Een beleggers rekening voor ons tweede kind?

 Met de geboorte van onze tweede dochter werd het ook tijd om weer eens te duiken in de beleggingsstrategie voor onze kinderen. Wat gaan wij doen nu er een tweede kind is?

Een beleggersrekening voor ons tweede kind?

Beleggen voor kinderen!?

Laten we voorop stellen dat dit niet gaat over mijn eigen beleggings strategie, of die van mijn vrouw. Het gaat over de beleggingen strategie van mijn kinderen alleen. Toen mijn eerste dochter geboren werd vond ik het zo zonde dat sparen op een spaarrekening geen rente op leverde dat ik niet maandelijks een bedrag spaar voor haar. In het succes van mijn eigen beleggings strategie wilde ik graag dat onze dochter zo vroeg mogelijk al aan het beleggen is, nog zo vroeg dat ze er geen weet van heeft en er ook niet over na hoeft te denken. En zo geschiedde dat onze dochter met 6 maanden al een beleggingsrekening had (op onze naam dat dan weer wel)

Makkelijke keuze

Dat maakt dan ook dat het voor onze volgende nog makkelijker werd. Het was namelijk al zeker dat ik wilde beleggen voor haar. De enige vraag die ik had, was of het slim was om een aparte rekening te openen of dat we een “gezamenlijke” kinder beleggingspot gingen maken. Na een korte brainstorm met mijn vrouw hierover bleek dit ook niet een moeilijk vraagstuk. We hebben namelijk genoeg accounts inmiddels en het heeft geen enkele noodzaak om ze van elkaar te scheiden. Althans niet volgens ons. Want ja, er zit wellicht meer dan 3 jaar tussen de inleg van de ene dochter en de andere, maar omdat we de rekening op onze beider namen hanteren blijft de rekening ook in ons bezit als ze 18 worden. Deze pot is namelijk altijd als “appeltje voor de dorst” en meer als kleine verassing als ze gaan studeren of het huis uit gaan, waarbij mijn hoop is dat ze het intact laten en door blijven beleggen, maar dan met een voorsprong van 18+ jaar in de markt. 
Dat laatste zal ook helpen om mijn case te maken om toch vooral zelf in beleggingen geld te stoppen en niet alles uit te geven. Maar ik loop vooruit op alle zaken, want ze zijn nog veel te jong om ook maar te begrijpen wat het is :-)
De keuze is simpel. We gaan meer inleggen om de bestaande beleggingsrekening.

Hoeveel dan?

Momenteel belegde we €100 per maand voor onze dochter. Ook dit was een makkelijke keuze om te zeggen dat we daarmee de inleg gaan verdubbelen naar €200 per maand om dit gelijk te trekken. Doordat de beleggingen bij Meesman staan was het dan ook niets anders dan het maandelijkse bedrag te verhogen en voila het was geregeld. Elke maand wordt er nu vanaf haar 1st maand een extra €100 van onze gezamenlijke rekening afgehaald!

Verdubbeling

Het lijkt weinig, maar het betekent wel dat we maandelijks een verdubbeling van inleg hebben wat ook doorwerkt door de jaren heen. Momenteel staat er al een bedrag van €3412,08 op deze rekening waarvan er €112 “papieren winst” te zien is. Dat bedrag gaat daarmee natuurlijk snel toenemen door de jaren heen en ik ben dan ook benieuwd wat er gaat staat over 18+ jaar. Het zal in ieder geval een goed gevuld potje zijn waar we hopelijk onze dochters blij mee kunnen maken.

Beleggen jullie al voor jullie kinderen?

Reacties

MrPFP zei…
Ik heb 2 dochters en beleg(de) ook sinds hun geboorte voor hun 18+ toekomst.
De oudste is geboren in 2000 en inleg voor haar is dus inmiddels gestopt.
Mr Groeigeld zei…
Mooie aanpak! Wij beleggen ook voor en met onze kinderen, op eenzelfde gezamenlijke rekening zoals je beschrijft. Ik leg echter niet €100 per maand in, maar met iedere verjaardag (dus 2x per jaar) krijgen ze 2 aandelen erbij. Op die manier wil ik ze er actief bij betrekken (i.p.v. in 1x een bedrag laten zien op hun 18e).
Fijn! Heb je de rekening al overgedragen of is het nog in je eigen beheer? En weten ze ervan zo ja, wat vinden ze ervan?
Klinkt ook als een prima strategie! Erbij betrekken is ook zeker mijn plan op een latere leeftijd. Maar dat duurt nog even ;-) Ik loop wat op je achter natuurlijk.
Maar bedenk goed dat op hun 18de de rekening nog steeds op onze naam staat. Het is dan ook zeker niet zo dat ze het “opeens” krijgen ;-)
Mr Groeigeld zei…
Snap ik, dat leek ons ook het beste. Ik hoor soms ook mensen, die hun kinderen op hun 18e een zak geld geven. Ieder zijn aanpak natuurlijk, maar daar staan wij persoonlijk niet achter. Daarmee leren ze niets, zoals bijv. zelf geld opzij zetten en beleggen.
MrPFP zei…
Ze weten beide vanaf circa 10 jaar dat we voor hun toekomst 'sparen'. Later ook beetje bij beetje info over beleggen gedeeld. Vinden ze behoorlijk moeilijk zich iets bij voor te stellen.
De beleggingen maken deel uit van onze beleggingspot. Het deel van mijn oudste dochter is niet als geheel overgedragen aan haar en is in ons beheer.
Zij krijgt iedere maand een vast geldbedrag wat uit de beleggingen komt (hypothetisch dan, want ik heb mijn periodieke beleggingsstorting verlaagd en betaal het bedrag voor haar als periodieke overboek en voorkom daarmee verkooptransacties).
Ik hou alles bij in excel/open office.
De oudste is heel enthousiast over hoe het allemaal financieel gepland is en heeft ook zelf vanaf 18e een eigen beleggingsrekening.
De jongste is nu 17 en vindt het allemaal niet zo interessant.
Zelfde financiële opvoeding, 2 verschillende karakters 😀
Bedankt voor het delen! Erg leuk om te lezen hoe je het hebt aangepakt!

Populaire posts