Geld aan jezelf uitgeven is lastig!

 Luxe of Zuinig heeft een probleem. Dat probleem bestaat al vele jaren en ik weet er nog geen raad mee na al die jaren. Soms zijn er momenten dat ik het accepteer, het laat voor wat het is en vooral probeer te negeren. Maar af en toe steekt het weer de kop op als ik andere mensen erover hoor praten en hoe ze zaken aanpakken in hun financiële leven. Zo ook nu kwam het weer ter sprake. En meteen moest ik eraan denken. Waarom kan ik niet geld aan mijzelf uitgeven?

Geld aan jezelf uitgeven is lastig!

Een hardnekkig probleem

In 2013 schreef ik al eens een openhartige blogpost met mijn “schuldgevoel” met daarop volgend een followup blog om met potjes te gaan werken. Gevolgd door updates daarop dat het eigenlijk niet werkte

Daarna heb ik het potjes systeem voor elk artikel dat ik wilde dan ook de deur uit gegooid en heb ik een algemene pot gemaakt wat ik “vrij uit te geven” noemde waaruit mijn persoonlijke uitgaven gedaan zouden worden met een maandelijkse inleg van €25. Het gevolg was dat de pot groeide en groeide en er niets uit ging. 

Missie mislukt. Maar ik ging wel aan de gang om gedragsregels aan mijzelf op te leggen in de vorm van regels. Elke keer als ik iets wilde kopen, moest ik ze langs deze regels halen voordat ik over mocht gaan tot aankoop. Dit heeft mij enorm geholpen om nuttige zaken te onderscheiden van dingen die ik wel wil hebben maar totaal niet nodig zijn. Bovendien is het uitleggen aan mijzelf hiermee, gek genoeg, makkelijker geworden. Tijd dus om te zien of ik alsnog “makkelijker” kan worden met uitgaven.

Poging 2756

In 2019 maakte ik een nieuw pot aan genaamd “speelgeld” geld dat gewoon op mocht om mijzelf te leren geld uit te geven aan de dingen die ik wilde. Ik was ambitieus, want in plaats van €25 werd het €250 per maand. Het “pay yourself first” principe zou bij mij toch ook lukken? De uitkomst was dat de pot een jaar later gegroeid was naar €2413,89. Er was wel geld uitgehaald, en ik gaf het wel uit, maar het was veel minder dan ik mijzelf zou gunnen. 

Betaalpijn

In 2021 kwam ik tot de conclusie dat ik last had van “Betaalpijn” en dat ik eigenlijk niet te helpen was. De pot werd opgeheven en belandde, zoals zoveel overschotten, in de beleggingspotje. Ik moest het vooral vergeten en het laten voor wat het was.

Poging 2757

Maar, hoe het kan weet ik niet, er is magisch weer een nieuwe “vrij uit te geven” pot ontstaan. Dit potje is ontstaan nadat ik een excelsheetje maakte met wat neveninkomsten door dit blog en wat andere zaken die ik “buiten” mijn huishoudboekje hou. Ik heb de kosten eraf gehaald en toen kwam ik tot de conclusie dat ik in 11 jaar tijd, wat speelgeld, over heb. Namelijk €687. In plaats van mijn standaard gedrag te vertonen en het richting de beleggingen te sluizen wilde ik eens proberen dit bedrag aan te wenden als het “guilty pleasure” geld.
Er zit namelijk geen emotie in deze pot, omdat het een verassing was dat ik überhaupt geld heb verdiend hieraan. Zet het vooral niet om naar uurloon, want dan gaat het om centen, maar het bedrag is daarmee ook minder spannend. 
Er wordt niet maandelijks op ingelegd, het is een vast bedrag die sporadisch licht omhoog kan gaan en het is een overzichtelijk bedrag wat niet voor gek gedrag kan zorgen. Bovendien vind ik dat het nog steeds aan mijn regels moet voldoen voordat ik het uitgeef waardoor ik ook het niet “over de balk smijt”. Guilty pleasure met de voorwaardes van Luxe of Zuinig. Ik zou het normaal niet kopen, maar heb ruimte als ik toch vind dat het handig is om te hebben. 

Is 2023 het jaar dat het gaat lukken?

Zou het jaar 2023 dan het jaar zijn dat dit mij gaat lukken? ik weet het nog niet, want ik heb al zoveel pogingen gedaan. Maar het is nu echt een ander gevoel dan eerdere jaren. Toen verplichtte ik mijzelf tot het doen van aankopen wat ik simpelweg niet kan. Nu is er geen verplichting, maar heb ik wel een potje die gewoon aangewend kan worden voor dit soort uitgaven. Gebruik ik het, dan is het helemaal prima. Gebruik ik het niet, dan is het ook helemaal prima!

Wat denken jullie zou het mij lukken om wat liefer te zijn tegen mijzelf? En heb je zelf hier ook last van?

Reacties

Meer door minder zei…
Nee ik denk dat jij een hopeloos geval bent. :-) Ik schreef het vandaag al een keer, Ik doe al heel veel jaren," Meer met minder" en dat gaat meer dan uitstekend. Ik heb dan ook weinig behoefte om mee te doen aan de algemene trend van kopen, kopen, kopen! Desondanks zal ik zonder enig schuldgevoel of twijfel dat kopen wat ik nodig vind.
Ik moest hier oprecht hard om lachen :-)
Mr Groeigeld zei…
Mooi om eenzelfde artikel te lezen op dezelfde dag! :-)

Heb je bij die potjes ook een specifiek doel voor ogen? Het is namelijk geen doel op zich om geld aan jezelf te (kunnen) uitgeven. Het werkt bij mij in ieder geval zo, dat er een doel aan gekoppeld moet zijn. Dan heb ik ook geen "algemene" of "speelgeld" potjes, waarvan ik niet zo goed weet wat ik ermee moet.

Die regels ga ik eens nalezen, dat lijkt me ook wel handig voor mij.
Absoluut niet een specifiek doel. Gewoon een Free for anything.. Omdat een doel simpelweg niet voor mij werkt. Geld uitgeven ook niet overigens… maar goed als ik dan eens in de verleiding kom….. dan kan ik dat bedrag uitgeven ;-) Zonder schuldgevoel….. tenminste dat moet ik mijzelf dan vertellen :D
Mr Groeigeld zei…
Misschien dat daarom de potjes niet opgaan. Als je er geen specifiek doel voor hebt, blijft het ongebruikt. Gewoon weghalen die potjes en af en toe iets kopen als je het echt wilt.

Populaire posts