Tijd om weer over te stappen!

 Het is weer druk in huize Luxe of Zuinig, want het is het einde van het jaar. En dat betekent dat ook de verzekeringen, energie en zorgverzekering weer vergeleken moeten gaan worden of een overstap het waard is.

Tijd om weer over te stappen!

Verzekeringen

Laten we beginnen met de huis verzekeringen. Twee jaar terug zijn wij overgestapt naar de Hema verzekeringen als goedkoopste optie voor ons pakket. Afgelopen jaar was dit wederom de goedkoopste optie en zijn dan ook niet geswitcht. Dit jaar is het opnieuw tijd om te kijken of Hema de goedkoopste optie is. 

Nobel als ik ben gebruik ik hierbij gedeeltelijk vergelijkingssites, maar ook zelf even wat sites bekeken of het overeenkomt. Korte conclusie is dat we nog steeds goed zitten bij de huidige verzekeraar voor ons pakket. Ook dit jaar verschuiven we hier niet.

Energie

Per 18 januari is ons contract ten einde en per definitie stappen we over om de welkomsbonus op te strijken bij een andere aanbieder. Een korte blik op de aanbieders leert mij dat we voor ons verbruik rond de 800 euro kwijt gaan zijn voor de goedkoopste aanbieder Oxxio. Helaas voor hun heb ik slechte ervaringen met hun administratie en als iets op orde moet zijn bij een energieclub is het wel de administratie, anders kost het mij tijd (en dus geld) om het allemaal weer in orde te krijgen. 

Voor 17 euro meer kunnen wij terecht bij GreenChoice waar ik wel goede ervaringen mee heb en dat gaat hem dan ook worden als in December dit nog steeds het geval is. Hier wacht ik dan nog even mee met de switch. 6 weken van te voren is vroeg zat. 

Dit is overigens qua kosten nagenoeg gelijk aan voorgaande jaren, hierbij behouden we jaar op jaar lage kosten.

Zorgverzekering

De nieuwe polis van NN viel bij ons op de mat. Dat was meteen voor ons de trigger om na te kijken of deze nog goedkoper kon. Het antwoord was ja, maar dan hebben we het 9 hele euro’s op jaarbasis. Daarom hebben we besloten het er maar bij te laten. Wel gaan we, zoals elk jaar, de zorgverzekering vooruit betalen. NN geeft aan dat dit kan tussen 20 december en 30 december. Dat scheelt ons weer op de vermogensrendementheffing en als extra bonus voor jaarlijks betalen krijgen we 2% korting.

Conclusie

Dit jaar was een makkelijk rondje, geen grote wijzigingen en ook geen grote verschillen op de totaalkosten  voor de maatschappijen waar we al zaten. En dat is ook wel eens fijn. De energieswitch is een moetje als je goedkoop wil blijven (wanneer gaan de maatschappijen dat nou eens inzien, dat loyaliteitsbonussen ook gewoon werken om je klantenbestand op orde te houden) Maar afgezien van dat is alles gewoon op orde en hoeven we niet al te veel te vergelijken. Kunnen we die tijd weer aan andere zaken gaan spenderen en is deze blog daarmee ook weer ouderwets kort!

Hoe staat het bij jullie jaarlijkse ronde?

Reacties

Geld Coach zei…
Lekker ieder jaar alles langslopen... ik vind het eigenlijk best leuk geworden om dat te doen. Scheelt mij vaak ook geld en alles is weer up to date om een jaar vooruit te kunnen.
Geldsnor zei…
Ik heb een 3-jarig contract met Greenchoice, en ook daarna stap ik denk ik niet over: netto betalen ze mij om energie te leveren aan hen.
Verzekeringen zijn we overgestapt naar Deck, maar die zit niet in vergelijkingssites. Verzekeringen worden dan uitgevoerd door NN, maar het principe van dekken is anders. In augustus kijken we weer waar we staan.

Zorgverzekeraar overgestapt, maximaal eigen risico en ik betaal niet vooruit.
Zeker! Is nooit een vervelend klusje hier in huis in ieder geval ;-)
Als je zonnepanelen hebt is dat inderdaad een andere vergelijking ;-) Maar die hebben we hier niet.
Ik heb ook naar Deck gekeken net als Promovendum, maar ze waren of net aan “iets” goedkoper, maar niets noemswaardig goedkoper om meer risico te lopen dat als er wat gebeurd je ook meer eigen risico het waard was.
Uitklokken zei…
Ik doe het rondje vergelijken altijd begin december. Nog eventjes wachten, dus :) Soort van persoonlijke traditie, denk ik, het had ook nu gekund.
Lot zei…
Elk jaar bekijk ik het wel maar dit jaar serieuzer. Ik heb nu 20 fysio en 500 euro alternatieve vergoeding en eigenlijk wil ik meer.
Weet jij ook hoe het zit met doorlopende machtigingen bv voor steunkousen en zolen en ik krijg om de twee jaar versteviging onder schoen voor beter afwikkeling.
Maria Steutel zei…
Hier moet ik de puzzel nog gaan leggen qua zorgverzekering. We hebben twee beugelende kinderen, dus overstappen loont alleen als een nieuwe verzekering dat gelijk dekt. Meestal hanteren ze een jaar wachttijd qua vergoeding.
Maar dochter is chronisch ziek, dus ik moet gaan puzzelen wie er allerlei hulpmiddelen, ergotherapie en fysiotherapie maximaal vergoedt en hoe lang je dan moet doen met de hulpmiddelen.
Zelf moet ik nog twee kronen.
Dat betekent een paar uur vergelijken en rekenen...
Tradities zijn ook goed om in ere te houden!
Hoi Lot, nee daar heb ik geen weet van. Beste is toch even je verzekeraar te bellen hoe het zit en ook bij je toekomstige verzekeraar hoe dat werkt
Ai dat zijn inderdaad lastigere puzzels die wijzelf gelukkig niet hoeven te leggen. Sterkte!

Populaire posts