Q2 2020 - Huishoudboekje

Er is alweer een kwartaal voorbij en het is alweer zo erg dat we afscheid mogen nemen van de eerste 6 maanden van het jaar. Wat is het hard gegaan!

Ook in financieel opzicht is het hard gegaan en daarom start ik nu met het rapporteren van kwartaalupdates op verschillende onderwerpen zodat ikzelf, maar ook zeker mijn lezers, goed mij in de gaten kunnen houden of het wel allemaal de juiste kant op gaat!

Huishoudboekje
Vandaag is het de beurt aan het huishoudboekje, al moet ik eerlijk zijn dat in juli er nog de nodige wijzigingen aankomen aan de inkomsten zijde. Desondanks is het toch goed om het huishoudboekje te voorzien van een update. Zoals altijd, het overzicht.



Verschil Q1 vs Q2
Er zijn een paar items bijgekomen in de lijst. Namelijk:
- Kinderbijslag
- Kinderopvangtoeslag
- Kinderopvang

Daarnaast zijn de vaste lasten posten allemaal definitief geworden doordat alle rekeningen binnen zijn. Deze zijn dan ook voorzien van een update. 

Ook heb ik de variabele kosten voorzien van een halfjaar update waar we nu op staan. Dit is dan ook de plek waar de meeste mutaties hebben plaatsgevonden en waarvan de meeste posten qua gemiddelde alleen maar omlaag zijn gegaan, op de boodschappen en aankopen algemeen na. Ik ben erg benieuwd hoe deze zich verder gaan ontwikkelen 

Overzicht
Geen verdere grote mutaties ten op zichtte van mijn vorige huishoudboekje update. Maar onderaan de streep natuurlijk wel. Door de toevoeging van extra kosten voor de opvang zou je verwachten dat de uitgaven omhoog zouden schieten, maar niets is minder waar. Door de afgenomen variabele kosten zijn de kosten niet aanzienlijk toegenomen (slechts met 130 euro) maar de inkomsten zijn ook toegenomen (door de kinderbijslag/toeslag) waardoor we effectief gezien 70 euro meer overhouden om te sparen. Dat is niet wat ik had verwacht om heel eerlijk te zijn. Maar goed hier zie je de pandemie aan het werk, we geven gewoon ook uitermate weinig geld uit momenteel en dat is duidelijk terug te vinden in de variabele uitgaven.

Q3 en voorwaarts
Zoals gemeld, gaat de Q3 update voor meer helderheid zorgen hoe we er echt voor staan gezien de inkomsten kant dan duidelijk omlaag gaan. Daarnaast verwacht ik ook dat de variabele kosten dit jaar nog wel iets gaan stijgen doordat we weer ergens heen mogen, hoewel een vakantie dit jaar sowieso niet gaat plaatsvinden. Wie weet heffen die posten elkaar dan ook op. We gaan het meemaken. Op naar Q3!


Reacties

Populaire posts