Wat willen we nog bereiken in de komende jaren?

Geinspireerd door Meerofminder, een blogpost over waar we staan in het leven en wat we nog willen bereiken. Een lastig onderwerp kan ik jullie wel vertellen waar ik dan ook meerdere dagen over heb lopen peinzen hoe ik dit op een nette manier kon opschrijven wat we precies nog wilde.... Want eigenlijk zijn we behoorlijk tevreden met het leven zoals deze is. Maar toch een greep in onze toekomst plannen gebaseerd op het verleden wat we al hebben bereikt.



Van 20st tot 30st
Laten we niet al te ver terug gaan in het leven, maar het houden bij de afgelopen 10-15 jaar. Voor onszelf was dit een belangrijke fase waarin we de studie afronden en het “volwassen” leven instapte.
We waren verliefd en wilde, net zoals elke andere jongeren in die leeftijd, wat van het leven maken zonder teveel na te denken over de gevolgen. We leven immers in het hier en nu (ja ook wij dachten zo :) )
We wilde reizen, dingen zien, een eigen leven neerzetten waarin we konden doen en laten wat we wilde.

Maar eerst was het noodzaak daadwerkelijk een baan te hebben om dit allemaal te kunnen bekostigen. Helaas voor ons was het net crisis en ik kan uit ervaring vertellen dat een net uit schoolverlater niet snel aan de bak kwam. Uiteindelijk lukte het ons toch om aan het werk te gaan, zei het niet in onze droombaan of ook maar tegen het salaris waar we van droomde. Maar we hadden een start gemaakt met onze carrière en waren in staat om lekker te sparen. 
Dat is iets wat we altijd met de paplepel erin gegoten hebben gekregen en waar we ook heilig van overtuigd waren.

Echter waar we een gat in ons hand hadden was het reizen. Reizen over de wereld was iets wat wij allebei wilde doen en dat stond dan ook hoog op het lijstje, naast het hebben van een eigen huis. Dat laatste moest nog even wachten, want we wilde een behoorlijk potje met geld hebben voordat we die stap durfde te nemen. Gezien we op een studentenkamer woonde maakte dat dan ook minder uit, want de vaste lasten waren zo laag dat we erg hoge savingsrates hadden (al weet ik niet hoeveel, want we hielden het niet bij)
In ieder geval hebben we in die tijd erg genoten van het reizen, maar ook in de jaren erna natuurlijk waarin we vele continenten van deze aardbol hebben gezien en mogen meemaken.

Ons huis
In 2010 was het dan eindelijk zover, ons eigen stekkie. Trots als een pauw dat we waren, maar er moest nog het nodige aan het huis gebeuren. Echter niets had bloedspoed want alles werkte, het was alleen niet onze smaak. We wisten uit het verleden dat onze smaak ook gelijk stond aan prijskaartjes die wat hoger waren. Maar we wilde eerst wonen in de woning. Wat echter wel nodig was, was de structuur van de woning in orde krijgen. Er zaten kozijnen in, maar die waren belabberd. We besloten een plan te maken wat we met ons huis wilde doen de komende jaren.

Stap 1: Structuur goed krijgen (kozijnen, ruiten)
Stap 2: Beneden verdieping opknappen (keuken, woonkamer, gang, trap, bijkeuken)
Stap 3: Bovenverdieping opknappen (slaapkamer, andere ruimtes)
Stap 4: Zolder opknappen
Stap 5: Tuin opknappen
Stap 6: Badkamer vervangen

Voor stap 1 hebben we gespaard want het kost een flinke duit met geld, maar hebben we vrij snel nadat wij er kwamen wonen namelijk in 2013. Maar hier haalde we direct rendement uit zoals ik hier uiteen zette. 

De volgende stap duurde echter weer wat langer, want we hadden grootse plannen maar wisten nog steeds niet wat we precies wilde. Uiteindelijk hebben we er meer dan een jaar over gedaan om stap 2 helemaal uit te dokteren en waren we zelf alweer 3 jaar verder in de tijd. Maar in 2016 was het zover dat de volledige verbouwing plaatsvond. Een tijd waarin ik eigenlijk een pauze had genomen van bloggen en er dus ook niet veel over terug kon vinden helaas. 

In 2018 was het dan eindelijk tijd voor stap 3 van ons plan. De bovenverdieping afronden, waarbij we ook gedeeltelijk stap 4 hebben meegenomen door de vloer vast te ontdoen van vloerbedekking en daar iets moderns neer te leggen was de eerste horde al genomen maar moet de rest nog volgen.
In 2019 was het dan de beurt aan Stap 5. Stiekem sloegen we stap 4 voor de rest over want ja, we kwamen er toch bijna nooit, en parkeerde dat onderwerp dan ook even. De tuin was echter een doorn in ons oog en waren we dan ook al jaren ontevreden over. Maar we hebben zelf een ontwerp gemaakt en laten uitvoeren waar we erg trots op zijn natuurlijk.

Op huis niveau hebben we de afgelopen jaren dan ook lekker doorgeklust evenals het op vakantie gaan, en hier zullen we de komende jaren dan ook nog wel het nodige aan verspijkeren, maar er miste nog iets in ons leven.

Een kleintje
Dit jaar was het zover we mochten vader en moeder worden van een kleintje. Wat zijn wij trots en blij hiermee en wat ziet je leven er opeens anders uit.
Geen verbouwingen in je hoofd, geen vakanties in je hoofd, alleen maar zaken om en rond de kleine. Geen levensdoelen voor ons om te vervullen. Al deze zaken zijn op de achtergrond geraakt en dat vind ik eigenlijk ook meer dan prima!

Wat dan nog wel?
Zoals ik al zei, heb ik dagen over deze post nagedacht en dat verklaard ook wel waarom het een beetje rommelig is opgeschreven. Het is simpelweg een lastig onderwerp omdat we eigenlijk gewoon erg tevreden zijn met het leven zoals het nu is.
We hebben een lekker huis, met nog de nodige klusobjecten, want je huis is nooit af. Ben gelukkig getrouwd, heb een fijne baan, ben gezond en heb al erg veel meegemaakt in het leven en nog meer gezien in de wereld. Het leven zoals ik deze tot nu toe heb beleefd is rijk geweest en mis ik dan ook helemaal niets aan. Bovendien is het een continue proces van aanpassingen wat we nog echt willen doen. 

Toch heb ik hier al eerder iets over geschreven in mijn leven nadat ik financieel onafhankelijk ben geworden.

Hier had ik een behoorlijk uitgebreid lijstje gemaakt met wat ik allemaal wilde doen nadat ik FO was. Maar dat is nog geen antwoord op de komende jaren die vind ik lastiger te beantwoorden en is ook geen eenduidig antwoord op te vinden behalve de tastbare zaken zoals ik hierboven ook al omschreef. Toch een poging.

- Huis plan verder afmaken
- Tijd met de kleine doorbrengen
- Verder werken aan mijn FO plan
- Hypotheek toch stiekem eerder aflossen dan nu gepland is
- Schuldhulpverlening/budgetcoach opleiding afronden
- Vrijwilligerswerk in de schuldhulpverlening/budgetcoach oppakken na het behalen van de opleiding
- Genieten van het leven in het hier en nu, FO is 1 ding, maar genieten is iets wat je zeker niet moet vergeten.

Verder is mijn/ons leven erg mooi en is het schrijven van deze post wederom een mooi moment van besef dat we eigenlijk meer dan tevreden zijn met het leven zoals het is. Tuurlijk kan het allemaal nog luxer, moderner, spannender, uitdagender, etc. Maar eigenlijk ben ik dik tevreden met hoe het gaat, waar we staan en waar we naar op weg zijn. Iets wat niet veel mensen gegund is en ons gelukkig wel!

Hoe sta jij in het leven?

Reacties

Ja je ziet het al in de naam. Voor mij is het belangrijk dat ik onafhankelijk ben van mijn werkgever v.w.b. mijn inkomsten. Om dit te bereiken hebben we het huis A label energie gemaakt, hypotheek zo goed als afgelost en flink gespaard. Om deze reden kan ik ook nog doorwerken want ik kan zelf de keuze maken blijven werken of stoppen......dit vind ik prettig. Veel wensen hebben mijn man en ik niet, hierdoor hebben we ook niet zo veel geld nodig. Sociale contacten hobbies e.d. vind ik belangrijk, zeker omdat ik richting pensioen ga,want ik ben 60 plus in een zwaar beroep. Op dit moment nog full-time werkend, maar wel gaan afbouwen.
Een fijn gevoel zal dat zeker geven! En netjes alles op orde!

Populaire posts