Waarom spelen we mee met de loterij?

 Vandaag een luchtig onderwerp. Ik krijg wel eens de vraag waarom ik als bespaarder en excelsheet persoon nu eigenlijk meedoe met de loterij. Het is voor mij toch wel bekend dat het eigenlijk geld in de sloot gooien is? Dus vandaag, waarom doe ik in mee met de loterij?

Waarom speel ik mee met de loterij?

De kans dat…..

Ik ben een fan van de staatsloterij. Standaard speel ik met één lot maandelijks mee a 17,50 euro. Mijn vrouw is fan van de postcode loterij en speelt daar mee met één lot maandelijks a 15 euro. Dit is beide een traditie vanuit onze familie, waar mijn vrouw haar familie allemaal meedoen met de postcode loterij heb ik het ge-erft van mijn oma waar ik vroeger altijd de uitslagen mee keek. Een stukje nostalgie en spanning kan ik mij nog heel goed herinneren als de uitslag bekend werd gemaakt in de uitzending. De jackpot wonnen we niet, maar op teletekst (ja wie kent het nog) konden we kijken of we toch niet een troostprijs hadden gewonnen. En vaak was dat het geval waar ik dolenthousiast van werd.

Inmiddels met de leeftijd van 36 jaar oud, geen televisie-uitzending en zeker geen teletekst ben ik nog steeds elke 10de van de maand dolenthousiast als ik via de app mag kijken of ik wel of niet wat heb gewonnen. Het is een euforie moment van een paar seconden waar ik oprecht blij van wordt. Maar niet alleen dat, specifiek bij de speciale trekkingen, zoals bijv de 1 juli trekking met kans op 10.000 euro per maand voor 30 jaar is iets waar ik dan over na ga denken. Wat zou ik ermee doen? Hoe zou ik het aanpakken? Gedurende de maand ben ik feitelijk het spel al aan het spelen. En dat allemaal wetende dat de kans zooooo klein is dat je hem wint. Maar stel nou dat jij nu net dit keer hem wel wint………. 

Voor mijn vrouw ligt het iets anders, de kansen van de postcode loterij zijn nog slechter dan van de staatsloterij en ik heb vaak genoeg de waardebon voor ontbijtkoek langs zien komen zeg maar. Toch is zij ook nog steeds enthousiast erover en checked ze zelfs de postcodes waar ze voorheen woonde. Allemaal gedreven omdat het met de paplepel erin is gegoten in haar jeugd. Ook nostalgie en de kans dat hij toch eens valt….

Ook goed voor de maatschappij

Maar naast het spelelement is het ook goed voor de maatschappij. Zowel de staatsloterij als de postcode loterij spenderen een behoorlijk bedrag per jaar aan goede doelen. Indirect steun ik maandelijks een goed doel, en niet slechts één maar een heleboel goede doelen. Het geld is dus zeker niet alleen ten goede van mijn, en vele met mij, toekomstige winnaars. Maar ook voor de vele organisaties die goed doen in deze wereld. Een goede zaak al zeg ik het zelf, want daarmee koop ik ook mijn schuldgevoel meteen mee af!

Kansen

Dus hoewel de kansen op beide niet in ons voordeel zijn, hebben we allebei besloten dat we toch graag blijven doorgaan met, wat voor sommige geldt, als verspillerij van geld. Elke maand 30 euro door de spreekwoordelijke wc-pot. Maar voor ons een leuk spel element en uiteindelijk ook nog eens goed voor de wereld. Wij zijn er in ieder geval blij mee en wie weet……. Misschien is het geluk ook wel eens aan onze zijde en kan ik zeer heugelijk nieuws melden ;-) Zeg nooit nooit! Tot op heden is het echter letterlijk de wc-pot waar het geld in komt. Want hoewel ik niet bewust een excel sheet bij hou met de winsten en verliezen (nee ook ik heb mijn grenzen) weet ik wel dat er meer geld in is gestopt dan eruit is gekomen.

Doen jullie mee met loterijen en zo ja/nee waarom wel/niet?

Reacties

Anoniem zei…
Meedoen met de Staatsloterij overweeg ik nog wel (want grootste uitkeringspercentage van de inleg). Andere loterijen overweeg ik niet omdat, naast het steunen van goede doelen, een groot deel van de inleg naar “directiekosten” gaat.
Anoniem zei…
Ik speel om precies dezelfde reden mee met de Staatsloterij. Niet dat ik de illusie heb ooit iets groots te winnen, maar de voorpret. Mocht er toch ooit eens iets vallen, dan is het leuk meegenomen :-)
Anoniem zei…
Ik heb net de postcodeloterij opgezegd. Er gaat maar zo’n klein percentage naar goede doelen. En ik ga niet betalen zodat de Caroline’s, Winstons, Quintys en andere bn’ers naar afrika kunnen vliegen om een filmpje van 5 min op te nemen of te poseren met George Clooney op de zogenaamde gala avond.
Geld is tijd zei…
Nee, mij niet gezien. Maar ik vond het wel interessant om even uit te rekenen wat jouw loten opleveren, dus zie hier: http://geld-is-tijd.blogspot.com/2023/05/waarom-spelen-mensen-mee-met-een-loterij.html
Anoniem zei…
Nee, ik ben 40 jaar geleden opgehouden met loterijen! Je kunt het geld beter sparen. Reken eens uit hoeveel je per jaar kwijt bent! Allemaal weggegooid geld, juist doordat er maar zo weinig naar goede doelen gaat! En als je dan een leuk bedrag wint, dan mag je ook nog eens 29,5% belasting betalen!
Daarom heb ik het ook niet uitgewerkt, je wordt er niet vrolijk van en je hebt helemaal gelijk!
Je hebt gelijk, het is ook weggegooid geld. Maar toch blijf ik het doen :-)

Populaire posts