Boodschappenbudget - wat kan beter?

Ik heb al eens eerder hier een blogpost aan gewaagd in 2020. Toen waren de hogere kosten te verklaren door ons eetpatroon en aanpassingen hieraan die we hebben weten terug te brengen. En sinds enige tijdzijn hier ook nog de koopzegels bijgekomen die de kosten met 10% verhoogde, maar ook op zijn beurt weer geld opleverde. Toch merk ik zelf ook dat aan de kassa voor de hoeveelheid boodschappen die ik nu afreken meer moet betalen, ondanks dat we volledig zijn overstapt op huismerken. Hoeveel meer geven we nu daadwerkelijk uit per maand aan boodschappen en wat kunnen we nog meer doen?

Boodschappenbudget - wat kan beter?

De afgelopen vier jaar

Ik ben daarop mijn excelsheet weer ingedoken en heb de gemiddelde kosten over de afgelopen vier jaar bekeken en de gemiddelde maandkosten die daarbij horen. Daar komt het volgende plaatje tabelletje uit.

Boodschappenbudget - wat kan beter?

We zien hier dat, hoewel we vooral dit jaar klagen over hogere prijzen, de gemiddelde kosten per maand de afgelopen vier jaar al aan het stijgen zijn. Sterker nog zelfs langer terug is dat het geval, want er zijn ook nog tijden uit 2012 dat we het redden met een budget onder de €200.

Natuurlijk is dit niet eerlijk vergelijken, want door de jaren heen is ons eetpatroon flink veranderd. Hebben we ook nieuwe gezinsleden erbij gekregen en zijn we van producten gewisseld. Met andere woorden, er valt op dit moment niet een één op één vergelijking te maken met  toen. De simpele conclusie die we wel kunnen maken is dat we maandelijks meer kosten kwijt zijn aan boodschappen en dat we weten dat we nu extra erop letten dat we bewuste producten kopen uit het huismerk assortiment en veel minder vlees eten dan vroeger maar toch stijgen de kosten. 

Beperken van aankopen

Waar kunnen  we dan nog op letten? Persoonlijk denk ik het dat het in de volgende zaken kan gaan zitten om de maandelijkse uitgaven te beperken.

1. Minder vlees
2. Minder vleeswaren
3. Meer rijst en pasta
4. Minder gevarieerd fruit

Minder vlees
Dit is iets wat we al enige tijd aan het minderen zijn. Vele jaren geleden was ik fan van de kilo knallers. Een kilo kip voor €4,00. Tegenwoordig is dat sowieso al niet meer te vinden, want inmiddels  staat de kilo prijs boven de €10. Maar de hoeveelheid vlees  wat wij eten is drastisch verminderd. Toch valt er nog wel wat van te zeggen dat we hier nog verder op kunnen minderen. Vlees is duur en het is ook niet noodzakelijk om elke dag vlees of vis te eten en meer dagen alternatieven zoals pasta of iets anders te consumeren. Momenteel hebben we al zeker twee dagen in de week dat we geen vlees of vis eten. Maar dat kan prima naar drie of vier dagen.

Minder vleeswaren
Ook dit is iets wat al langere tijd aan de gang is. Ik was zelf fervent vleeswaar freak en at vrijwel geen zoetwaren. Maar dat is de afgelopen periode veranderd. Vleeswaren zelf zijn duur ten op zichtte van de zoete waren. Bovendien zijn de zoete waren in bulk te kopen en kan je er ook genoeg mee variëren zodat het nog lekker blijft. De hoeveelheid vleeswaren die dan ook gekocht worden in huis zijn hiermee steeds beperkter. Dit wil ik vol blijven houden en wellicht vleeswaren zelf helemaal vergeten op een exceptionele speciale dag na. Maar of dit gaat lukken weet ik niet

Meer rijst en pasta
In combinatie van minder vlees zullen we meer rijst en pasta gaan eten en daar dus hopelijk ook in bulk dit kunnen gaan inkopen. Vooral rijst zal ik in grotere verpakkingen gaan kopen wat uiteindelijk weer goedkoper zal zijn. Sterker nog, ik zit eraan te denken om dit in 10KG of groter zakken te gaan kopen bij de toko of in ieder geval plekken waar je dit goedkoop kan inkopen om wat kosten te drukken en daarmee ook verpakkingsmateriaal. Voor pasta weet ik nog niet wat slim is, want verse pasta maken is het lekkerst natuurlijk maar zorgt ook voor hogere kosten (bloem/ei) die wellicht niet kosten efficient zal zijn.

Minder gevarieerd fruit
We zijn thuis ook fervent fruit eters. We proberen het te houden bij seizoens producten, maar slagen daar niet altijd in. Maar de prijs van fruit is ook behoorlijk hoog. Ik durf dan ook wel te stellen dat we meer geld uitgeven aan fruit dan aan vlees. Dat is ergens positief want fruit is gezond, maar het zorgt ook voor een behoorlijk gat in ons budget. Toch wil ik niet inleveren in de hoeveelheid fruit, maar wel in de kosten ervoor. Een gevolg daarvan zal zijn dat we minder gevarieerd fruit gaan eten en nog beter de seizoens producten gaan volgen om de kosten te drukken.

Het effect

Hopelijk helpen deze wijzigingen in het onder controle houden van het boodschappenbudget. Maar ik moet ook eerlijk aangeven dat we behoorlijk gewisseld al zijn van aanbod en merk. De A-merken zijn volledig uit beeld en huismerken voeren de boventoon waardoor onze algehele kosten beperkt gestegen zijn. Toch stijgt het alsnog en wil ik met bovenstaande acties proberen het tij te keren. Ik heb er echter een hard hoofd in dat dit echt zoden aan de dijk zet omdat we ook behoorlijk te maken hebben met krimpflatie op de huismerk producten waardoor je simpelweg meer moet kopen om dezelfde hoeveelheid te krijgen.

Andere oplossing die ik hierna nog zie is het daadwerkelijk switchen van supermarkt en koopjes te gaan speuren. Maar de tijd die dit kost zal wellicht wel effect hebben op ons boodschappen budget, maar ook ten kostte gaan van werktijd en heel eerlijk…. Mijn uursalaris is meer dan ik ooit kan besparen op boodschappen.

Naast dit item is er nog een andere mogelijkheid om minder te gaan eten natuurlijk, maar ik denk dat ik dan een muiterij thuis krijg. Dat in combinatie met een aankomende tweede kind zullen de kosten alleen maar verder stijgen. Zeker nu de eerste behoorlijk eet, en mij zelfs af en toe onder tafel eet (waar ze het laat vraag ik mij ook af). 
Met andere woorden. Dit ga ik eens proberen en zien of het effect heeft. Ik hou jullie op de hoogte!

Hebben jullie al veranderingen doorgevoerd om het boodschappenbudget onder controle te houden?

Reacties

Meer door minder zei…
Ik sla zoals altijd goede aanbiedingen, uiteraard alleen van wat ik altijd gebruik, groot in. Kom zo min mogelijk in de winkel. Doe één keer in de 3 a 4 weken de ( grote bulk aan) boodschappen en vul dit incidenteel aan. E.e.a. geeft t.o.v. +/- 5 jr. geleden eigenlijk maar een zeer beperkte verhoging van de boodschappenrekening.
Pm zei…
Ik sla (net als velen) bij goede koopjes zoals deo groot in vaak in januarie dan zijn ze soms 70% voordeliger. maar dat doen de meeste mensen die zuinig willen zijn , maar toch een budget hebben om groot in te slaan.
Verder doe ik al jaren aan mealpreppen. dwz 2 maaltijden p week gelijk voor 6x klaarmaken. dit scheelt energie en als ik laat thuiskom is het makkelijk een maaltijd op te warmen.
een laatste tip ivm minder vlees te eten. bv bij pasta , nasi , goulash etc doe ik minder vlees maar dan wel gewelde witte bonen. dan krijg je toch genoeg eiwitten binnen.
Mr Groeigeld zei…
Met €300-360 per maand doe je het nog best aardig. Een collega van me klaagde laatst nog, dat hij ruim €200 per week kwijt is (4 personen). Wijzelf zitten aan de €550 per maand ongeveer. We laten boodschappen thuis komen en letten op de koopjes. Verder juich ik als vegetariër minder vlees natuurlijk toe ;-)
1x in de 3/4 weken boodschappen. Wauw dat vind ik wel knap zeg. Wil je eens delen wat je eet met zo een patroon? En hoe doe je dat dan met verse producten zoals groente/fruit/melk etc?
Mealpreppen is iets wat zeker kan werken ja, maar ik heb het ook weer opgegeven omdat ik vers toch prefereer boven invriezen. Het gaat niet verder dan eten voor 2 dagen.

Je laatste tip vind ik een hele goede! Die ga ik eens proberen.
200 euro is heel lang geleden dat we dat gered hebben. Wel knap van je collega om dat te redden met 4 personen. Daar kan hij trots op zijn!
Jouw 550 is natuurlijk ook niet slecht gezien je gezinssamenstelling. Wil je er uberhaubt op gaan bezuinigen of vind je het wel prima?
Meer door minder zei…
Laatste keer haalde ik onder andere bijvoorbeeld 10 pakken yoghurt, 2 vla, 1 vruchten yoghurt, 4 melk, kilo sperziebonen, kilo snijbonen, 2 grote koolraap, pond lof, kilo wortels, 1 krop sla, 10 kg aardappels, 1 kilo rijst 4 kilo appels, kilo druiven, kilo peren, 1,5 kilo bananen, 2 pakken wraps, 3 pakken muesli, 2 pakken mie, 2 pakken macaroni 2 kilo kaas, 1 doos eieren, 4 kuip boter, 4 broden 1x beleg, 4 beenham, 2 kilo rundergehakt, 2 kilo kipfilet enz. Ik heb een grote elektronisch geregelde koel/vries combinatie met een afgestelde temp van 4 graden voor het koeldeel hierdoor blijft alles lang goed en wordt alles gebruikt door mij want iets weggooien past niet in mijn strategie. Uiteraard wordt vriezer gebruikt om brood, vlees e.d. in te vriezen daar ik bijvoorbeeld maar 2 sneetje brood en 100 gr vlees per dag gebruik.
Ja, dat zijn mooie boodschappen lijstjes inderdaad :-) Helaas hebben wij daar sowieso niet de ruimte, discipline of wil voor om dat uit te voeren. Mijn boodschappen beperken zich tot twee keer per week met een lijstje in de hand inkopen doen. Wij gooien zelf ook niets weg, maar er is zeker wel ruimte voor verbetering qua goedkopere maaltijden maken. Zoals ik al zei wil ik wel echt Bulk gaan inkopen van rijst/aardappelen. Dat beperkt zich nu tot 1 kilo tot 5 kilo en kan voordeliger.
Qua brood verbruik zitten wij wel echt boven jullie. Ik zelf eet al twee sneetjes in de ochtend en vier in de middag. Mijn dochter van drie eet ook al meer dan twee, maar we beperken haar zoetwaren/vleeswaren wel behoorlijk door beperkt te smeren.

Maar in ieder geval kudos voor jullie strategie! Ben jaloers!
Meer door minder zei…
200 euro per week is maar liefst 866 per maand. Niet echt weinig!
Aanbiedingen van producten die we toch al kopen inslaan, ook minder vlees en kaas. We eten knollen en kool en aardappels. Deze zijn vaak niet zo duur en voedzaam, kan je heel veel verschillende gerechten mee maken (over de hele wereld eten ze deze producten dus de recepten op internet ter inspiratie zijn ontelbaar) en verder doen wij niet zo heel veel, we kunnen het allemaal goed betalen gelukkig.
Ah ja, ik had per ongelijk per maand gelezen in plaats van per week :-) Dat is dan iets meer ja
Inderdaad het is verassend wat je allemaal met basis producten kan doen. We proberen ook behoorlijk te variëren.
Mr Groeigeld zei…
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Mr Groeigeld zei…
Precies, het was €200 per week, dus best veel :-)
Wij hebben al veel bezuinigd op de boodschappen. B-merken, overbodige dingen niet meenemen, etc. Meer dan dit kunnen we niet doen, behalve minder eten.

Populaire posts