Verlanglijstjes stress

 Eigenlijk een heel gek onderwerp op een financieel blog, maar toch ook weer wel weer eraan gerelateerd. De verlanglijstjes stress. Wellicht herken je hem, maar misschien ook helemaal niet. Maar vaak begint deze in november op te komen. De verlanglijstje voor sinterklaas en/of kerst.

Verlanglijstjes stress

Verlanglijstjes stress

In huize Luxe of Zuinig is het in november helaas wel een ding. De lijst met gewenste kado’s dient bij de families ingeleverd te worden. En nu hoor ik jullie allemaal denken, maar dat is toch gewoon leuk om te doen?!. Zeker dat is het ook, maar het nadeel is dat wij hier heel slecht zijn in lijstjes maken, want wij vinden ons leven al rijk genoeg, en hebben genoeg, of als we echt iets willen kopen we dat gewoon en wachten niet af tot deze periode. Een lijstje om een lijstje te hebben zorgt alleen voor troep en daar wordt niemand gelukkig van. Toch wordt er bij beide families verwacht dat we een lijstje inleveren, want ze gunnen het ons van harte, en als we geen lijstje inleveren is de kans te groot dat het echt troep is of wat we niet nodig hebben. 

We moeten er dus echt even goed voor gaan zitten en dat heeft de nodige uurtjes gekost, maar ook dit jaar is het weer gelukt om een leuk lijstje te maken met nuttige spullen en vooral ook duurzame spullen. Een greep uit het assortiment, wellicht ter inspiratie voor andere ;-)

- Een plaatstalen pan (De Buyer Mineral B) - onverwoestbaar en gaat een leven lang mee

- Houten speelgoed voor de kleine

- Koffiebonen (waarover later meer ;-))

- Badjassen

- bollen voor in de tuin

- nog een paar kleine dingen

Divers lijstje

En zoals jullie zien zijn dit vrijwel allemaal gebruiks objecten of op zijn minst duurzame (ook al valt over sommige dingen te discussiëren) producten. Maar naast dit lijstje is het ook de bedoeling dat we nog kado’s gaan bedenken voor onze familieleden. Helaas zijn zij minder goed met lijstjes en willen we voorkomen dat het onnodige kado’s zijn. Als gevolg daarvan zoeken we het dan ook vaak in de eetbare kado’s. Ik verwacht dan ook dat we dit jaar hetzelfde zullen doen, al weten we nog niet wat. Maar dat moet vast goedkomen.

Hebben jullie ook last van verlanglijstjes stress?

Reacties

Geld Coach zei…
Gelukkig doen wij nooit aan de 'verplichte' cadeaus met kerst en/of sinterklaas, want ik weet al nooit wat ik voor mijn verjaardag moet vragen. Laat staan voor nog twee andere evenementen.

In principe heb ik alles wat mijn hartje mij begeert, maar als ik dan toch iets op het lijstje moet zetten, dan zijn dat altijd praktische dingen die ik echt nodig heb. Wij verwachten begin volgend jaar een kindje en dus kan ik eindelijk wat op dat lijstje zetten: spullen voor de baby.
Nou prijs jezelf dan maar gelukkig ;-) Wij ontkomen er niet aan! Van mij hoeft het dan ook niet echt, een dagje gezellig bij elkaar is al voldoende!
Schrijver zei…
Ik schrijf gedurende het jaar dingen op die ik niet acuut 'nodig' heb of de moeite waard vind zodat ik rondom verjaardag/feestdagen iets te vragen heb, waar ik wat aan heb.

En hoe gelukkig en dankbaar (af en toe krijg ik een beetje jeuk van dat woord) iedereen ook is met z'n leven en z'n spullen: er zullen toch altijd dingen verslijten, opraken of fijn zijn om te hebben lijkt me.
Klopt! Vandaar dat wij ook voor “gebruiksobjecten” zijn gegaan. Praktische kado’s die gebruikt worden in plaats van “hebbedingetjes”

Wel slim om een lijstje bij te houden gedurende het jaar.... zou ik ook eens moeten doen.
Yolanda zei…
Wij ontmoeten beide families met kerst en oud en nieuw en doen niet echt aan cadeaus, of het moet een kleinigheid zijn. Vanmiddag was ik helemaal in de ban van plaids (ter decoratie of als omslagdoek wanneer het koud is). Wat een soorten, echt een leuk cadeau idee. Of dingen als kaarsen (feest van het licht) zelfgemaakte snoeperij, hobby-items zoals puzzels, borduren, een tijdschrift etc. Ik vind het leuk kleine cadeautjes te geven, maar voor mijzelf weet ik niks te vragen. Omdat ik alles wat ik wil al heb en vooral geen rommel wil.
Rommel moet je inderdaad voorkomen. Daar is al genoeg van
HenH zei…
Hoi LuxeofZuinig, een vaste lezer hier, nog niet vaak gereageerd, nu ook geen inhoudelijke reactie, maar zag het plaatje. Ik heb toevallig recent met deze tekenaar gewerkt, dus herkende de tekenstijl. Geen idee hoe het werkt met copyright (staat er wel netjes op) en het plaatsen op je blog, maar pas er mee op. Gebruik bij voorkeur rechtenvrije foto's.
Hou HenH,
Je hebt helemaal gelijk met de Copyright. Het beste is eigen content maken, dan heb je het probleem niet. Echter daar heb ik simpelweg de tijd en skills niet voor :-) Wellicht wanneer ik FIRE ben, want het staat op mijn to-do lijstje.

Verder is het zo dat er recentelijk rechtzaken zijn geweest hierover (svensson, Bestwater) waarin naar voren is gekomen dat als het plaatje alleen een hyperlink heeft naar de daadwerkelijke bron, en deze dus volledig in het beheer is van de uitgever van het plaatje dit geen schending is van het auteursrecht. Immers de eigenaar kan zelf ervoor kiezen dit plaatje niet meer beschikbaar te stellen waarmee deze hier ook niet meer zichtbaar is.

Maar ik ben het met je eens, het is een “dunne” lijn wat nu wel mag en niet.
HenH zei…
Eens hoor, dank voor de uitgebreide terugkoppeling, was niet nodig want geen commentaar maar een heads up. Lees je leerzame blogs met veel plezier!

Populaire posts