Gun ik mijzelf een Playstation 5?

 De regelmatige lezer weet dat ik twee problemen heb. Ik hou van gadgets, en ik ben een kniert als het gaat om uitgaven voor mijzelf. Zo ook op dit punt. Maar gun ik mijzelf de aankoop van een Playstation 5? Iets waar ik toch wel naar uitkijk?

Gun ik mijzelf een Playstation 5?

Playstation 5

Hij is nog niet uit, noch is ten tijde van schrijven de prijs bekend, alsmede de releasedatum, al wordt de prijs verwacht tussen de 499 euro en 599 euro voor de disc versie (waar mijn oog op is gevallen) en dat hij ergens in november of december beschikbaar zal zijn. Een flink prijskaartje, zeker omdat er ook een “goedkopere” variant is aangekondigd die tussen de 399 euro en 499 euro zal gaan kosten. Echter gezien ik een hoop spellen van de Playstation 4 op disc heb die ook straks werken op de Playstation 5 is het zonde om deze dan niet meer beschikbaar te hebben, of opnieuw digitaal te moeten kopen. Daarnaast is het verkopen van discs een optie die je niet bij digitale aankopen hebt waardoor je “goedkoper” kan gamen, alsmede soms discs goedkoper in aanschaf zijn dan het digitale spel (hoe gek dat ook klinkt). Hoe het ook zei, er zit een gedachtegang achter :)

Potje voor “speelgeld”

Dan het potje voor “speelgeld”. Ik leg elke maand 50 euro in (was voorheen hoger). Het idee zou zijn dat als ik iets graags wil hebben, ik het geld uit deze pot haal en er niet te lang over nadenk omdat ik zo een enorme kniert ben. De realiteit gebied te zeggen dat dit potje inmiddels is gegroeid tot 2413,89 euro........ Waarmee we wel kunnen zeggen.... dat het plan behoorlijk mislukt is :-). De laatste keer dat ik wat uit het potje heb gehaald is in december 2019 geweest, wat de aankoop van een Playstation 4 spel was (in de aanbieding ;-) ).

Laten we dus maar zeggen, het potje is gevuld genoeg om de aankoop te kunnen en mogen bekostigen vanuit mijn eerdere regelgeving.

Eigen regels voor aankopen

Ik blogde recentelijk over mijn eigen 5 tips of ik een aankoop aan mijzelf verantwoorden kan. En hoe slecht zou het zijn als ik deze aankoop dus niet er tegen af zet.

1. Waarvoor ga ik het product gebruiken

Dat lijkt mij nogal wiedes, om te gamen op 4k, met een console die de komende 6 jaar weer state of the art is en meekan. Al moet ik er wel eerlijk bij vermelden dat ik in 2014 de Playstation 4 had gekocht, en in 2016 een Playstation 4 Pro omdat die dan 4K beeld zou hebben (dat onze tv ook aankon). Ik vermoed dan ook dat over 3 jaar er een soortgelijke marketing truc komt voor de Playstation 5 om 8K te kunnen ondersteunen of iets anders wat hip en happening is. Dus laten we eerlijk zijn, tussen de 3 en 4 jaar. 

Maar ga ik het voor andere doeleinden gebruiken dan waar ik de Playstation 4 nu voor gebruik? Nee, noch voor een specifieke game lineup. Dat zal het eerste jaar mij nog niet gaan bekoren ben ik bang. Het zal dan dus voornamelijk Playstation 4 spellen zijn die “geupgrade” worden naar Playstation 5 specs.

2. Zijn er goedkopere alternatieven die 90% van je eisen ook kunnen?

Het korte antwoord hierop is ja. Er is zoals gemeld een goedkopere optie zonder discs, maar die kan mij niet bekoren, gezien de spellen dan opnieuw “digitaal” gekocht dienen te worden en het alleen maar duurder zal gaan worden. 

Ah, hoor ik de XBOX aanhanger zeggen, maar de Xbox S serie kan je voor 299 euro kopen! En dat is zeker waar, maar die “kan” ook minder en dan dien ik mijn gehele game collectie alsnog opnieuw te kopen, alsmede dat ik gewoon een playstation fan ben ;-). Voor mij geen optie dus.

3. Heb ik het echt nodig?

Oei..... dat is een lelijke vraag die ik aan mijzelf stel. Heb ik het nodig? Het eerlijke antwoord is.... Nee. Totaal niet, want ik heb een prima apparaat dat het nu nog hartstikke goed doet en alle spellen draait die ik wil spelen. Dus mis ik wat? Zeker niet......

Editor note: Eigenlijk hoor ik nu dus (volgens mijn eigen regels) al af te haken, want het is duidelijk... ik heb het niet nodig en ik kan besparen tot ik het wel nodig vind (bijv, het apparaat is kapot, of ik moet en zal iets hebben wat het huidige apparaat nu niet heeft). Maar om het netjes af te maken zal ik doorgaan met de vragenlijst.

4. Is het mij dat bedrag waard?

Zeker, ik vind de prijs van 499 of 599 prima voor de hardware die je terugkrijgt, zowel Xbox als Playstation verkoopt de hardware met verlies om ze aan de man te brengen. Het is een prima value for money product.

5. Stel jezelf de vraag of je het écht nodig hebt en denk er een weekje overna

Eigenlijk heb ik dit al beantwoord bij 3. En dat is na een week (wel meer dan één week dat ik erover heb gedacht) nog niet veranderd. Ik heb het niet nodig op dit moment, en ook in november of december ben ik bang dat ik deze vraag niet positief kan beantwoorden.

En nu?

Volgens mijn eigen regels is het simpel. Ik kan 499 of 599 euro besparen. Want ik heb het niet nodig. Toch knaagt het in mijn hoofd ergens. Al kan ik nog niet aan mijzelf verantwoorden dat ik het echt nodig heb. En daarom heb ik besloten NIET een Playstation 5 aan mijzelf te geven. Simpelweg omdat het op het moment mij niet veel meer waarde bied dan de huidige Playstation 4 PRO.

En dit is een beetje hoe het altijd gaat met aankopen bij mijzelf. Het is handig om geld in de knip te hebben, maar je maakt jezelf af en toe ook wel een beetje gek om jezelf niets te gunnen. Zoals jullie zien heeft het niets te maken met het niet kunnen uitgeven van het geld, maar meer om het aan mijzelf te verantwoorden. Een hoop dingen zijn marketing gedreven en daar probeer ik mijzelf tegen te beschermen.

Daarnaast sluit ik ook zeker niet uit dat de Playstation 5 niet, niet gaat komen, want dat zal slechts een kwestie van tijd zijn, maar tegen die tijd zal er ook een bonte verzameling met games zijn, alsmede kinderziektes die eruit zijn waardoor ik met een gerust hart (en waarschijnlijk ook tegen een kleiner prijskaartje) het apparaat kan halen...... Tenzij mijn huidige apparaat eerder kapot gaat natuurlijk. Dan is het een no-brainer!

Zo, heb ik mijzelf weer behoed van een grote uitgaven! 

Hoe gaan jullie om hiermee?

*Update*

Inmiddels is het sinds gisterenavond bekend dat de prijs 499 om 399 zal zijn voor beide apparaten en dat we vanaf 19 november hem mogen verwelkomen.

Reacties

Ik zou het gewoon doen, je hebt er voor gespaard! Het is een bewuste keuze om te leven zoals jij leeft en omdat je dat op deze manier doet, kun je je dit soort dingen veroorloven en dus lekker van genieten zonder stress te hebben dat je ergens anders geld te kort komt.

Er zijn mensen die er ook één kopen en die staan er een stuk slechter voor. En misschien kun je je playstation 4 nog verkopen aan een minderbedeelde tiener die er heel blij mee is :)
Haha, ja ik weet het Miranda. En eigenlijk is het natuurlijk onzin, maar als ik heel eerlijk ben is het een luxe product pur sang.... En ook nog eens ter vervanging van iets wat (zeker het eerste jaar) niet “meer” kan de huidige....
Daarom zei ik al, ik durf te wedden dat hij er zeker komt, de vraag is alleen wanneer. Ik denk niet dat ik 19 november hem zal hebben (al zal het sowieso een hopeloos geval zijn waarschijnlijk door tekorten zoals bij elke release)

Aangaande de oude PS4. Ik was eigenlijk van plan die dan aan mijn neefje te geven ;-). Heeft hij weer wat leuks
Geld Coach zei…
Gewoon lekker aanschaffen. Je kent jezelf en speelt ook regelmatig op de PS4 dus je gaat de 5 dan ook zeker gebruiken. Daarnaast heb je voor jezelf een potje waaruit je vrijelijk mag uitgeven.

Ik heb overigens ook zo'n potje en ik vind het heel goed werken. Uit dit potje moet ik alle uitgaven voor mezelf kopen van kleding tot telefoon.
Haha, toch best mooi op een consuminderen/FO blog dat er al twee reacties zijn om hem toch aan te schaffen :) Ik ben het overigens wel met je eens. Het geld is er, de pot speciaal voor deze aankopen is ook goed gevuld en het enige wat in de weg zit is mijzelf. Dat is overigens ook het lastigste object ;-)
Schrijver zei…
Doen. Als dat jouw hobby is, dan is dat toch geoorloofd. Je hoeft jezelf er niet voor in de schulden te steken en ik neem aan dat je een regelmatig gamer bent. Kortom: genieten mag!
Wij gebruiken de PS4 ook om Netflix en youtube te streamen en soms om DVD/blueray af te spelen.
Daar heb je zeker gelijk in en valt geen speld tussen te krijgen. Maar ja, wat brengt de PS5 nu meer dan de PS4 op dit moment..... Te weinig in mijn ogen nog. Maar dat gaat zeker veranderen binnenkort!........ althans dat hoop ik, want dan kan ik vraag 3 positief beantwoorden :-D
Uitklokken zei…
Ik zou het enorm van de games af laten hangen. Mochten er nou een game of 2 zijn die alleen op de PS5 draaien, kan dat een overweging zijn.
Exact, nu is de lineup nog niet helemaal helemaal mijn smaak. Echter ben ik ook erg benieuwd naar wanneer Diablo IV uitkomt..... dat is een instant buy.... En wellicht ook meteen de PS5 :)
Mariska zei…
Ik heb hem gisteren besteld, ik zeg gewoon doen!

Populaire posts