Q2 2020 - Energiekosten

Er is alweer een kwartaal voorbij en het is alweer zo erg dat we afscheid mogen nemen van de eerste 6 maanden van het jaar. Wat is het hard gegaan!

Ook in financieel opzicht is het hard gegaan en daarom start ik nu met het rapporteren van kwartaalupdates op verschillende onderwerpen zodat ikzelf, maar ook zeker mijn lezers, goed mij in de gaten kunnen houden of het wel allemaal de juiste kant op gaat!

Energiekosten
Vandaag is het tijd voor de energiekosten in huize Luxe of Zuinig. Al jaar en dag hou ik dit bij via een een automatische excel-file die aan mijn energiemeter hangt.Hierdoor kan ik op dag basis bijhouden hoe het verbruik hier vordert en vooral ook of er pieken en dalen zijn. Laten we beginnen met een overzicht van 2020.

2020 tot nu toe

2020 tot nu toe

Elektraverbruik door de jaren heen
Gasverbruik door de jaren heen


Q1 vs Q2
Het elektraverbruik is sinds jaar en dag opeens omhoog gegaan vanaf maart dit jaar (zoals in de jaar op jaar vergelijkings grafiek). Gedeeltelijk te verklaren door de geboorte van ons kind in maart van dit jaar, maar natuurlijk vooral door het thuiswerken en het veelvuldig thuis zijn. 
Waren we in de eerste maand veel wakker, met veel nachtelijke tv uurtjes bij het voeden, heel veel was, waterkoker gebruik en magnetron gebruik. Zie je dat dit na maart in april, mei en juni zich stabiliseert en we langzaam zakken in verbruik doordat de bovenstaande activiteiten zich verminderen of volledig zijn gestopt. Wat overblijft is een verhoogd verbruik door het thuiswerken wat zich de rest van het jaar nog wel zal aanhouden vermoed ik.

Voor het gasverbruik zie je een soortgelijk patroon, zei het dat dit lastiger te zien is, gezien we in maart/april de kachel niet meer hoeven te stoken voor de verwarming (jeej voor isolatie). In maart wilde we logischerwijs het niet te koud in huis hebben en daarom is 2020 weer een hogere piek in verbruik, ook al was het een zeer milde winter. Vanaf 5 april is de kachel al niet meer aan geweest en ik hoop dat we dit, dit jaar ook weer kunnen volhouden tot november. 

Verwachtingen
Eigenlijk zijn de verwachtingen qua gas/elektra vrij saai voor het komende kwartaal. De zomer is aangebroken en het gasverbruik is tot een minimum gedaald. Voor elektra is het altijd al een saai geheel, met als enige variatie dat we nu meer thuis zijn en dus structureel meer verbruiken (en ook meer sluimerverbruik aan hebben staan). Zo is mijn standaard sluimerverbruik van 37W naar 63W gegaan omdat ik geen zin heb om elke dag de stekkerdozen aan/uit moet zetten als je toch elke dag er gebruik van maakt, waar ik meestal dit wel structureel deed gezien we de hele nacht/dag er toch niet waren. Wellicht dat ik ook maar een automatische schakelaar daarop ga zetten, om op zijn minst het nachtverbruik weer lager te krijgen, want het is toch weer een besparing van bijna 30 euro op jaarbasis.

Hoe gaat het met jullie energieverbruik?

Reacties

Keurig zeg! Allen qua gas liggen wij een stuk lager de eerste maanden, heeft waarschijnlijk met het bouwjaar van het huis te maken. (Zo reageer ik nooit en zo twee keer achter elkaar ;) )
Vermoedelijk ja. Ons huis is uit 1968. Waarbij ons gasverbruik vele malen lager is dan normaal voor een huis uit deze periode.
Anoniem zei…
Misschien is dit nog een mogelijkheid om de energiekosten te drukken (vraagt wel enig uitzoekwerk, misschien tip voor een artikel)?

1) Per maand contract aangepast: https://www.naked-energy.nl/
2) Meedoen met een zonnepark (als aanvulling op eigen zonnepanelen of juist niet zelf plaatsen): https://vrijopnaam.nl/zelfopwekken
Dat heb ik toevallig al bekeken, maar er zijn behoorlijk wat addertjes die ik niet zie zitten bij vrijopnaam

1. Je moet verplicht bij hun energie afnemen om in aanmerking te komen tot de verrekening (9 jaar lang). Dan kan de stroom nog zo goedkoop zijn, maar daar maken ze behoorlijk winst op je (goedkope lock-in)
2. Ze hebben de zonneparken al betaald en subsidie via SDE+ gekregen. Deze zijn dus al nagenoeg betaald. Ze vragen jou dus nog eens geld voor een paneel die ze al terug hebben verdiend wat een extra winst is voor ze (niet cool)

Daarna ben ik opgehouden te vergelijken.

Naked energy kende ik nog niet. Ziet er inderdaad goedkoop uit, maar als ik even snel op reviews kijk staan ze ook niet te koop als de meest klantvriendelijke en blijkt goedkoop duurkoop te zijn. Maar heel veel ervaringen zijn er nog niet dus wellicht wordt dat nog beter.

Populaire posts