Microsoft scam

 Al jaren geleden hoorde ik over de zogenaamde microsoft bel scam. Iemand belt je op namens Microsoft en meld dat je computer ten prooi is gevallen van hackers. Maar geen nood ze zijn er om je te helpen! Op Youtube zijn er mooie filmpjes te vinden van mensen die er alles aan doen om de scammers zo lang mogelijk aan de lijn te houden, of om ze te foppen waarna ze de computer van de scammer overnemen (heb om een paar zeker in een scheur gelegen). Maar zelf was ik nog nooit gebeld en dat vond ik toch erg jammer, want ik wilde ook een poging doen om te aan de lijn te houden.

Microsoft scam

Eindelijk beet!

Maar ze hebben ons vaste nummer gevonden! Ik zag dat een buitenlands nummer belde en nam op, maar zei niets. De verbinding werd verbroken. Na het nummer op te hebben gezocht op internet bleek het inderdaad om de Microsoft scam te gaan. Nu was het een kwestie van tijd dat ze nogmaals zouden bellen.

Nou ik heb het geweten want ik heb ze inmiddels wel 8x aan de lijn gehad! Elke keer lukt het mij om ze steeds langer aan de praat te houden tot ze ophangen, of tot ik een scheldbarrage over mij heen krijg. Ik moet erg erg om glimlachen want de tijd dat ze met mij bezig zijn, kunnen ze tenminste niet iemand anders proberen te scammen, bovendien sta ik met een grijns aan de telefoon tot groot genoegen van mijn vrouw ;-).

Welke trucs heb ik al gebruikt?

Om ze bezig te houden heb ik enkele zaken geprobeerd, ik zal vast niet de enige persoon zijn die ze probeert te misleiden dus probeer zo onnozel mogelijk te klinken. Dat verhoudt zich van dat de computer erg oud is en heel lang erover doet om op te starten, het feit dat ik erachter kom dat ik geen windows knop op het toestenbord heb (zogenaamd een Mac ;-)), tot ze even in de wachtstand zetten want de deurbel gaat. De laatste keer probeerde ik “zogenaamd” dat er een ander scherm naar voren kwam dan de beste man had verwacht. Hierop snapte hij er niets van en vroeg mij het nogmaals te doen. Heel raar, maar ik kreeg niet het juiste scherm. Dat vond hij te verdacht (ik zei het ook misschien iets te enthousiast) en kreeg ik een scheldbarrage over mij heen en dat ik zijn tijd verdeed (toch interessant statement). Ik probeerde de boel nog te sussen dat ik er ook niets van snapte, en dat hij mij als engineer hopelijk toch kon helpen want ik wilde niet gehacked blijven. Maar het mocht niet baten de verbinding werd verbroken.

Nu ik zo vaak ben gebeld vind ik het nog steeds opmerkelijk dat ik niet van een lijst ben afgehaald. Tot op heden blijft de telefoon gaan. 

Record

Tot op heden is het mij dan ook gelukt om ze minimaal 20 min aan de lijn te houden, en dat vergt toch soms wel wat inspiratievermogen, want ondertussen ben ik met andere zaken bezig (koken, schoonmaken, mailtje tikken of andere dingen). Het breekt wel lekker de dag moet ik zeggen, want ik wordt wel vrolijk van het irriteren van deze mensen. Persoonlijk hoop ik dan ook dat ze mij nog steeds regelmatig blijven bellen.

Let op!

Bedenk goed dat er never nooit iemand zal bellen namens Microsoft om je te beschermen tegen hackers, en je daarbij handelingen op je computer moet doen. Het is altijd een scam. Ook als het om banken of andere zaken gaat, hoe legitiem het ook klinkt, doe nooit informatie overhandigen aan de telefoon, en voer zeker geen handelingen uit op een apparaat waar je mee kan bankieren. 

Zo heb ik ook wel vaker een bank of verzekering aan de lijn gehad, kon mij alles vertellen en zal ongetwijfeld legitiem zijn geweest, maar mijn standaard antwoord is, stuur mij maar een brief wat er moet gebeuren en dan kom ik wel naar een kantoor toe. Of ik bel zelf op hun hoofdnummer om te vragen wat ze nu willen. Als er naar mij wordt gebeld is het standaard antwoord, bedankt voor uw belletje maar ik doe helemaal niets. Uitzondering hierop is de Microsoft scammers :), maar dat is gewoon leedvermaak.

Ben jij al gebeld door ze en probeer je ze ook zo lang mogelijk aan de lijn te houden?

Reacties

Anoniem zei…
Ik heb ooit zo'n irriterend telefoontje gepleegd met mijn provider. Er waren wat probleempjes waarover ik hun regelmatig belde,en toen werd ik gebeld, door een andere afdeling, zeg maar de verkoop van abonnementen...maar ik deed of ik blond was.Ik lepelde al de eerdere technische problemen op en degene aan de telefoon bleef maar zeggen dat zij er niet over gingen...maar ik ratelde gewoon door. Dik kwartier superpret gehad. Ow, en die provider ging eruit natuurlijk, abonnement opgezegd. Niet met dit telefoontje, want, tja, dáár gingen ze niet over.
Geld Coach zei…
Hier kan ik nou vermakelijk om lachen! Heb ze zelf ook 1 keer aan de lijn gehad en heb toen gezegd dat ik weet waar ze mee bezig zijn en dat ze op moeten houden. In dat verhaal heb ik toen ook overigens aangegeven dat we geen computer in huis hadden... daar wisten ze ook weinig mee te doen destijds.

Overigens heb ik zelf bij een bank gewerkt en ik vond het opmerkelijk hoeveel mensen toch nog bij de afdeling fraude terecht kwamen. Wij gaven ook altijd aan, vertrouw je het niet? Hang op en bel naar het nummer van de bank dat bij jou bekend is en vraag of er net vanuit hun gebeld is. (alles wordt natuurlijk geregistreerd)
Ja dat herken ik ook wel. De skills van een agent die vanuit de klant optiek onbegrijpelijk zijn....
Exact Geldcoach! Dat geef ik ook altijd aan. Als er een inkomend belletje is om alles te “actualiseren” of iets anders dan zal ik nooit en te nummer informatie geven. Ik bel hun wel terug op het hoofdnummer van het bedrijf om te vragen wat er is. Is er een wens voor ID bewijzen is mijn voorkeur langs gaan op een kantoor, tenzij het bedrijf geen kantoren heeft (ICS, DeGiro, etc). Maar dan alsnog niet via een emailverzoek met een linkje erin. Ze zorgen er maar voor dat ze in de mijn omgeving (die ik zelf benader) een optie beschikbaar hebben.
Ik krijg ze nog wel eens aan de lijn, maar kap ze eigenlijk altijd meteen af...
Maarten zei…
Hoi! Ik zou het leuk en interessant vinden als het je lukt om het gesprek op te nemen. Misschien inspireert dat ook anderen om dit soort scammers aan de praat te houden. En wie weet, als het een beetje aanslaat.. komt NL straks op de zwarte lijst te staan van de scammers ;)
Uitklokken zei…
Haha, bijna jammer dat ik niet wordt gebeld! Ik heb een keer iets hierover gelezen, ik geloof dat het was op https://www.419eater.com
Een beetje een oude site, maar nog wel leuk om te lezen (die plaatjes zijn meesterlijk)!
Haha, ja als je geen tijd hebt is het echt een last, maar als ze gelegen bellen ;-) Dan..... komen ze niet zomaar van mij af :D
Haha, ja opnemen gaat mij te ver, maar op Youtube kan je heeel veel filmpjes vinden, inclusief uitleg wat ze gaan willen krijgen (verschillende methodes) en mensen die zelfs de computer overnemen van de scammer :)
Ja, blijven meesterlijke dingen en de bereidheid van mensen om hun te foppen.
Goed bezig!! Ik wil ze het liefst ook zo lang mogelijk aan de lijn houden, maar mijn man vind van niet. Hij zegt: 'Het blijven toch criminelen'. Maar hoe langer je ze aan de lijn houdt, hoe minder andere mensen ze kunnen pakken.

Populaire posts