Hoe kunnen wij duurzamer leven?

 Met het uitkomen van het klimaat rapport werd wederom bevestigd dat wij als mensheid iets moeten doen aan duurzaamheid. Maar wat kan Luxe of Zuinig hier nu exact zelf aan gaan doen zonder alles af te zweren?

Hoe kunnen wij duurzamer leven?

Een beter milieu begint bij jezelf

Een bekende slogan uit de jeugdjaren van Luxe of Zuinig. Want wat er is gepubliceerd is niets nieuws onder de zon. We weten allemaal dat als we doorgaan op het huidige tempo met het verbruiken van de schatten van onze aarde dat we alleen onszelf ermee hebben. Maar toch lijkt het een moeilijk afleerbaar trucje voor ons allemaal ook al denken we dat het nooit aan onszelf ligt. Want in plaats van minder consumeren lijkt het erop dat we meer en meer en sneller en sneller moeten consumeren. Hoe slecht het ook klinkt, maar de crisis was een mooi moment van reflectie. Ik hoorde in mijn omgeving, na de initiële ow jeej, ik kan niet meer kopen hoe doe ik dat nu, dat mensen erachter kwamen dat ze een hoop al hadden en ook minder behoefte hadden aan het kopen van spullen. Ze waren tevredener en hadden minder behoefte om aankopen te doen. Niet in de laatste plaats omdat het toentertijd ook simpelweg niet mogelijk was om fysiek naar de winkel te gaan. Sparen, opzijzetten en nadenken over financiën kwam hoger te staan op iedereen zijn/haar lijstje. Natuurlijk ook gedreven door de onzekerheid op de banenmarkt die toen heerste. De crisis kon een mooie “reset” voor de wereld zijn om dingen “anders” te doen.

Echter nu de meeste maatregelen inmiddels zijn opgeheven, het leven weer enigszins normaal is en er een tekort aan zo een beetje alles en iedereen is. Is dat ook te merken dat we allemaal weer vergeten zijn dat we wilden gaan consuminderen. Geld uitgeven en consumeren staat weer bovenaan ons lijstje als nooit tevoren. De economie is nog nooit zo hard gegroeid en dit patroon zie je wereldwijd waar de teugels minder strak worden.
De onzekerheid is weg en mensen gaan weer terug naar hun oude gewoontes.

Het ligt allemaal aan andere, niet aan mij

Tuurlijk is niet alles kommer en kwel. Zo is duurzame energie een steeds sterker wordend aandeel in de wereld. Maar daarmee gaan we het niet redden om de wereld te redden. Bovendien is de productie van al die zonnepanelen of windmolens ook niet bepaald duurzaam. Bovendien heb ik nog nooit iemand gehoord over wat er met die dingen gebeurd na de levensduur. De meeste zonnepanelen zijn dan ook slecht recyclebaar. En dat is ook precies waar we als wereld nog erg veel moeten leren in mijn ogen. Het recyclen van al die kostbare elementen en materialen zodat we echt naar een circulaire economie kunnen waarbij de productie in stand kan worden gehouden met dezelfde duurzame middelen.
Een utopie op dit moment want we zijn er nog lang niet maar je ziet wel steeds meer bewegingen deze kant op. Een ander belangrijk element, mijn persoonlijke mening althans, is de bouw van kerncentrales. Ja, ze hebben kernafval als eindproduct, maar geen Co2 uitstoot, en de richting waar we nu heen gaan om bruinkool en steenkool centrales in de wereld te openen om de gesloten kerncentrales mee op te vangen qua capaciteit lijkt mij niet de meest duurzame manier. Ondertussen is het belangrijk onderzoek te blijven doen naar Thoriumcentrales en fusie centrales om in de toekomst alles wat niet duurzaam is te kunnen gaan vervangen als deze eindelijk succesvol aanslaan.

Dit alles is echter een ver van mijn bed show. Ik ben geen wetenschapper, ik heb geen grote kapitalen om dit te kunnen financieren noch dat ik ook maar enig invloed op het beslissingsproces kan hebben. Het gebeurd letterlijk boven mijn hoofd. Maar in de tussentijd tot we een volledig circulaire economie hebben of energie van vervuilende bronnen ben ik zelf net zo debet aan het hele proces, ik ben onderdeel van het probleem om het in stand te houden.

Wat kunnen wij doen aan het probleem

Het klinkt cliche, maar het is nog altijd waar. Een beter milieu begint bij jezelf. Door kritisch te zijn op je aankopen. Waar komt het vandaan? Zijn er duurzamere alternatieven voor? En de belangrijkste die ik toch heel vaak bij mezelf stel. Heb je het wel echt nodig? Door genoegen te nemen met wat je eigenlijk allemaal al hebt hoef je het niet aan te kopen, en als je het niet hoeft te kopen verlaagd de vraag naar het product vanzelf zodat het niet meer wordt verkocht of geproduceerd omdat het niet meer rendabel is.
Nu zul je denken, hoe kan ik daar alleen voor zorgen? Nou dat is juist het probleem. Als iedereen denkt ik ben slechts een druppel op de gloeiende plaat dus waarom zou ik het doen. Dan blijft het inderdaad in stand, echter als we allemaal kritischer zijn in onze keuzes heeft dit een enorme impact. 
Dit geldt voor van alles en nog wat, van eten tot kleding en nog veel verder. Als de vraag naar een duurzamer product zal deze er ook komen. Dit hebben we gezien met de vleesvervanger (plantaardige alternatieven) maar ook het opkomende kweekvlees wat veel potentie heeft als er maar vraag naar komt.

Hetzelfde heb je zien gebeuren bij auto’s. Elektrische auto’s zouden er niet zijn als er geen vraag naar was en wat zien we nu 10 jaar later. Elk groot merk heeft een plan om hierop in te spelen en het gaat nu harder dan ooit.

Wij als consument zijn ontzettend sterk, en kunnen een hoop veranderingen teweeg brengen. Echter dat betekent wel dat we uit onze comfort zone zullen moeten stappen en moeten uitkijken naar alternatieven en daar bewust voor kiezen. En ja, ook jij als persoon hebt daar invloed op! 
Samen staan we sterk!

P.s.
Luxe of Zuinig is nog lang niet zo een purist als hij zou willen, ook hier staat een veel te grote auto (niet elektrisch) en koopt ook nog steeds teveel spullen, maar ik merk dat we hier steeds bewuster en strenger in worden. Het is een lange weg, want gewoontepatronen veranderen niet zomaar. Maar ik ben ervan overtuigd dat wij als mensheid hier de juiste stappen kunnen weten de maken om zo de hele wereld duurzaam te maken.

Reacties

Geldsnor zei…
Ik ben toevallig werkzaam in de duurzame branche. Over kernenergie kan ik pagina's vol schrijven. Kort gezegd: je wil het niet. Het is vreselijk duur, schuift de ecologische rekening naar de komende tientallen generaties en waar moet je ze plaatsen? Je hebt er 9 nodig van het formaat hinkley point, een centrale van 30 miljard en stroomprijs drie keer boven de marktwaarde.

Verder zijn zonnepanelen vrij aardig te recyclen, het is met name silicium (zand) wat je kunt smelten.
Maar het belangrijkste en snelste: iets niet doen. Kopen, consumeren, transporteren. Dus langer doen met kleding, elektronica (en heb je de dingen überhaupt nodig?) en auto laten staan.
De CO2 uitstoot kan morgen naar nul gebracht worden. Maar hoe gaan we dit doen zonder terug te keren naar het stenen tijdperk? En zonder grote sociale onrust, en miljarden doden (immers, eten moeten we)...
Hoi Geldsnor, welkom terug!
Ik had al een vermoeden dat jij hierop een reactie zou geven ;-) waarvoor dank!

Kernenergie is ook zeker niet de oplossing voor al onze problemen, noch is windenergie/zonneenergie. Het zal naast elkaar moeten leven om de transitie mogelijk te kunnen maken naar een duurzame toekomst. Waar ik mij echter, persoonlijk, wel zorgen om maak is dat we kerncentrales sluiten (zoals in Duitsland) die nog vele jaren meekunnen en goedkope energie kunnen opwekken die vervangen worden door steen en bruinkool exemplaren…. Lijkt in geen enkele methode duurzaam.

China, hoe opvallend ook omdat ze vooral worden aangekeken op hun steenkool verbruik, is inmiddels wel druk bezig om kernenergie naar voren te schuiven op basis van nieuwe generatie kerncentrales. Wereldwijd zijn ze dan ook druk bezig om dit te financieren en voor elkaar te krijgen om hun eigen stroomvoorziening te kunnen garanderen voor de toekomst. De hoeveelheid afval die hiermee als probleem wordt gezien is relatief gezien klein hoewel ik met je eens ben dat daar inderdaad nog geen oplossing voor is. Wel zijn er plannen om kerncentrales te maken die op basis van oude splijtstoffen nog tientallen jaren kunnen werken. Maar dit is nog in onderzoek maar heeft zeker potentie.

De uiteindelijke toekomst zie ik echter in thorium reactors maar hier zijn we ook pas met kleine stappen aan het onderzoeken.

Feit is en blijft, er is geen eenzinnig antwoord op de vraag hoe we dit moeten oplossen. Dat kan ook niet zoals je zelf aangeeft. Wat ik echt wel zelf vind is dat we niet allerlei dingen moeten uitsluiten op dit moment. We zitten in een transitie zonder een goed sluitend antwoord. Dan moeten we elke mogelijkheid die die transitie mogelijk kan maken omarmen.
Geldsnor zei…
Het sluiten van kerncentrales is buitengewoon twijfelachtig of gewoon achterlijk. Door het sluiten zijn de risicofactoren namelijk helemaal niet weg. Het blijft de komende duizenden jaren een risicogebied. De centrales die er zijn moet je mi open houden en mogelijk uitbreiden. Dat is vergunningstechnisch sneller en vergroot bestaande risico's nauwelijks. Volledig nieuwe is een probleem qua ruimte.
China opent veel centrales op kolen maar neemt ze nauwelijks in gebruik. Het zijn met name werkgelegenheid projecten.

Populaire posts