1% tot 2% kosten voor onderhoud huis?

 Een tijdje geleden reageerde “anoniem” op de blogpost “De kosten van een koophuis op een rij - 2020 vs 2011” dat er vaak vergeten wordt om een kostenpost op te nemen voor onderhoud aan eigen huis. Een terecht punt, want hier houden wij niet specifiek rekening mee. Ik ben toentertijd ook meteen in de cijfers gekeken hoe hoog die kosten zijn voor ons maar vond het nog wel een aparte blogpost waard.

Hoeveel kosten moet je reserveren voor onderhoud aan je huis?

Richtlijnen

Als ik de website van “eigen huis” mag geloven rekenen ze gemiddeld met 300 euro per maand aan onderhoudskosten. Waarbij ze snel aangeven dat dit per huis behoorlijk kan verschillen. Gelukkig maar, want ik vind 300 euro onderhoudskosten erg veel! De consumentenbond gooit het niet op een getal, maar op een percentage namelijk 1% of 2% van de waarde van de woning. Tja, ook daar wordt ik niet heel veel wijzer van, want wat wordt bedoeld met de waarde van de woning? De WOZ? De taxatie? Mijn persoonlijke gevoel? En daarbij geldt dat 1% of 2% ook nog wel behoorlijk scheelt. Hier is bovendien nog grote huisaanpassingen niet in meegenomen. Het is dus puur onderhoud.

Een voorbeeld. Onze WOZ waarde is dit jaar gesteld op 290.000 euro. Wat dus neerkomt op 2900 euro voor 1%. En daarmee op 291 euro per maand zou komen. 2% is dus al bijna 600 euro!!!! Aan onderhoudskosten. En dan neem ik nog niet de taxatiewaarde als ik huizen die verkocht zijn om ons heen zal ons huis rond de 450.000 euro opleveren. Dat is 375 respectievelijk 750 euro per maand...... Ik vind het nogal lastig advies. En eigenlijk is het enige advies dat je kan geven is dat het afhankelijk is van wat voor soort huis je hebt, welke leeftijd deze heeft en of het achterstallig onderhoud heeft. Welk bedrag je daaraan kan hangen is huis specifiek en kan niets op geraamd worden.

Terug naar de realiteit

Nu we weten wat de richtlijnen zijn kan ik eens kijken hoe onderhoud op ons huis van toepassing is. Ik heb hiervoor in mijn sheet alles met de categorie huis op een rij gezet voor de afgelopen 4 jaar.

2020: gemiddeld 60 euro per maand tot nu toe (geen specifieke grote dingen)
2019: gemiddeld 776 euro per maand (tuinverbouwing)
2018: gemiddeld 1851 euro per maand (verbouwing 2de verdieping)
2017: gemiddeld 156 euro per maand (schilder buiten)

Maar allemaal toe te schrijven aan grote elementen of zaken die we hebben uitgevoerd die niet onder de categorie onderhoud vallen.

Als ik die eraf haal kom ik op de volgende uitgaven per maand:

2020: 60 euro (zelfde)
2019: 33,76 euro
2018: 0 euro
2017: 156 euro (zelfde)

Hiermee kom je op een gemiddelde van 62,44 euro aan echt onderhoud in huis de afgelopen 4 jaar. Waarbij 2020 zeker omlaag gaat omdat we niets verder gepland hebben. Ik vermoed dat we dus rond de 50 euro uitkomen aan echte uitgaven per maand.

Verhouding in percentage

Per jaar is dit 50*12=600 euro. Als ik dit weer terug reken naar de WOZ waarde van 290.000 euro kom ik uit op een percentage van 0,2% voor onderhoud. Dit is met een standaard rijtjeshuis gebouwd in 1968 waar het onderhoud zelf op orde is en er geen achterstallig onderhoud is.
Dat is een behoorlijk pak minder dan de richtlijnen voorstellen. Tuurlijk zit hier ook een stukje geluk in dat we een goed onderhouden huis hebben zonder noemswaardige gebreken, echter denk ik dat als je naar je eigen uitgaven kijkt, en in hetzelfde type huis/WOZ woont met dezelfde onderhoudsprofiel, dit ongeveer dezelfde percentage zullen zijn die je kan terug verwachten.
Koop je een vrijstaand huis met rondom hout e.d. dan zal zeker het percentage stijgen. Maar of het stijgt naar 1% of 2% ik ben benieuwd?

Hoeveel geven jullie uit aan onderhoud van je huis?



Reacties

Dat is een goede vraag. We hebben vorig jaar dubbel glas op de benedenverdieping laten installeren dus dat was wel even een kostenpost. En dit jaar moeten we een nieuwe keuken omdat de oude uit elkaar valt.
Maar als je puur naar de richtlijnen kijkt van eigenhuis en de consumentenbond vallen dit soort uitgaven onder huis upgrades, en grote uitgave en niet onder onderhoud puur sang. Daarnaast is bijv een keuken smaakgevoelig en kan het uiteen lopen van een paar duizend euro tot vele tienduizenden euros. Ook dit kan je dus niet toerekenen aan onderhoud maar persoonlijke voorkeur.

Echt puur kijkend naar onderhoud zelf durf ik te wedden dat jij ook veel lager zit.
Voor VVE’s is daar wetgeving voor: daar moet je verplicht minimaal 0,5% van de herbouwwaarde reserveren. Mijn ervaring is dat dat (voor de buitenkant van het huis) aardig goed gaat. Voor verbouwingen binnen moet je natuurlijk ook geld reserveren, maar dat is deels ook aan smaak onderhevig. Jij hebt ze (m.i. terecht) buiten beschouwing gelaten.
Voor een VVE begrijp ik dat ook wel, maar voor een particulier zonder VVE vind ik de bedragen aan de hoge kant die er geprojecteerd worden getuigen ook mijn rekensom.
En inderdaad verbouwingen binnen kunnen snel oplopen afhankelijk wat je exact wilt, maar valt in mijn ogen niet onder onderhoud.
Uitklokken zei…
Het is wel een verschil hoe je huis er van binnen uitziet, natuurlijk. Mocht je de keuken willen vervangen bijvoorbeeld, dan knal je in een keer 2% van de waarde weg. Ik denk dat het verstandig is om 1 - 2% van je huis te reserveren mocht je het nodig hebben, zodat je altijd genoeg hebt mocht er wat moeten gebeuren.
Marja zei…
Ons huis is op dit moment vijftien jaar oud en goed onderhouden. Toch zetten wij elke maand een flink bedrag opzij voor onderhoud en reparatie. Met name het platte dak zal op een gegeven moment aan vervanging toe zijn. Maar ook kranen, dakcontroles, onderhoud aan verwarmingsketel, reparatie aan afzuigsystemen en dergelijke komen uit deze reservepot.
Een keuken is erg smaakgevoelig en helaas daarmee ook prijsgevoelig. Ik vind een keuken dan ook niet bij onderhoud van een huis passen gezien dit kan uiteen lopen van een paar duizend euro tot vele tienduizenden euro’s. Terwijl de basis functie van een keuken gelijk is.
Bovendien stellen de richtlijnen voor dit budget dat dit bewust zonder deze aankopen is opgebouwd
Mooi dat je een potje daarvoor hebt! Dat scheelt kop zorgen. Wij zitten ook te denken om het platte dak binnenkort te vervangen. Dit is gelukkig maar een klein gedeelte alleen op de bijkeuken, maar dat zal toch wel weer een paar honderd euro kosten.

Populaire posts