AH digitale e-koopzegels - boekje ingeleverd!

Enige tijd geleden waren wij gezwicht voor de koopzegels van AH, het werd je zo gemakkelijk gemaakt dat ook wij (die vrijwel uitsluitend bij AH shopt) er niet meer omheen konden. Maar hoe zat het met het inleveren van de koopzegels? Ik ging op onderzoek uit en nam contact op met de klantenservice omdat het nog niet zo duidelijk was op dat moment.

Inmiddels zijn we meer dan twee maanden verder en hebben we het eerste boekje mogen inleveren. Hoe staat het er nu voor?

AH digitale e-koopzegels ingeleverd!

Flink wat reacties

Ik was verbaasd over de soms wel felle reacties, maar ook verkeerde aannames die er tussen zaten (het ging vaak over de plakzegels en niet de digitale waar ik over praatte). Voor mij dus reden om nog een blogpost erover te schrijven nu er een aantal dingen zijn veranderd in de app en de methode van uitbetalen.

Boodschappen 

Ik doe tegenwoordig twee keer in de week boodschappen. Dit is minder dan voorheen, maar desondanks zijn de bedragen die wij uitgeven in de AH rond de 30 euro per boodschappen beurt. Dit gebeurd allemaal bij de zelfscan kassa waardoor er pas de mogelijkheid is om e-zegels in te leveren als er 52 euro aan boodschappen wordt gedaan (Deze voorwaarde stond echter nergens vermeld).  Met onze 30 euro komen wij dan ook bij lange na niet bij dit bedrag. Maar dat deert op zich niet, want de keer dat we boven de 52 euro zouden komen kan je het wel gebruiken. Maar het liefst zie ik ook nog opties verschijnen voor “deel betalingen” en “uitbetaling op bankrekening” om deze groep mensen te kunnen ondersteunen.

Aanpassingen in app

Inmiddels na twee maanden zijn er wat aanpassingen in de app geweest die de veiligheid hebben vergroot. Zo is het inmiddels verplicht om, als je een uitbetaling van de zegels wilt krijgen, een cijfercode in te tikken die wordt gegenereerd in je app. Dit is zowel nodig bij een uitbetaling bij de balie als op de zelfscan kassa of normale kassa. Wellicht onhandig voor sommige (je dient immers je telefoon/app bij je te hebben) omdat je moet navigeren naar uitbetaling wat toch weer vier klikken zijn. Maar het komt wel de veiligheid ten goede mocht je je bonuskaart hebben verloren. Niemand kan dan je e-zegels zomaar inleveren. Helaas is dit wel weer een extra hoge drempel voor ouderen die niet goed overweg kunnen met telefoons en apps. Het had wellicht ook op een iets minder veilige methode gekund door om de postcode huisnummer te vragen, zoals ook gebruikelijk is voor airmiles.

Uitbetaling

Afgelopen week was het dan zover voor ons, wij hadden veel boodschappen op het lijstje en kwamen boven de 52 euro aan boodschappen! Ik was benieuwd hoe het op de zelfscan kassa kenbaar zou worden gemaakt, maar dat ging prima. Links in beeld kwam de optie om e-zegels in te leveren. Als daar eenmaal op wordt gedrukt, wordt er om de pincode gevraagd die je moet genereren in de app. (Let op, deze is maar 1 min geldig, en ververst of vaste intervallen, kijke dus even onderaan de app hoe lang je code nog geldig is. Onder de 10 seconde kan je beter even wachten tot een nieuwe code is gemaakt)

Na het verifiëren van de code zag ik het magische bedrag van slechts een paar euro dat ik daadwerkelijk moet betalen!

En ja ik weet het, het is psychologisch, want we hebben natuurlijk allang betaald voor die boodschappen in eerdere rondes. Maar toch voelt het goed aan om drie euro te hebben bespaard waar we verder weinig aan hebben gedaan.

Toch hoop ik dat we snel ook nieuwe opties krijgen in uitbetaling van de zegels. Al vraag ik mij af of het er echt gaat komen. Door de drempel voor zelfscan kassa’s op 52 euro te leggen en niet deelbetalingen te ondersteunen forceer je deze gebruikers (en die groep wordt groter en groter) om meer boodschappen te doen voordat ze pas gebruik kunnen maken van deze optie. Wat natuurlijk (zeker als je in de 40 euro range zit met boodschappen per ronde) snel te bereiken is om dan toch vast iets anders mee te nemen (psychologie he ;-)). 

Hebben jullie al gebruik gemaakt van de zelf scan kassa en het uitbetalen van de e-zegels?

Reacties

  1. Zelf ben ik wel benieuwd hoe dit gaat werken wanneer je een bezorgabonnement hebt. In principe kom ik nl nooit in de winkel. Ik heb de bezorger nog nooit horen vragen of ik een volle spaarkaart heb waarmee ik een deel kan betalen.

    Ik ben het met je eens dat meerdere opties mogelijk moeten zijn voor uitbetaling.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De vorige keer werd er gesteld dat het met thuisbezorgd nog niet mogelijk was om de e-zegels in te kunnen inleveren. Ik vermoed dan ook dat als je nooit in de winkel komt inleveren nu nog lastig is.
      Laten we inderdaad hopen dat het alsnog mogelijk wordt om in je winkelmandje dit te kunnen selecteren als je bedrag boven de 52 euro is, of dat uitbetalen op bankrekening een optie wordt.

      Verwijderen
  2. Je kan het bedrag ook gewoon bij de info-balie laten uitbetalen, je hoeft het niet persé te verrekenen met de boodschappen :) Dat ze geen deelbetalingen doen snap ik wel, dat lijkt me ingewikkeld worden met die 3 euro bonus die je krijgt met een vol boekje. Als je een deelbetaling doet is je boekje daarna niet vol meer, maar zit je wel weer sneller aan 490 zegels.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, Je kan het laten uitbetalen bij de infobalie, maar dat is dan wel weer in cash natuurlijk. Wat vervolgens weer lastig uit te geven is in deze tijd... Mijn persoonlijke voorkeur is dan ook om het te verrekenen met de boodschappen of op de bankrekening het te laten uitbetalen. Helaas is dat laatste nog niet mogelijk.

      Verwijderen
  3. Klinkt goed! Ik had geen idee dat de zelfscankassa zelf met een melding zou komen om met e-zegels te betalen. Ik hoop dat uitbetalen op de bankrekening een optie wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wist dat ik boven de 52 euro kwam, en lette er daarom extra goed op, dus echt een melding is het niet. Maar er staat wel links een knop of je met e-zegels wilt betalen. Je moet dus wel even opletten!

      Verwijderen
  4. Ik kom ook vrijwel nooit in een filiaal meer sinds dat coronagedoe. Ik spaar wel die koopzegels via de bezorgservice en heb inmiddels twee volle "boekjes". Zou puur uit nieuwsgierigheid wel eens zo'n boekje in willen wisselen bij de servicebalie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan natuurlijk gewoon, maar dan wel in cash.... Ik vermoed dat dat dan weer niet handig is voor jou ;-)

      Verwijderen
  5. Kreeg je ook weer koopzegels over die boodschappen die je met de koopzegels betaalde?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik bestel sinds dit voorjaar de supermarktboodschappen alleen nog maar online. Echt heel jammer dat je bij een bedrijf als de AH de digitale koopzegels niet ook bij bezorgen kan inwisselen. Nu moet ik speciaal naar de winkel om mijn gespaarde geld op te halen..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vermoed dat dit wel ergens bij hun op de roadmap staat. Zeker in deze tijd is dat toch wel een noodzaak aan het worden.

      Verwijderen
  7. Vroeger (of nog steeds) had je een limiet aan het aantal in te leveren zegelboekjes (ik dacht drie) voor cashbetaling, anders moest je een afspraak maken. Geldt dat ook voor de digitale afrekening? Ik heb namelijk ondertussen digitaal 8 "boekjes" vol, en ben nog niet in de gelegenheid geweest te cashen. Ook in zo'n geval zou direct overboeken naar bankrekening erg handig zijn. In al die jaren heb ik op deze manier overigens duizenden euro's gespaard. Zeker bij de huidige lage rentevoet is het rendement zeer interessant

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zit nog steeds een limiet aan het aantal boekjes dat je mag inleveren Dat zijn er drie.

      Of zoals AH in zijn FAQ zegt:

      Hoeveel boekjes mag ik tegelijk inleveren?
      Je kan maximaal 3 volle Koopzegelboekjes inleveren per keer dat je boodschappen doet.

      Verwijderen
    2. Men geeft niet aan of dat per dag is. Je kunt natuurlijk meerdere keren op 1 dag boodschappen doen. Maar goed. Afgelopen zondag had de servicebalie zelfs niet genoeg geld in kas om drie boekjes te verzilveren.....

      Verwijderen
    3. Klopt dat geven ze inderdaad niet aan. Maar het is natuurlijk meer bedoelt dat de kas niet geplunderd wordt, of dat ze nee moeten verkopen voor andere klanten, het kan maar zo zijn dat er net een voorganger was, of een aantal voor u, die ervoor hebben gezorgd dat de kas leeg was.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts