Thuiswerken in 2021

 We zijn nu al een geruime tijd thuis aan het werk. In het weekend dat mijn dochter geboren werd, was het ook de aankondiging dat we met zo’n alle thuis moesten blijven. Mij deerde het allemaal niet zoveel, want ik had toch al een maand vrij genomen om ons aan te passen aan ons eigen “nieuwe normaal”. Weg uitslapen, weg verre vakanties, weg zelf kiezen wat er gebeurd op een dag en vooral hallo vieze luiers en een hoop gespuug. Genoeg aanpassingen voor ons waardoor ik ook blij was dat ik de ruimte had om een maand volledig thuis aanwezig te zijn, niet wetende dat het wel een errrrrg lange maand zou gaan worden.

Thuiswerken in 2021 hoe zal dat gaan verlopen?


De maanden erna

Ik liep wat achter op mijn collega’s maar in april was het ook weer aan mij om te beginnen met werken. En wat een aanpassing was dat zeg voor mij. Niet alleen had ik een achterstand (en dus compensatiegedrag door meer uren te maken), maar opeens zat je continue in videobel gesprekken, en niet even, maar de hele dag door en dat met een kleintje om je heen en een nieuwe moeder die het toch wel fijn vond dat ik in de buurt was. Wederom een hoop aanpassingen en het was voor mijn gevoel dan ook veel zwaarder dan gewoon in de auto te stappen en naar kantoor te rijden, persoonlijk had ik toen ook niet gedacht dat het allemaal zo lang zou duren. Maar aan de andere kant wat fijn om je kleintje te zien groeien! Een onvergetelijke tijd die ik nooit meer zal vergeten!

Alles went

Op een gegeven moment heb ik dan ook mijn modus gevonden in het thuiswerken, de werkplek werd iets professioneler, de kleine ging naar de opvang, en vrouwlief ging ook weer werken. Het thuiswerken is inmiddels zo ingeburgerd dat de reistijden nu ook daadwerkelijk uren zijn geworden die je “winst” hebt en kan inzetten voor andere zaken. Zoals bijv het bloggen, het is niet voor niets dat het mij nu structureel lukt om hier de tijd voor te vinden. Maar ook andere zaken zoals het huishouden, boodschappen, bakken of lekker lunchen is nu opeens mogelijk. Hierbij ben ik altijd al een early bird geweest, en ben dan ook rond 07:15 - 07:30 aan de gang. Wat als extra voordeel heeft dat ik ook rond 16:00 aftaai, ook al ben ik vaak daarna ook nog wel ff bezig. Er is een ritme, en dat ritme bevalt mij wel. Zo erg dat ik eigenlijk nu in een modus ben gekomen, dat ik geen idee heb hoe ik ooit weer naar een ritme van alle dagen op kantoor kan gaan.

Thuiswerken in 2021

Gezien alle commotie van 2de golven, mini lockdowns en andere zaken is thuiswerken een blijvertje voor mij zeker nog in 2020. Ik verwacht niet meer dat er geacht van mij wordt om op kantoor te komen dit jaar en ik zie zelf ook de noodzaak daarvan niet in. De afgelopen 5,5 maand ben ik productiever dan ooit geweest en werkt het prima via de video. In 2021 is het de vraag wat het beleid gaat zijn, al zal er zeker een versoepeling zijn van beleid over thuiswerken. Het was bij ons al vrij normaal om thuis te werken, al voelde de meeste mensen zich toch, waaronder ikzelf, zich bezwaard om thuis te blijven werken want iedereen was op kantoor. Als je als enige thuis bent is het een obstakel om te gaan videobellen, maar als het meerendeel thuis zit is dit absoluut niet een probleem. 

Voor mij specifiek is de reistijd echt een obstakel die ik liever kwijt dan rijk ben. En ik ben dan ook van plan om, zodra het beleid op kantoor anders wordt, maximaal 1 of 2 dagen naar kantoor te gaan. Dit zullen dan wel dagen moeten zijn waarop iedereen op kantoor is die ik nodig heb voor mijn werkzaamheden, want anders heeft het weinig nut om met een koptelefoon op kantoor te zitten. Dat kan ik net zo goed thuis doen. Ik vermoed dat ik niet de enige ben die er zo over denkt, en dat deze beweging bij veel bedrijven zal gaan plaatsvinden.

Sterker nog, ik vermoed dat als bedrijven het niet accepteren er een behoorlijke migratie van personeel zal zijn naar bedrijven die dit wel gaan ondersteunen. De aanpassing van kantoor naar thuis is een grote geweest, maar de aanpassing terug naar kantoor zal helemaal groot worden nu iedereen dit thuis kan werken hiervan heeft geproefd.

Wat is jullie plan met thuiswerken in het nieuwe jaar?


Reacties

Ik werkte al vanuit huis, maar mijn is sinds maart thuis en denkt net als jij dat dit voorlopig nog wel zo zal blijven. Het scheelt hem 5 uur reistijd per dag, dus de tijdwinst is enorm voor hem.
5 uur reistijd per dag!? Jeetje dat is wel echt veel. Ik dacht dat ik met 3 uur per dag al aan de bovenkant zat.
Geld Coach zei…
Ik verwacht ook dat het thuis werken algemeen goed gaat worden. Sterker nog, ik verwacht dat er allerlei innovaties gaan komen om beter thuis te gaan werken. Ook de overheid, dat nogal conservatief is, zal haar ogen geopend hebben en zien dat het ook veelal digitaal kan.

Het niet hebben van reistijd is overigens echt een verademing en ik ga zelf veel vaker thuis werken, ook al zou alles weer 'normaal' zijn.
Jup, exact mijn plan ook!
mariimma zei…
Waar ik dan zo nieuwsgierig naar ben... vond je dat reizen altijd al zo'n (te) grote investering, toen je nog naar kantoor ging?

Ik hoop vaak van mensen die veel reistijd hebben van en naar werk dat ze dat fijn vonden zodat ze konden "afkoppelen". Ikzelf heb nooit meer dan een kwartier woonwerkverkeer gehad, ik heb me er nooit iets bij kunnen voorstellen dat dat afkoppelen zo nodig was dat je een half uur of langer onderweg bent van en naar je werk.
Hoi mariimma,

Mijn normale reistijd was max 30 min enkele reis voordat ons bedrijf overgenomen werd in 2018. Dit was voor mij prima om te “ontkoppelen”. Na de overname werd dit 1,5 uur reistijd enkele reis. Wat net te lang was voor mij, echter doordat ik in beide kantoren kon werken was het niet een 5 daagse exercitie gelukkig in het begin. Dat werd steeds meer wel de orde van grootte wat mij ook begon tegen te staan, maar ja toen kwam corona en is dit geen argument meer.

Dus ja het was een grote investering, hoewel ik autorijden zelf erg leuk vind waardoor de tijd op zich snel voorbij ging. Het meeste wat mij tegenstaat is de files en als dit er niet zou zijn zou ik er geen probleem mee hebben om elke dag een lekker stuk te rijden.
Ik werk nu één dag in de twee weken thuis, de rest op kantoor. Tijdens de lockdown wel meer thuis gewerkt, maar ook wel fijn om weer op kantoor te zijn. Ik werk maar drie dagen.
Ik merk dat het videobellen voor mij echt meer dan prima werkt. Tuurlijk mis je wel het koffiemomentje, maar meer dan 50% op kantoor is echt niet nodig en is nog efficiënter voor mijn werkzaamheden ook. Dit ligt uiteindelijk heel erg aan het soort werk dat je natuurlijk doet.
Uitklokken zei…
Voor mij werkt permanent thuiswerken niet zo. Ik ben graag een paar dagen per week op kantoor. Dit is trouwens een ritje van ongeveer 15 minuten met de auto, dus prima te doen. Ook met de fiets nog.
De toekomst post-corona wordt waarschijnlijk 1-2 dagen per week thuiswerken voor iedereen die dat kan.
Ah ja, als je slechts 15 min reistijd hebt is dit natuurlijk een no-brainer ja en is de stap om op kantoor te werken ook kleiner. Zeker als het voor jou persoonlijk beter werkt.

Populaire posts