Wespennest in huis

Eens een blog over iets heel anders dan financiën!

Zondagmiddag zaten we lekker in de tuin met bezoek, waarna 1 van de bezoekers zei, “hey wat een hoop wespen hebben jullie”. Daarop draaide ik mij om naar de plek dat de bezoeker keek en zag inderdaad een aantal wespen. Maar daarna zag ik dat ze een gaatje in onze gevel hadden gevonden waar ze in gingen... Dat is niet fijn.


Gespot
Eenmaal binnen ben ik naar de bewuste kamer gegaan waar de ingang was maar hoorde niets. Ik verbaasde mijzelf dat het mij niet eerder was opgevallen dat er wespen om ons huis waren, want we hebben al 2x eerder een wespennest gehad, waardoor je er toch wat meer op let. Daarnaast had ik de dag ervoor alle ramen voorzien van een wasbeurt buiten en had het toch zeker moeten opvallen. De conclusie die ik dan ook trok was dat het nest nu pas voedsel nodig had van buiten. De koningin maakt namelijk al het nest ergens in het voorjaar, ze zaten er dus al maanden.

Toepassen
Goed, gelukkig hebben we een goedje wat zeer effectief is tegen wespen. Het lijkt op talkpoeder wat je op de ingang blaast waarna de wespen het goedje naar binnen halen en het nest binnen enkele uren geïnfecteerd is en zal afsterven.  Echter is het slim om dit pas s’avonds te doen gezien het nest dan in “rust” is en de kans dat je gestoken wordt kleiner is. Dus rond een uur op 1900 naar buiten op de ladder om dat op de ingang te spuiten.

Het werkt!.... toch?
Zo gezegd, zo gedaan en binnen 1 uur merkte we al dat het goedje begon te werken. In de kamer waar de ingang was, leek de stucplaat wel te trillen zoveel lawaai dat er te horen was. Vermoedelijk hadden we ook meteen de koningin te pakken want wat er daarna gebeurde was toch iets minder fijn...
De wespen waren blijkbaar in paniek, of in ieder geval in chaos vervallen, want ze probeerde met alle macht via andere andere wegen naar buiten te komen. In ons geval via de inbouwspots. Heel knap, want het plafond zit vol isolatiemateriaal. 
We hadden dus opeens wespen in huis! Dat was wel even spannend, maar het geluk was, dat ze al een beetje versuft waren en ik ze dus ook snel kon vangen.

We hebben hierna meteen de spots afgedicht met boterhamzakjes en zijn gaan slapen. De volgende ochtend zagen we geen andere wespen, maar vertrouwde het nog niet helemaal. En gelukkig hebben we ze lagen zitten, want toen het zonnetje op was zijn er nog enkele eitjes uitgekomen die ook eruit probeerde te komen...... via de inbouwspots...... 
Zo hebben we zeker 25 wespen nog weten vast te houden, helaas was er nog 1 gat over die we niet konden opvangen en hebben we gedurende de dag nog 7-10 wespen in huis gehad. Wederom gelukkig versuft waardoor ze goed te vangen waren en weer buiten weten te zetten.

En nu?
Nu zijn we een eental dagen verder en hebben we geen activiteit meer gezien, maar een wespennest is huis is geen pretje, je moet er snel bij zijn als je activiteit ziet, want sommige soorten kunnen tot wel 5000 eitjes leggen in 1 nest....... Dat wil je niet in huis hebben want dan is er maar 1 oplossing, je huis uit. 
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik nog nooit gehad heb dat ze daadwerkelijk naar binnen probeerde te komen via andere wegen. De vorige 2 keer was het in een afgesloten ruimte, waardoor er ook geen mogelijkheden waren waardoor ze heen konden ontsnappen, maar ik had ook nog nooit gemerkt dat ze zulke acties uithaalde. 

Als je een wespennest ontdekt in je huis wees je hier dan van bewust! Beste is dan ook gewoon een verdelger in te schakelen, tenzij je goede voorzorgsmaatregelen neemt. Wij waren ook niet al te gelukkig met de invasie in huis en had die van te voren zeker niet zien aankomen. Je voelt je namelijk niet zo veilig in je huis!

Hebben jullie wel eens een wespennest in huis gehad?

Reacties

Uitklokken zei…
Oh lijkt me verschrikkelijk! Er is hier in huis (of in de straat) nog nooit een nest geweest, voor zover ik weet. Te veel "steen"wellicht zonder hoekjes en tuinen. Er is wel in het nabijgelegen park een keer een nest Amerikaanse Hoornaars geweest, toen werd het park zelfs afgesloten, want ze bleken erg gevaarlijk en agressief te zijn!
Erg fijn is het zeker niet nee. Maar ik verbaas mij elke keer weer hoe klein een gat kan zijn waar ze tussendoor komen. Dus steen of niet, ze vinden het!

Voordeel is wel dat als er eenmaal een nest is geweest er nooit nog 1 komt. Maar goed, de isolatie spuitbus is al gekocht dus het gat wordt ook nog even mooi gedicht.
Nee gelukkig niet! Dat lijkt me best een ernstig probleem en ook eng...

Populaire posts