Het blog en de auteur blijven veranderen

 Ooit, in december 2011, had ik een duidelijk beeld van wat ik met mijn blog wilde. Alleen of financiële producten bloggen en mensen adviseren om daaraan vorm te geven op basis van mijn eigen ervaringen. Gedreven door mijn eigen interesse op dat vlak en vooral ook onze eigen ervaringen, in het op dat moment, net gekochte huis dat we hadden. Maar in bijna 10 jaar is toch een hoop veranderd.

Het blog en de auteur blijven veranderen

Je groeit en ontgroeid

Luxe of Zuinig was in 2011 een groentje. Nog steeds overigens op een hoop vlakken. Maar met een leeftijd van 24 jaar heb je nog niet veel levenservaring in die tijd, ook al dacht hij dat toen natuurlijk wel. Wel wist hij iets zeker, er was een behoefte om te schrijven. Het liefst over financiële producten en hoe ik daar in mijn leven mee in aanraking kwam. Na wat inlezen over bloggen, wist ik niet of het mij zou bevallen en vooral hoe lang ik ermee door zou gaan. Ik wilde mij niet zoals vele andere bloggers meteen committeren aan een domein en een hostingpakket, want was het wel echt wat voor mij?. Blogger was een gebruiksvriendelijk optie voor mij met de opties die ik nodig had zonder dat ik al teveel hoefde te regelen. De template kiezen en gaan met die banaan. Zo gezegd, en zo gedaan. Het blog was zo geboren.

De stijl van schrijven is….. op zijn zachtst gezegd, divers en chaotisch. Dat is eigenlijk altijd zo geweest en vind ik ook typerend voor mijn blog zelf. Lekkere chaos, maar wel helemaal wie ik ben. Een divers persoon met veel interesses, maar voornamelijk over mijn persoonlijke reis. Dat was in het begin van het blog wel anders. Toen had ik duidelijk in mijn hoofd dat ik binnen de niche van mijn blog moest blijven bloggen en vooral het zo globaal mogelijk op blijven schrijven. 
Het probleem kwam toen ook duidelijk naar voren, want tijd, ja daar is hij weer, en de verplichtingen die het met zich meebracht, zorgde ervoor (hoe succesvol het blog ook onverwachts was geworden) in combinatie met andere interesses dat het bloggen minder en minder werd. 
Ik vond het ook steeds lastiger om weer nieuwe onderwerpen op financieel gebied te bedenken en mistte door het element tijd ook de diepgang om dat goed op te schrijven. 

Het blog verslonsde steeds verder en in oktober 2014 stopte ik er gewoon mee. 

Hernieuwde energie, althans dat dacht ik

In 2017 had ik de behoefte om opnieuw te gaan schrijven. De verhalen te vertellen wat er in de afgelopen drie jaar was gebeurd. Ik had weer zin om te bloggen, maar zat met een groot probleem. Waarover ging ik schrijven? Het was een dilemma voor mij en het probleem van “tijd” was nog steeds niet opgelost. Sterker nog die was alleen maar verder afgenomen. Het was dan ook geen verassing dat in mei 2017 ik er alweer de brui eraan gaf. April 2018 gaf ik het nog een poging maar merkte ik dat de passie nog niet terug was. 
In december van dat jaar kon ik dan eindelijk de rust vinden om alles uit te dokteren en weer met plezier berichten te schrijven. 

Een nieuwe start

Vanaf dat moment ben ik dan ook weer langzaamaan begonnen met bloggen zonder voor mijzelf een tijdsschema op te hangen of te verplichten dat het over één onderwerp hoefde te gaan. 
De content die ik schreef veranderde hiermee ook naar een meer persoonlijk verhaal. In de jaren ervoor bleken we namelijk de weg van financiële onafhankelijkheid te volgen. Iets wat ik tot op dat moment niet zo bewust mee bezig was als toen en al helemaal niet over sprak. De principes en uitvoeringen waren al jaren lang een gewoonte, maar vanaf nu was ook het moment gekomen om erover te durven spreken op het blog en berekeningen te delen. Hieronder vielen ook de nettowaarde updates van 2019, 2020 en 2021. En hoe eng ik het ook vond de eerste keer, net als het huishoudboekje openbaren de eerste keer in 2012, hoe blij ik was dat ik het had gedaan.
Als je open en bloot kan communiceren op een blog, gaat het zoveel makkelijker dan alles anonimiseren of uitspraken waar je rekening mee moet houden om niet teveel bloot te geven over jezelf.

Daarnaast had Luxe of Zuinig veel meer levensjaren onder zijn riem zitten, werden de onderwerpen ook serieuzer en was zijn kennisniveau van alle belastingregels e.d. Behoorlijk bij geschroefd. Dit zorgde er ook voor dat de eigen financiën nog beter op orde zijn en we echt in het finetuning moment zijn gekomen op basis van de huidige geldende regels en eigen opgestelde normen en waarden. We zijn wat dat betreft echt in de boring middle gekomen en moeten nu enkele jaren vasthouden aan onze weg voorwaarts om tot ons einddoel te komen waarbij werken optioneel is geworden. 

Dit allemaal in acht nemend dat de regels van het spel niet onderweg worden aangepast natuurlijk. En dat is waar de schoen wringt en waar ik tegenwoordig meer mijn ogen op gericht hou dan op de financiën zelf in huize Luxe of Zuinig. Die laatste zijn wel op orde, maar wat als de spelregels veranderen? Dat is waar interessante materie ligt en waar ik merk aan mijzelf dat ik naartoe aan het kruipen ben qua interesse. De overige zaken zijn meer een “check-up” geworden en is volledig onder controle wat mij betreft.

Evolutie

En zo is Luxe of Zuinig zowel als persoon als auteur door de jaren heen ontwikkeld en veranderd. Van basis inzichten op een breed interesse veld en weinig levenservaring. Naar een volwassen persoon waar ik toch wel durf te zeggen boven gemiddeld inzicht in financiële structureren en levenservaringen. Daar is het blog ook mee gegroeid van basis artikelen naar puur financiële inzichten en nu naar ons persoonlijke verhaal en ontwikkelingen richting een financieel vrij leven. En dat is ook wel leuk om terug te zien in mijn oude blogposts hoe dit zo is ontwikkeld. Wat dat betreft is het echt een reis in mijn leven geworden met ups and downs waar ik elke dag nog blij in ben dat ik deze ergens genoteerd heb. Niet alleen voor de lezers, maar toch in het bijzonder voor mijzelf.

Voor de mensen die al meelezen sinds het begin, sry dat ik zo een chaoot ben, en sry voor alle spelfouten (daar gaat denk ik nooit verandering in komen :-D, maar ik ben gelukkig ook alleen maar menselijk. Hopelijk lezen jullie het nog steeds met plezier! Ik ben in ieder geval van plan nog een tijdje door te gaan!

Reacties

Jazeker, met veel plezier!! En fijn dat je nog een poosje blijft bloggen!
Hoe belangrijk het is om anoniem te schrijven, blijkt uit jouw blog. Teveel familieleden sprongen boven op mij. Eerst bedekt, daarna duidelijk.
Totdat mij direct te verstaan werd gegeven, dat ik moest leven! Alsof ik dat niet deed!

Mijn blog bij blogspot kreeg ik ook niet meer goed voor smartphones. Blogger werkte niet meer fijn.
Maar ook, dat ik toeliet dat mij dat gezegd werd, is aan mij. Ik overweeg nog wel eens te bloggen, maar het is lastig.
Ik vind dit heel herkenbaar. Een blog weerspiegelt de blogger, en als persoon en mens verander je in de loop der tijd. En dat zie je vaak in een blog terug. Eigenlijk alleen maar goed en mooi.
Ah, mijn familie weet dat ik blog, maar niet waar ik blog ;-) Ze hebben dus geen flauw idee en zijn er ook niet naar op zoek gelukkig.
Maar erg vervelend dat je er last van hebt ondervonden. Qua layout van de blog zul je, net als ik, een nieuwe template moeten kiezen die zogenaamd “responsive” zijn. Het huidige template is dat ook en dan werkt het allemaal prima en past het zich vanzelf aan.

Verder kan ik bloggen alleen maar aanmoedigen. Het is goed om een uitlaatklep te hebben, mits je je vrij voelt om daar vrijuit te spreken tenminste.
Geldsnor zei…
Zeker lees ik het met plezier. We lijken soms een bijna-parallel leven te leiden, al heb ik iets meer kinderen en ben ik 2 jaar ouder. Maar we lijken over veel dingen hetzelfde te denken en toch ook weer niet.

Qua anonimiteit: niemand weet dat ik blog (althans, geen van de lezers weet wie ik ben en geen van mijn familieleden of vrienden weet dat ik blog). Dat is inclusief Lieftallige Echtgenote. Ook gebruik ik nooit de namen of initialen van de kinderen of Lieftallige Echtgenote.
Haha, ja ik herken mijzelf ook vaak in jouw ja ;-).
We hebben vaak dezelfde “afwijkingen” en toch ook genoeg tegenstellingen. Wat het interessant maakt om elkaars verhalen te lezen.

Populaire posts