Brand New Day - Vermogensopbouw wordt bank

 Enige tijd geleden kreeg ik een email van Brand New Day (BND) dat ze mijn pensioen beleggings rekening gingen omzetten van de vermogensbeheer naar de bank zijde van BND. Waarbij ik meteen een eigen IBAN zal gaan krijgen. Er gebeuren de laatste tijd zoveel veranderingen (DeGiro, met flatex bank rekening, Moneyou die stopt) dat het toch even opletten geblazen is wat er allemaal om ons heen gebeurd. Het lijkt er in ieder geval op dat er gestrooid wordt met IBAN’s.

Brand New day vermogensopbouw wordt bank

Van vermogensopbouw naar de bank kant

Ze melden de volgende veranderingen die vanaf het moment dat we het over gezet zijn mogelijk zijn:

- Dagelijks handelen in plaats van één keer per maand
- De mogelijkheid om (een deel van) uw beleggingen in cash aan te houden ('even niet beleggen')
- Uw rekening krijgt een IBAN, zodat u direct geld kunt overboeken naar uw rekening
- Méér fondsen om in te beleggen

Op zich allemaal interessant, maar het gaat wel om mijn pensioen beleggings rekening, waar ik persoonlijk maar 2x per jaar naar zal kijken. 1x om het jaarlijkse bedrag aan ruimte in te leggen, en de 2de keer voor mijn jaaroverzicht hoe het ervoor staat voor mijn excelsheet. En daarnaast mag ik er ook verder niet aankomen :)

Nu zullen er best usecases zijn waar mensen echt behoefte hebben aan deze functionaliteit, zoals bijv bij BND spaarrekening product. En BND standaard beleggings rekening. Maar voor alle pensioen gerelateerde producten is het niet nodig in mijn ogen om deze mutatie te maken. 

Echter zal het vanwege IT technische zaken, meerdere systemen aanhouden en andere omgevingsfactoren vast handiger en slimmer zijn om meteen alles om te gooien.

De vervolgstappen

In September worden we geïnformeerd wanneer de migratie precies plaatsvind. Hierbij zullen we 3 werkdagen niet kunnen inloggen in BND wat mijn vermoeden bevestigd dat we over gaan van een compleet IT systeem. Wat ik sowieso wel ga uitvoeren is nog voor de migratie een keer inloggen in BND om de huidige stand van de pensioen beleggers rekening te noteren en na de migratie nog maar eens te vergelijken. Het zal ongetwijfeld goed gaan, maar better safe than sorry.

Hebben jullie ook een rekening bij BND? En is deze wijziging voor jullie gunstig?


Reacties

Geld Coach zei…
Wel typisch dat BND nu ook een bank wordt en je verplicht een IBAN krijgt. Je hebt BND om een hele andere reden. Het zou dan toch ook los van elkaar gekoppeld kunnen zijn. Je mag denk ik opletten op de kosten die wellicht gaan veranderen, omdat ze nu meer te bekostigen hebben.
Exact, dat vind ik ook. Maar waarschijnlijk is dit de goedkopere optie voor BND dan beide systemen aanhouden. Maar je hebt gelijk dat ik ook huiverig ben voor de kosten
Uitklokken zei…
Huh, dit vind ik apart, ik heb een lijfrente (pensioenbeleggen) bij BND maar heb helemaal niets gehoord.
Wat ik wel heb begrepen is dat de werknemerspensioenregelingen verhuizen naar ASR. Dan hebben we het over de pensioenpotten die er door jou en je werkgever worden gevuld (de tweede pijler). Daar verwacht ik wel wat veranderingen.
Maar niet bij de rekening die ik heb (de derde pijler).
Gaat die mail die je hebt gekregen ook over de derde ;ijler? In dat geval moet ik even klagen bij BND...
Ik beleg daar alleen voor de 3de pilaar. Maar nu je het zegt, ik heb teveel ingelegd vorig jaar en dat kan alleen verplaatst worden naar een beleggersrekening die je moet aanmaken. Het kan zijn dat dit dan ook betrekking heeft op die beleggersrekening. Maar het feit dat je totaal niet meer kan inloggen op je account zou dat het wel vreemd maken....

De betreffende mail:

Beste Luxe of Zuinig,

Over een maand gaan wij uw rekening(en) omzetten van Brand New Day Vermogensopbouw naar Brand New Day Bank. Dat doen wij omdat u met zo'n bankrekening een stuk beter af bent:

Dagelijks handelen in plaats van één keer per maand
De mogelijkheid om (een deel van) uw beleggingen in cash aan te houden ('even niet beleggen')
Uw rekening krijgt een IBAN, zodat u direct geld kunt overboeken naar uw rekening
Méér fondsen om in te beleggen

U hoeft voorlopig niets te doen
Over twee weken ontvangt u een e-mail van ons met meer informatie en de precieze datum waarop uw rekening wordt omgezet. Vanaf drie werkdagen voordat uw rekening wordt omgezet, kunt u tijdelijk niet inloggen in MijnBND. Zodra uw rekening is omgezet, laten wij u per mail weten wat het nieuwe IBAN is van uw Brand New Day-rekening. Drie werkdagen daarna kunt u weer inloggen in MijnBND. We vragen u dan wat persoonlijke gegevens te controleren, enkele aanvullende vragen te beantwoorden en akkoord te gaan met de nieuwe voorwaarden van uw rekening.

Waarom wordt mijn rekening omgezet?
Veel van bovenstaande voordelen mogen alleen worden aangeboden door een bank. Alleen banken mogen een IBAN uitgeven voor hun rekeningen en alleen banken mogen hun klanten toestaan om een deel van hun beleggingen in cash aan te houden op de rekening. Als wij uw rekening niet omzetten naar onze bank, kunnen wij u deze voordelen niet bieden.

Rekent Brand New Day kosten voor het omzetten van de rekening?
Nee, u betaalt ons vanzelfsprekend niets om uw rekening om te zetten.

Zijn de kosten van de nieuwe rekening hetzelfde als van mijn huidige rekening?
Ja, uiteraard. Na het omzetten betaalt u geen cent meer dan nu. De beheerkosten worden wel iets anders in rekening gebracht: deels als fondskosten, deels als servicekosten.

Blijft mijn geld belegd tijdens het omzetten van de rekening?
Ja. Wij gaan straks uw beleggingen omzetten naar hetzelfde beleggingsfonds in de bank. Wij voeren dit op één moment uit, waardoor u gewoon belegd blijft en dus geen koersrisico loopt.

Tot wanneer kan ik via MijnBND een beleggingsopdracht doorgeven?
Wilt u voor de omzetting van uw rekening nog beleggingen aankopen, verkopen of switchen van fonds(en)? Hier vindt u precies terug welke beleggingsopdrachten u tot welke datum kunt doorgeven in MijnBND.

Wat als ik mijn rekening niet wil laten omzetten?
Dat zouden we enorm jammer vinden, maar is uiteraard geen probleem. Stuur dan binnen 14 dagen na ontvangst van deze e-mail een mailtje naar klant@brandnewday.nl met de titel 'Niet akkoord met omzetting'. Er verandert dan niets aan uw rekening en u heeft dan tot 1 januari 2021 de tijd om uw beleggingen te verkopen of uw geld over te laten boeken naar een andere aanbieder.

Verlies ik informatie als mijn rekening wordt omgezet?
Nee. Alle informatie van de oude rekening, zoals de historie van uw inleg en transacties en het rendement van uw rekening wordt ook omgezet naar uw nieuwe bankrekening. Wel verandert er het een en ander, zoals de manier waarop we uw rendement berekenen en hoe u uw transacties kunt inzien.
Uitgebreide informatie
Op onze website hebben wij een flink aantal vragen - en de uitgebreide antwoorden daarop - voor u uitgeschreven. Als u daar een vraag over heeft, laat het ons dan zeker even weten via, de chatfunctie op onze website, klant@brandnewday.nl of 020 - 75 85 310. Wij helpen u graag!

Met vriendelijke groet,

Namens Brand New Day Vermogensopbouw N.V. en Brand New Day Bank N.V.

Klantenservice Brand New Day

Populaire posts