Salarisverhoging 2023

Luxe of Zuinig heeft elk jaar een salarisverhogings ronde bij zijn werkgever. Zo ook dit jaar, hoeveel komt erbij en ben ik er tevreden mee gezien de huidige inflatie? 

Salarisverhoging 2023

Trouwe werknemer

Ik werk alweer 13 jaar bij mijn huidige werkgever, of nou ja, zelfde werkgever, ze zijn inmiddels van naam veranderd. Van deze 13 jaar zijn er 11 daarvan daadwerkelijk in loondienst bij hun en de 2 overige jaren als consultant. Je kan dus wel stellen dat ik een trouwe werknemer ben die vele vele vele rollen heb vervuld in die tussentijd.

Nadeel aan deze strategie is dat je salaris vaak wat “achter” blijft ten op zichtte van personeel dat van bedrijf gaat hoppen. Dat zullen vele denk ik wel herkennen. Om dat effect enigszins te minimaliseren heeft Luxe of Zuinig altijd moeten praten als brugman om bij elke nieuwe functie, en dus manager dit probleem uit te leggen en daar afspraken over te maken. Want ook voor mij gaat alleen de zon voor niets op.

Dat gezegd hebbende houdt dit in dat mijn salarisverhogingen elk jaar met een X percentage omhoog zal moeten om mij niet zeurend aan het bureau te krijgen. Want de transactie is simpel, voor wat hoort wat. Nou goed, daar zullen vast mensen wat van vinden, maar tot op heden werkt dit prima voor mij als voor het bedrijf. Immers, ik ben hierdoor alsnog goedkoper dan een nieuwe medewerker.

Salarisverhoging

Ook dit jaar heeft dit plaatsgevonden, en ben ik weer dichter bij het target bedrag gekomen van mijn schaal. Net als vorig jaar mocht ik 5% verhoging noteren. Dit bracht mijn bruto salaris (op basis van 40 uur) naar het bedrag van €6326,32 exclusief vakantiegeld, bonus en andere extra’s zoals lease vergoeding, pensioen, e.d.
Per maand is dit bruto €301,25 meer. De oplettende lezer zal nog weten dat ik ook nog een extra salarisverhoging eerder dit jaar heb gekregen van €250 bruto ter maand. Waarmee we dit jaar op een totale verhoging zijn gekomen van €551,25 bruto meer. 

Met deze verhoging hebben we onze persoonlijke inflatie gedeeltelijk gecompenseerd maar niet volledig. Uiteraard was dit niet het doel, maar dit jaar gaat zeker niet de boeken in als negatief jaar. Ik durf dan ook wel te stellen dat we het beter doen dan menig ander bedrijf op dit gebied. 

Overigens ga ik vanaf de geboorte van mijn tweede dochter uiteraard ook weer 32 uur werken, dat doe ik in feite nu ook, maar dan tegen inlevering van mijn vakantiedagen. Ik heb dan ook de afgelopen vier maanden wel dit volledige bedrag mogen ontvangen. Erg fijn in ieder geval, hoewel het met de nieuwe regels zo een sloot met vakantiedagen erbij zal komen dat het de vraag is wanneer ik daadwerkelijk mijn ouderschapsverlof moet gaan inzetten. Wellicht is dat pas na het ingaan van het nieuwe jaar. Daar heb ik, foei Luxe of Zuinig, nog geen berekening op uitgevoerd.

Hebben jullie dit jaar salarisverhoging gehad?



Reacties

Anoniem zei…
Ja, maar alleen via de CAO omdat ik aan het eind van mijn schaal zit.

En gelukkig hebben we het daar voor elkaar dat het niet alleen met een % gaat (waarbij de grootverdieners (4000+ euro bruto per maand) er meer aan hebben dan de modaal verdienende medewerkers maar dat het grootste deel via een vaste verhoging gaat waar juist de minder verdienenden er procentueel meer van over houden.
En dan nog 1 of 2% erbij. CAO van voor de grote inflatie.
Meer door minder zei…
Door mijn, "Meer door minder" beleid ben ik er meer op vooruit gegaan dan de inflatie groot is.
Heel goed! Hoe heb je dat dit jaar bereikt?
Anoniem zei…
Nope. Salarisverhoging is hier een zeldzaamheid.. we sparen gewoon 500 euro minder in 3 jaar tijd, terwijl we alleen maar zuiniger zijn gaan leven. De rek is er wel uit, we zijn beiden aan het solliciteren in de hoop dat we dan meer salaris weten te bemachtigen,maar eigenlijk bevallen onze banen ons verder helemaal. Voor nu bouwen we websites als bijbaan, en we hebben er een hekel aan maar het vult de gaten zonder dat we nog meer zwaar fysiek werk moeten doen in een week.
Meer door minder zei…
Enerzijds door dat ik door mijn manier van leven al weinig last heb van het inflatie spook en anderzijds wat er aan verhoging binnenkomt dat beetje persoonlijke inflatie aardig overstijgt.
Anoniem zei…
Ook ik zit aan het einde van de schaal. Begin van het jaar wel 4% gekregen vanuit de cao. Als het goed gaat krijg ik binnenkort promotie en krijg er dan 5% regulier salaris bij en 1% IKB.
Schrijver zei…
Ik zit aan het einde van de schaal, maar als de nieuwe ziekenhuis-CAO wordt goedgekeurd, zal er met terugwerkende kracht 5% bij komen en 1 december nog een keer. Daar ben ik eigenlijk best heel tevreden mee.
Daarnaast zal de km-vergoeding stijgen van 10 (bij ons) naar 16ct per km, wat nog steeds om te huilen is, maar hé, toch net iets minder om te huilen.
Anoniem zei…
In de schoonmaak krijg je alleen via de cao loonsverhoging. Vorig jaar gingen we er maandelijks bruto 80 euro op vooruit. Aangezien ik niet bepaald een hoog salaris heb betekende dit dat ik er maar 40 euro netto bij kreeg, maar aangezien er bij de toeslagen van een bruto salaris uitgegaan word ging ik er uiteindelijk 40 euro op achteruit. Niet bepaald stimulerend om meer uren te gaan werken, zeker niet om dat je om uit de toeslagen te komen meer dan 40 uur per week zou moeten werken en je in de schoonmaak zelden meer 40 uur bij een werkgever op contract krijgt.
Mr Groeigeld zei…
Begin dit jaar heb ik er 5% bijgekregen, waarbij volgend jaar ook nog wat komt via de CAO. Zelf zit ik bovenin mijn schaal, dus zal komende jaren ook moeten praten als brugman om er nog iets nieuws uit te slepen. Is jouw werkgever gevoelig voor je argumenten of dreig je om anders op te stappen?
Duidelijk, je persoonlijke inflatie is lager dan de algemene inflatie. Dat is ook bij ons het geval, maar heb nooit officieel berekend hoeveel onze inflatie nu precies is. Ook omdat dit getal natuurlijk ook per maandkan verschillen afhankelijk van wat je koopt/verbruikt
Ai, dat is wel balen inderdaad. Er is ook geen optie om te onderhandelen erover op je huidige werk? Of is er geen ruimte bij de werkgever?
Een mooi vooruitzicht!
Dat klinkt inderdaad niet verkeerd nee. Maar de kilometervergoeding blijf wel behoorlijk achter ja. Maar zoals je al zegt, vooruitgang is vooruitgang.
Een modaal of minder dan modaal inkomen is stevig afhankelijk van de toeslagen, maar wanneer de persoon doorgroeit in salaris wordt deze juist weer gestraft om minder afhankelijk te zijn van de toeslagen. Het blijft een merkwaardig systeem waarbij het loont om minder te blijven verdienen.
De werkgever is bij mij gevoelig ervoor. Voordeel is ook dat mijn case makkelijk te maken was omdat ik simpelweg minder verdiende dan mijn directe collega’s en dat ook wist en kon aantonen. Ik heb daarom enkele jaren geleden hier afspraken over gemaakt om mij op hetzelfde niveau te brengen als mijn collega’s en het loon gat op te lossen.
Ik heb totaal niet hoeven te dreigen met opstappen. Als het is goed is, ben ik namelijk nu ook gelijk met mijn collega’s en zal het vanaf nu dus veel langzamer gaan, tenzij mijn werkgever het gunt aan mij.
We gaan het meemaken volgend jaar.
Anoniem zei…
Hier hetzelfde. Al jaren geen verhoging gehad en ook nu is er geen ruimte voor volgens de werkgever. Wij sparen ook steeds minder. De twee pubers kosten steeds meer (eten, studie etc). Ik heb het enorm naar mijn zin bij deze werkgever en zit er inmiddels al meer dan 20 jaar. Mijn man neemt nu steeds klussen van het werk in het weekend aan en ik heb inmiddels een paar poetshuisjes voor in de avond/weekend uren.

Populaire posts