De 2de golf van Covid-19 en het effect ervan op de beurs

Ik snap het al maanden niet meer, maar ik begrijp er nu helemaal niets meer van. Economieën liggen op zijn gat. Bedrijfsresultaten liggen op zijn gat. Werkloosheid is stijgend en als klap op de vuurpijl zijn we inmiddels ook qua besmettingen op een hoger niveau dan in maart van dit jaar zoals onderstaand plaatje getuigd.


Echter de beurs reageert hier laconiek op, sterker nog deze blijft maar stijgen en staat bijna weer op het record van 2019. Wat is er toch aan de hand in beursland en kan iemand ook nog maar iets voorspellen?

Mijn voorspellingen
Ik was ervan overtuigd in maart dat de beurs nog verder zou zakken. Maar ook recentelijk nog in mijn Q2 update voor beleggingen was ik ervan overtuigd dat met het publiceren van de Q2 kwartalen van bedrijven dit geheid zal zorgen voor een nieuwe beursdip omdat dan pas duidelijk werd wat de effecten waren van corona op bedrijven.
Echter nu de eerste resultaten zijn gepubliceerd is wederom het omgekeerde gebeurd. De beurs stijgt... en stijgt... en stijgt... Zelfs nu de infecties omhoog gaan en hoger zijn dan in de periode maart. Het is allemaal heel apart om te zien en voor mij althans niet te begrijpen.

Ontslagen golf
Wat je wel ziet gebeuren is dat een hoop bedrijven de kwartaalcijfers aangrijpen om direct een ontslagronde aan te kondigen en daar zie ik dan ook het volgende gevaar ontstaan. Er worden miljarden in de economie gestopt om bedrijven aan de gang te houden wat uiteindelijk zorgt voor een hogere schuldenlast voor ons allemaal (ergens moeten we dit terugbetalen). Maar hoewel we het effect van de pandemie op de economie hebben gestut zover we dat kunnen zie je dat bedrijven toch gaan afslanken. Dit is vaak een golf beweging door het bedrijfsleven heen wat uiteindelijk er weer voor gaat zorgen dat er alsnog een hoop mensen ontslagen worden, wat weer zorgt voor werkloosheid, werkloosheid zorgt weer voor minder consumptie en voila we staan aan het begin van de crisis. Uitstel, maar zeker geen afstel.

Stutmaatregelen
Dit doemscenario probeert te politiek tegen te houden met allerlei potjes geld. Dit is een wereldwijd fenomeen, maar is natuurlijk maar effectief tot op zekere hoogte. Ons geldsysteem werkt op basis van vertrouwen (er staat immers niets tegenover) en zodra het vertrouwen hierin begint af te nemen zal meer geld bijdrukken niet veel meer doen. 

Hoe nu verder?
Ik durf werkelijk waar bijna geen voorspellingen meer te doen. Maar ik blijf van mening dat een crash/crisis niet uitgesloten kan worden, hoewel deze wel steeds verder vooruit wordt verschoven kan het niet anders dat we ergens een blokkade tegenkomen. Mijn verwachten was dat de Q2 cijfers de aanleiding zouden zijn, maar tot op heden valt dit mee. De infecties die stijgen zorgen ook alleen maar voor een klein dipje en de combinatie van de twee zorgt ook al niet voor een daling op de beurs. Maar wat dan nog wel? Moeten we echt eerst in een economische crisis komen nadat de onslagrondes zijn geweest? Of is het simpel een kwestie dat een groot deel van het geld dat nu wordt bijgedrukt op de beurs beland en hoe slechter het met de economie gaat hoe meer geld er op de beurs bij komt? 

Wie zal het zeggen. Ik hou er nog altijd rekening mee dat het gaat gebeuren, maar wat de trigger gaat zijn voor de daling en vooral wanneer..... Ik moet mijn glazen bol nog eens oppoetsen denk ik.

Reacties

Anoniem zei…
Beurs kan alleen maar omhoog met de door schuld gebaseerde economie door te moeten blijven stimuleren. (zie het als een soort inflatiecorrectie). Eerst maar naar de 680 (2024) daarna een correctie (2028) en op naar all time high (2032)?

Daarna allemaal een blauwe hoed!
:-) ik moest hier wel om lachen. Leuke comment!
Anoniem zei…
"Ik moet mijn glazen bol nog eens oppoetsen denk ik." Gat in de markt, ineens weet ik het, word glazen bol reparateur. Let op, leidt tot een zeer uitbundig rijk leven. Disclaimer: Veel geld maak niet gelukkig maar mijn voorkeur is liever rijk & ongelukkig dan arm & ongelukkig.

Populaire posts