Q2 2020 - Autokosten

Er is alweer een kwartaal voorbij en het is alweer zo erg dat we afscheid mogen nemen van de eerste 6 maanden van het jaar. Wat is het hard gegaan!

Ook in financieel opzicht is het hard gegaan en daarom start ik nu met het rapporteren van kwartaalupdates op verschillende onderwerpen zodat ikzelf, maar ook zeker mijn lezers, goed mij in de gaten kunnen houden of het wel allemaal de juiste kant op gaat!

Q2 2020 - Autokosten
Te beginnen met de autokosten van Q2 2020. Ik kan je verklappen, het zijn lucratieve maanden geweest..... Niet dat ik er erg blij mee ben gezien de omstandigheden, maar financieel gezien heeft het geen windeieren gelegd, een overzicht.

Auotkosten per maand
Autokosten per maand

Q1 versus Q2
Tja, het is wel duidelijk wat de oorzaak hiervan is, al had maart van dit jaar sowieso een “goedkopere” maand geweest vanwege de geboorte van mijn dochter en de maand vrij die ik had genomen om thuis te kunnen zijn, maar dat het zo dramatisch zou worden is toch wel opvallend. Ik heb in deze 3 maanden dan ook 0x getanked, en slechts enkele keren met de auto geweest voor bezoekjes bij de schoonouders. Echter tel ik die niet mee, gezien ik alleen met tankbeurten de kmers bereken. Voor de statistieken is het dus 0 KM gereden en 0 liter getanked.

Q2 eigenaardigheden
Er is slechts 1 hoge kostenpost te vinden in de onderhouds categorie en die had te maken met het kopen van twee nieuwe zomerbanden. Iets waarvan ik in de planning had om volgend jaar de andere twee banden te gaan vervangen lijkt het er nu op (als dit althans tot het einde van het jaar zo blijft) dat ik dit met een jaar kan uitstellen. Zelfde geldt voor de halfjaarlijkse bandenwissel. Gooide ik in april ook de zomerbanden erom, lijkt het erop dat we dit jaar niet op wintersport gaan waardoor de noodzaak van een bandenwissel aan het eind van het jaar ook minder noodzakelijk is. Daar moet ik nog even over nadenken, maar ik zie in Nederland alleen de noodzaak voor winterbanden niet echt. Ik geloof zeker dat je remweg minder is, maar als je goed profiel op je zomerbanden hebt is er niets onveilig aan, zolang je maar niet met sneeuw gaat rijden, maar goed, in Nederland strooien we goed en is sneeuw steeds meer een unicum. Voor wintersport is het A. Verplicht en B. In de bergen met sneeuw ook echt nodig om winterbanden te hebben gezien er ook echt sneeuw ligt ;) (N.B. Dit is mijn persoonlijke mening, iedereen heeft recht op zijn eigen mening op dit onderwerp ;) ).

Verder valt op dat we vanaf deze maand minder autoverzekering kosten hebben. Hier zijn we van All-risk naar beperkt casco gegaan wat aanzienlijk in de kosten scheelt. Hier zal in Juli nog een kleine correctie op gaan plaatsvinden gezien ik dan een schadevrij jaar erbij krijg met extra korting als gevolg (4 euro per maand minder). Dat scheelt dus ook weer.

Wat het meeste echter opvalt aan de cijfers, is dat onze vergoedingen vanuit werk (leasevergoeding + 2x kilometervergoeding) door het wegvallen van de benzinekosten inmiddels ook de afschrijvingskosten van de auto vergoeden. Sterker nog, dan houden we nog geld over! En dat betekent dat we dus geld verdienen aan de auto..... Wie had dat gedacht, een auto die geld oplevert..... 

Vooruitblik naar de volgende 6 maanden
Maar er gaat verandering in komen. Zo heeft ook mijn werkgever aangekondigd om te stoppen met de kilometer vergoeding. In mijn geval houdt dit in dat ik nog wel recht hou op de leasevergoeding, maar dat ik geen bruto/netto woon/werk verkeer vergoeding meer krijg. Dit houdt in mijn geval in dat ik netto er ongeveer 250 euro op achteruit ga in dit plaatje.
Daarnaast ging ik al minder hier gebruik van maken door mijn ouderschapsverlof. Dat is bij deze dus volledig omgezet naar het volledig wegstrepen ervan.

Toch verwacht ik dat gedurende het jaar ik echt nog wel eens naar kantoor moet komen. Er is per 1 juli een policy dat 50% van het kantoor open is. Nu wordt het nog niet verplicht om erheen te gaan, maar ik vermoed dat de druk om erheen te moeten vanaf september (na de zomervakantie) toch echt hoger gaat worden, tenzij het kabinet blijft vasthouden aan “thuiswerken is de norm”. Ik ben benieuwd. 
Privé zal ik ook vast meer gaan rijden. Ik verwacht in juli toch echt weer een keer te gaan tanken gezien ik nu nog een 1/4 tank over heb en ook zullen we toch ergens een keer vast naar het tuincentrum gaan waar ik al tijden heen wil. 

We gaan het allemaal meemaken, maar de conclusie na 6 maanden is dat de auto mij geen euro kost op deze manier!

Hoe staat het ervoor met jullie autokosten?

Reacties

Anoniem zei…
Geknapte distributieriem op de snelweg met 130 kmper uur..nog 150 euro voor gehad.
Andere auto a 4500 euro plus een set nieuwe banden en onderhoudsbeurt door eigen garage a 600 euro. 200 euro brandstof per maand, geen kmvergoeding, 35 euro verzekering en 65 euro wegenbelasting..
Duur jaar tot nu toe.
Ai, dat is wel balen ja..... ik hoop dat het alleen blikschade was?
Chris zei…
Hoe wordt de afschrijving van je auto bepaald? En is die gelijkblijvend gedurende je leasecontract of daalt die?
Hoi Chris,

Ik heb toen ik de auto kocht in 2018, bepaald dat ik 5 jaar ermee wilde doen voordat ik een nieuwe auto wilde. De auto was uit 2014 en heb gekeken wat auto’s die 5 jaar ouder waren (uit 2009 dus) voor weggingen (zelfde type) en op basis van dit dit restbedrag en mijn aankoopprijs de afschrijving bepaald.

Het is niet een 100% zuivere afschrijving, maar goed een auto is emotie, dus het is ook maar net wat de gek ervoor geeft natuurlijk ;) Het is sowieso een indicatie.
Anoniem zei…
Interessant. Kun je toelichten hoe je vanuit die twee bedragen (aanschaf en verwachte verkoopprijs na 5 jaar) uit komt bij het afschrijvingspercentage? Volgens mij zit ik veel te ingewikkeld te rekenen :) Of is het zo simpel? 13000 - 10000 = 3000, dat delen door 5*12 = 50€ afschrijving per maand?
Inderdaad niet te moeilijk maken.

Aanschafwaarde - verwachte verkoopwaarde = verwachte afschrijving

De verwachte afschrijving delen door 5. En daarna delen door 12 geeft de afschrijving per maand

Het percentage kan je dan zelf hier weer mee uitrekenen :)

Populaire posts