Een cadeau voor mijzelf! Weg met de regels!

 Je leest het goed! Er heeft iets unieks plaatsgevonden. Ik heb mijzelf een cadeau gegeven, maar waarom eigenlijk?
Een cadeau voor mijzelf! Weg met de regels!

Regels!
Ik ben erg slecht in cadeaus bedenken, laat staan mijzelf iets gunnen, tenzij ik mij hou aan mijn eigen regels kan houden. En vaak sneuvelen hierop een hoop cadeaus waar ik toch naar zit te kijken, zoals recentelijk nog een PS5. Maar deze keer heb ik gezondigd en heb ik de regels aan mijn laars gelapt! 

Aanleiding
April is altijd een leuke maand in huize Luxe of Zuinig, want de bonussen worden uitbetaald. Ook dit jaar is de bonus niet mals, gezien de bedrijfstak waar ik in werk het uitermate goed deed tijdens corona. Het spreekwoordelijke “de één zijn dood, is de ander zijn brood” kunnen we hiermee erg letterlijk nemen maar is helaas wel de waarheid. Al jaren pot ik die bonus op en gebeurd er weinig mee. Maar deze keer vond ik dat ik uit de band mocht springen want ik koop al het hele jaar zo weinig dat ik nu toch wel eens wat mijzelf mocht gunnen.

Geen paniek!
Nu hoor ik de meeste mensen al denken..... ow jeej, nu komt mij toch een superdeluxe over de top cadeau.... Nou dat valt wel mee ;-).
Ik hou van koken, en bij koken hoort goed gereedschap. Enkele jaren geleden ben ik overgestapt van Teflon pannen naar plaatstaal pannen. Ik heb ze in een hoop maten en varianten en bak er elke dag met plezier mee (echt een aanrader en ook veel gezonder, zoals de Keuringsdienst van waarde ook recentelijk uitzond (ook aanrader om even te kijken))

Zelf ben ik fan van De Buyer plaatstaal pannen, deze zijn te koop voor een paar tientjes en zijn daarmee vaak even duur of zelfs goedkoper als de teflon variant. Zeker als je kijkt dat deze pannen je hele leven mee kunnen gaan en je kleinkinderen er waarschijnlijk ook nog mee bakken. Enige nadeel voor de meeste mensen.... Je moet ze inbranden. Ik kan je zeggen, dat is een eitje en klinkt moeilijker dan het is. 

Maar goed we dwalen af. Want ook ik zondigde af en toe nog met een teflon pan..... Specifiek een hapjespan. Want een ander nadeel aan de plaatstalen pannen is dat je geen zure gerechten erin moet bakken, anders gaat je eigen ingebrande laag ervandoor en krijg je dus aangebakken gerechten. Ik moest op zoek naar een alternatief want de hapjespan was “op”. Lees ik zag de krassen in de teflon en dat betekent dat hij de deur uit moet. Zoals Luxe of Zuinig het betaamd had hij al zaken uitgezocht. Want ik had een mooie pan op het oog van DeMeyere. Alleen vond ik.... met een prijs van 200+ euro dat nou ja.... nogal duur. 

RVS alternatief
Het zelfde geldt voor RVS als met plaatstaal, ze zijn praktisch onverwoestbaar en daarmee op zich die prijs ook wel waard, maar ik was de tientjes prijs gewend van DeBuyer en kwam dan ook weer uit bij het favoriete merk met een RVS alternatief. Namelijk deze pan. Wederom tientjes werk, volledig RVS en een hapjespan... Niet leverbaar door een NL shop met 28cm maar wel vanuit Belgie.
Is er een catch dan? Ligt eraan, de zeer dure Demeyere pan heeft een zeven lagen principe en zorgt er ook voor dat de wangen heet worden. De Debuyer heeft alleen geleidend materiaal in de bodem. Mijn huidige hapjespan “die van teflon” heeft hetzelfde principe en dat werkt prima gezien ik meestal met sausen en éénhapsmaaltijden de wang vanzelf warm wordt en het daar wat mij betreft niet hoeft te bakken.

Knoop doorgehakt
En zo heb ik zonder verder aan mijzelf regels te stellen of het wel echt nodig was (ja, dat was het ook maar toch). Een cadeau gedaan, maar toch ook weer op een Luxe of Zuinig manier. Alternatieven scannen en dan de meest “sensible” oplossing kiezen wat in dit geval mij nog geen 60 euro lichter heeft gemaakt. 

Inmiddels is hij binnen en ben ik dan ook erg tevreden ermee, al is het wederom een andere manier van bakken dan plaatstaal en teflon. Als je van koken houdt is het zeker een aanwinst! Maar de regels gelden vanaf nu toch echt weer!

Zijn jullie al over van teflon naar plaatstaal of RVS?

Reacties

Ja ook over na plaatstaal er erg blij mee dit gekocht van kadobonnen die ik van mijn werkgever had gekregen. Ik geef mezelf ook niet gauw kado's
Anoniem zei…
Ik heb greenpan pannen... ook inderdaad om geen teflon te hebben. Dit zijn keramische pannen. Heel fijn. Uitgaande van jou onderzoek, zijn deze dan minder " gezond"?
Het nadeel aan een anti-aanbak laag van de fabriek is dat deze uiteindelijk los gaat laten bij gebruik. Deze slijt simpelweg. Dit slijten gebeurd bij afwassen, bakken en met de voorwerpen die je gebruikt om te bakken. Een keramische anti-aanbak laag (ook wel thermolon genoemd) is hier geen uitzondering op, maar kan wel tegen hogere temperaturen dan teflon (450 graden). Daarnaast is het productieproces veel “schoner” dan teflon.
Dus ja ze zijn beter dan teflon, maar ze winnen het bij lange na niet van plaatstaal, RVS, gietijzer qua duurzaamheid en dus uiteindelijk je portemonnee.
Fijn! Bakt echt fijn!
Anoniem zei…
Wij gebruiken al jaren maar tevredenheid rvs pannen. Laatst een plaatsmaken debuyer pan gekocht maar ben er nog niet zo tevreden over. Hij lijkt niet mooi egaal warm te worden op inductie. Langs de randen beduidend minder warm.
Ben nu wel benieuwd naar jouw hapjespan. Ik overweeg er één nu we de wok niet meer kunnen gebruiken en die mis ik vooral qua vorm en inhoud.
Wij hebben hier ook inductie, maar net als met rvs dien je met plaatstaal de pan rustig op te warmen voor een minuut of 5. Dan pas vetstof erbij en bakken maar. Wil je vlees echt dichtschroeien dan kan je hem ook iets hoger zetten als de olie erbij zit tot de olie begint te walmen. Vlees erin en wachten tot Maillardreactie plaatsvind tot je het vlees beweegt. Omdraaien en temperatuur verlagen. Zelf doe ik er dan ook een klontje boter bij om de temp nog wat lager te krijgen en zolang erin als je wilt.

Belangrijkste is en blijft de tijd die je de pan gunt om op te warmen. Als je dat eenmaal in je systeem hebt is het eitje en het resultaat om door een ring te halen.
Klaas zei…
Hoi!
Je mag die tip voor het inbranden rustig delen hoor! :)
Ben erg benieuwd hoe je het doet, gezien alle vele andere manieren die te vinden zijn op het net
Heel simpel.

Pan langzaam opwarmen op laag/medium vuur. Na een paar minuten keukenpapier pakken en paar druppels Arachide olie in de pan en uitsmeren over de hele pan. Vuur naar medium/hoog en laten walmen (afzuigkap wel op standje hoog). Blijven wrijven met je keukenpapiertje om zo heel dun een laagje erop te zetten (let op je vingers, het wordt heel heet). Na een paar minuten dit gedaan te hebben terwijl het walmt van vuur af en laten afkoelen.

Afhankelijk van hoe mooi je de laag wilt hebben herhalen. Ik heb het maar 2x gedaan en was toen tevreden met de laag. Uiterlijk komt vanzelf wel met het bakken en gebruik van de pan. ;-)

Populaire posts