nog ver weg klinkt kan ik in hoeveelheid kilometers wel stellen dat hier niet veel gereden zal gaan worden tot die tijd en is de staat van de auto verder prima in orde. Dit is dus zeker geen ordinaire kosten besparing actie, maar simpelweg een efficiency item ;-)

 Terug naar de financiele cijfers. Want die zijn de afgelopen drie maanden wederom zeer positief. In alle drie te maanden is te zien dat we zelfs de afschrijving van de auto hebben “terugverdiend” door de weinige kilometers. De auto heeft mij de afgelopen maanden dan ook “geen cent” gekost en is volledig betaald door de werkgever in de vorm van de leasevergoeding en reiskostenvergoeding van vrouwlief.

Vooruitblik op Q2 2021

Daar kunnen we kort en helder of zijn. Daar gaat geen verschil in komen, althans niet in de vorm van gereden kilometers of hogere kosten.
Waar ik wel een verschil verwacht is in de vorm van reiskostenvergoeding. Zelf heb ik sinds juli 2020 al geen recht meer op reiskostenvergoeding (bruto/netto regeling) wat mij 250 euro netto scheelde. En heb ik alleen nog een reiskostenvergoeding in de vorm van een leasevergoeding aangezien ik geen leaseauto heb genomen. Echter voor vrouwlief is het een andere zaak. Deze krijgt nog steeds elke maand reiskostenvergoeding, maar tja, we leggen geen kilometer meer af. De regelgeving aangaande het doorzetten van deze vergoeding stond al een tijdje onder druk. Eerst werd de datum van 1 januari 2021 genoemd, toen 1 februari. En inmiddels is dit al verschoven naar 1 juli 2021. Echter verwacht ik dat dit echt een uiterste datum zal gaan zijn en dat houdt ook in dat we 150 euro maandelijks erop “achteruit” gaan. Bij elkaar, met mijn bruto/netto regeling die is gestopt. Is dit een impact van 400 euro netto per maand.

Best een heftig en groot bedrag wat zomaar “opeens” wegvalt, zeker voor de mensen die dit geld hard nodig hebben. In ons geval is het geen ramp, maar meer “jammer” dat het wegvalt hoewel het zeker uitlegbaar is.

We gaan het in ieder geval meemaken hoe dit zich verder ontwikkeld. Ik ben in ieder geval klaar voor Q2 2021!

Hoe zit het met jullie autokosten in dit eerste kwartaal?

Q1 2021 gerelateerde posts

Q1 2021 - Autokosten

Q1 2021 - Persoonlijke savingsrate

Q1 2021 - Huishoudboekje

Q1 2021 - Energiekosten

Q1 2021 - Beleggingen

Reacties

Populaire posts