Het reilen en zeilen in huize Luxe of Zuinig in november

 Zoals ik in oktober al meldde was de verwachting dat november in huize Luxe of Zuinig anders zou verlopen dan normaal. Er waren nog geen kado’s gekocht voor sinterklaas, de plannen van december waren ook nog niet rond, eigenlijk allemaal heel raar in vergelijking met voorgaande jaren waar alles wel al enigszins in de stijgers stond of zelfs al helder was. De verwachting was dan ook dat dit alles in november zou gaan plaatsvinden.

Het reilen en zeilen in huize Luxe of Zuinig in november

November drukte

En daar hebben we gelijk in gekregen. November stond/staat in het teken van drukte, niet alleen in de privé sfeer maar ook op werk. Vakantie is in aantocht, de budgetten van aankomend jaar moeten worden doorberekend en alles moet af om targets te halen of simpelweg omdat mensen denken dat na 2020 het leven ophoudt. Hoe het ook zij, Luxe of Zuinig begint op te raken met al dat ren en gevlieg (hoewel niet in letterlijke zin, want we zitten nog steeds lekker thuis).

Vanuit financieel optiek gaat het vooral hard richting de economie in plaats van ons. Niet erg natuurlijk, want we hadden hier al rekening mee gehouden, maar nu het dit jaar zo goed gaat in de uitgaven voelt het toch als een “tegenslag” hoewel het hele jaar zo een succes is geworden qua savingsrate, dat deze uitgaven niet meer dan een rimpeling zijn in de vijver. Wat dat betreft is het daarom ook slim om af en toe naar het grotere plaatje te kijken en niet alleen in te zoomen op de maand zelf, zeker in een jaar als 2020 waar alles op zijn kop staat.

Daarbij komt dat Black Friday ook altijd zorgt voor de nodige spanning en sensatie, die elk jaar uiteindelijk weer tegenvalt. Ik kijk er altijd graag naar uit om koopjes te scoren, vooral op elektronica vlak. Echter vorig jaar heb ik mij ingehouden en kocht ik niets. Ook dit jaar heb ik eigenlijk niets nodig, maar hou alles wel in de gaten. Nu met de pandemie was dat niet één dag, maar een hele week aan aanbiedingen bijhouden. Tot op heden heb ik mij wederom ingehouden want écht goede deals heb ik niet gezien.

Wat ik wel altijd merk is dat november ook altijd in het teken staat van de opmaak naar de kerstvakantie. Hier in huis hebben we het zelfs zo bont gemaakt dat voor sinterklaas de kerstboom al staat, de kerstverlichting buiten al hangt en dat we aan het aftellen zijn begonnen naar de vakantie. Veel vroeger dan normaal, maar we merken dat we er erg aan toe zijn om dit jaar te gaan afronden. In huis is het in ieder geval met deze koudere periode “ouderwets” gezellig geworden. 

Het lijstje voor de kerstvakantie groeit ook gestaag met zaken die weer zijn blijven liggen. Maar ergens bied mij dat ook wel houvast en plezier om dingen van het lijstje af te strepen. Nu moeten we er alleen voor waken dat deze niet te lang wordt, want anders zijn we alsnog te druk in de vakantie!

Zijn jullie ook aan het aftellen naar de kerstvakantie?

Reacties

Geld Coach zei…
Zodra december in zicht is, begint het aftellen bij mij. Dat heeft onder andere met de donkere dagen te maken. Dat je in de ochtend wakker wordt en dat het nog donker is. Ook speelt de kou normaalgesproken mee, maar dit jaar hebben we dat nog niet heel veel meegemaakt.

Onze aftelkalender staat dit jaar alleen niet op de kerst gericht. We richten ons deze tijd al op de komst van het kleine Geld Coachje.
Hemelblauw zei…
Wat hebben we het hier in Casa Hemelblauw dan heerlijk rustig. Dat het Black Friday was is mij totaal ontgaan, totdat ik het journaal-item erover zag: hoe de koopjesjacht bij zoveel mensen het gezond verstand op nul zette dat ze doodleuk zo’n beetje stonden te dringen om de winkels binnen te komen. Corona? Nooit van gehoord blijkbaar.
I don’t give a fuck when I can save a buck.
Kerst? Nog zo ver weg. Alleen de lichtjes uit de kerstdozen, die ga ik al wel van zolder halen, want wij hebben behoefte aan veel meer licht dan de dag ons biedt. En de vriendelijke kleine lampjes zijn zo sprookjesachtig.

Ja dat geloof ik graag Geldcoach! Spannende tijden!
Je hebt helemaal gelijk wat betreft de drukte in de winkel. Ik heb het uitsluitend online gehouden!
Lot zei…
Het is heerlijk om niets echt nodig meer te hebben en niet te hoeven winkelen of on-line kopen.
Vakantie heb ik altijd want gepensioneerd. Kerst zullen we waarschijnlijk niets aan doen en samen thuis zijn. Dochter woont in Belgie en mag die ook niet en wil ook niet want schoonzoon heeft een chronische ziekte. De stiefkinderen hebben kinderen en veel contacten, die vermijden we ook voorlopig.
Hopelijk komt er snel een vaccin en komen we er snel voor in aanmerking
Anoniem zei…
We kijken erg uit naar de kerstvakantie. We gaan een week naar een Landal huisje. Doordat de huiskamer nu ook mijn part time kantoor is, vind ik het fijn om af en toe in een andere omgeving te zijn. Hier nog geen kerstversiering. Wel wat waxine lichtjes voor de gezelligheid.
We slepen straks wel wat lampjes en versiering mee naar het huisje. Dat kleden we een beetje aan.
Aan de andere kant is deźe november een hele andere geworden dan voorzien. We hebben onverwachts een huis gekocht. Na een bezichtiging waren we zo blij van het huis dat we een bod hebben gedaan, wat de volgende dag geaccepteerd is. We krijgen pas in de zomer de sleutel. Van het nieuwe financiele plaatje worden we ook blij.
Veel lagere lasten, door overwaarde en veel lagere rente.
Wel veel geregel en opruimen. Ons huis is helemaal dichtgeslipt met rommel en spullen door ons gezin met een jong volwassen zoon en puber dochter. Geen tijd voor black friday. Dochter kocht wel een adventkalender bij Douglas met korting en zoon een speciale plaat bij Concerto.
Nicole

Populaire posts