DeGiro en Flatex - eerste wijzigingen doorgevoerd

 Vorig jaar introduceerde Flatex zich in Nederland met een goede reden om een beleggingsrekening te openen. Want bij het openen van de rekening en het doen van een transactie kreeg je 100 euro gestort. Beleggen zelf was volledig gratis en het leek te mooi om waar te zijn. Het succesverhaal duurde niet al te lang, want vanaf 1 juni van dit jaar worden toch behoorlijk hoge transactiekosten gevraagd. Het had als gevolg dat veel mensen hun rekening sloten en dat het lokkertje letterlijk alleen gunstig was voor de deelnemers.

DeGiro en Flatex - eerste wijzigingen

Cashen

Zelf deed ik hier ook aan mee, en heb kort nadat ik de 100 euro heb ontvangen de rekening weer gesloten. Ik zat immers al bij DeGiro en Meesman en had geen behoefte aan nog een platform. Daarnaast speelde mee dat het platform en de app van Flatex vrij beroerd was in vergelijking met deGiro. Ik was er dan ook niet echt rouwig om, om de rekening weer te sluiten. Ik had hetzelfde trucje uitgehaald voor mijn vrouw en als gevolg daarvan waren we opeens 200 euro rijker voor weinig effort en ik denk dat vele andere mensen er ook zo over dachten. De afhandeling van het afsluiten van de rekening was dan ook rommelig, en na wat papieren post (in het duits) kon ik eruit herleiden dat onze rekeningen waren gesloten.

Flatex neemt DeGiro over

En toen kwam op 13 december 2019 opeens het nieuws dat Flatex DeGiro had overgenomen. Dat was nieuws die ik niet had zien aankomen, want waarom klanten werven in hun eigen klantenbestand als je de concurrent overneemt en dus, vermoedelijk, hetzelfde klantenbestand over koopt. Waarschijnlijk hebben ze gedacht, “If you can’t beat them, join them” of in dit geval, “Buy them”.

Hoe het ook zei en wat de redenen ook waren, was ik hierdoor nog niet helemaal ontsnapt aan Flatex en ben ik samen met nog meer bloggers erg benieuwd wat Flatex in petto heeft met deGiro. Stopt het, blijft het een eigen merk, worden we overgezet naar Flatex? Een hoop vragen kwamen op, maar ik had besloten om het af te wachten.

Geldmarkt problemen DeGiro

En daar kwamen opeens de geldmarkt problemen naar boven bij DeGiro. Zonder in al teveel detail te gaan, want er is al genoeg over geschreven. Kwam Flatex voor DeGiro als een geschenk in de hemel, want Flatex had een banklicensie en valt onder het Duitse depositogarantiestelsel. Ze konden dit probleem in 1x oplossen door een Flatex bankrekening te openen voor al haar klanten en feitelijk je gestorte geld te stallen bij de banksectie van Flatex. Ergens vermoed ik dat het hele verloop hierboven goed uitkwam voor beide bedrijven, maar dit is natuurlijk speculatie.

Overgezet naar Flatex IBAN

Inmiddels heb ik de transitie gemaakt van het MMF fonds naar een Flatex IBAN. Je krijgt een nieuw bericht in je inbox waar je akkoord moet gaan met de transitie. Vervolgens moet je een dag wachten tot het IBAN is aangemaakt. Echter blijft het scherm wel hangen. Uitloggen is dan nodig, waarna je direct als je inlogt weer genotificeerd wordt dat je een open taak hebt om een bankrekening te openen. Als je daarop klikt staat er weer dat het een dag duurt, met als enige optie uitloggen. Een mooie cirkelredenatie. Gelukkig is er ook een optie om het over te slaan waarna je alsnog gewoon kan inloggen, maar  onhandig is het wel.

De volgende dag (bij mij 2 dagen) klikt ik nog eens op de taak, en werd ik gepresenteerd met mijn nieuwe IBAN gegevens waarna het bericht verdwijnt en vanaf dat moment je in en uitboekingen via je Flatex IBAN nummer gaan. Als je handmatig inboekt dien je hier dus wel de gegevens voor te wijzingen. Maar als je het net als ik doet via Ideal veranderd er verder niet.

Compensatie

Flatex rekent een rente van -0,5%. Het kost dus geld om geld te stallen bij DeGiro/Flatex. Echter ze nemen het compensatiestelsel zoals deze geldt voor de geldmarktfonds over. Dit houdt in dat je tot een bedrag van 2500 euro gecompenseerd wordt. Feitelijk is het dus simpelweg 0% rente dat er wordt gerekend als je onder dit bedrag blijft. De compensatie moet je nog wel laten uitbetalen via het hoofdscherm zoals gebruikelijk.

Geen andere veranderingen

Afgezien van het feit dat DeGiro hiermee de AFM tegemoet komt, veranderd er voor de gebruiker verder weinig (op handmatig inboeken na dan). Ik vind het dan ook een net geregeld door DeGiro/Flatex. Maar het is wel interessant dat er zoveel nieuwe IBANs opeens bijkomt in huize Luxe of Zuinig. Want naast deze wijziging heeft BrandNewDay ook recentelijk IBAN’s uitgegeven.

Ik ben erg benieuwd wat Flatex verder van plan is met DeGiro. Ik hou het in ieder geval in de gaten.

Reacties

Geld Coach zei…
Naar mijn DeGiro account had ik altijd een automatische overboeking staan. Deze automatische overboeking heb ik nu gewijzigd naar mijn Flatex IBAN en dat zou dus in het vervolg ook goed moeten gaan.

Ik vond het wel bijzonder om te lezen dat Flatex standaard -0,5% rente rekent, dat is vrij fors en gelukkig worden we gecompenseerd.

Ook ik houd de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten, want uiteindelijk zijn we met zijn allen toch om specifieke redenen naar DeGiro gegaan.
ilse zei…
ik ben zelf wel benieuwd of het aanhouden van een rekening bij Flatex ook wat kost. voor een andere bankrekening moet ik ook gewoon betalen. Daar heb ik nog niets over gelezen, maar ik geef toe na de eerste berichten ook niet heel goed meer gezocht. Fijn dat jij zo'n overzicht geeft van hoe het er voor staat :).
De rente is inderdaad fors, maar goed zolang je niet boven de 2500 euro komt is dat geen probleem. Het zal alleen een probleem worden bij verkopen van je aandelen waar je dus zo kort mogelijk het geld op de rekening wilt hebben staan.
Hoi Ilse,
Mooi dat het nuttig voor je was! Blij om te lezen. De rekening bij Flatex kost je geen extra geld. Het is onderdeel van de DeGiro service. Daarom is het ook niet mogelijk om een bestaande Flatex rekening te koppelen aan je DeGiro. Je krijgt altijd een specifiek rekeningnummer voor je DeGiro account.
ilse zei…
dankjewel voor deze verduidelijking!!
leesgraag zei…
Ilse, voor een andere bankrekening moet je betalen omdat daar ook allerlei mogelijkheden mee zijn, zoals afrekenen in een winkel, of met iDeal online etc. Dat kan allemaal niet met deze rekening.

Luxe of Zuinig, sinds ik ben omgezet kan ik het (kleine) tegoed van een paar euro in het MMF Compensatie niet uit laten keren. Het vak waar je het (een) bedrag moet invullen, kan je niet invullen. Heel irritant. Daar moet ik weer over gaan zeuren bij DeGiro.
Ahh dat had ik ook ja maar na switchen tussen de bankrekening was het bedrag automatisch gevuld en kon ik het laten uitbetalen.

Populaire posts