Q1 2023 - Huishoudboekje

     Het huishoudboekje kan dit kwartaal natuurlijk ook weer niet ontbreken met een update. Een nieuw jaar met nieuwe kansen en weer veel veranderingen.  Zoals altijd, laten we beginnen met het overzicht.

Q1 2023 - Huishoudboekje

Inkomsten

Op het inkomsten vlak is er een hoop veranderd. Zoals gemeld ben ik sinds januari weer “op papier” begonnen met 40 uur te werken omdat de ouderschapsverlof uren op zijn. Dat betekent echter niet dat ik 40 uur werk. Ik werk er namelijk nog steeds maar 32 doordat ik elke week een dag vrij ben en die opneem van mijn sloot aan vakantiedagen.
Dat betekent echter wel dat ik nu voor 40 uur weer betaald krijg. En dat is toch een leuke financiële boost de afgelopen maanden, want het houdt in dat ik opeens netto meer dan €600 per maand ontvang. Toch leuk!
Ook zitten hier natuurlijk de jaarlijkse wijzigingen in verwerkt qua loonheffing en heffingskortingen. 
Ook voor mijn vrouw betekent dit een verhoging in salaris van ongeveer €10. Zij is echter wel 32 uur gaan werken, hoewel ze voor haar zwangerschaps verlof wel de boeken in gaat als een 40 uur contract om zo ook de voordelen daarvan te ontvangen bij zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof. De werkgever heeft ermee ingestemd om dit zo tijdelijk te doen zodat we optimaal gebruik kunnen maken van de voordeeltjes. Erg netjes van de werkgever vonden wij zelf, het kost ze namelijk ook tijd om het te regelen.

Verder zien we ook wat kleinere voordeeltjes op de kinderbijslag en kinderopvangtoeslag door de jaarwisseling, maar zien we ook de hypotheekrenteaftrek weer dalen. Dat voordeeltje zien we elk jaar toch behoorlijk slinken op deze manier.

Maar door mijn extra inkomsten is de inkomstenkant behoorlijk rooskleurig dit kwartaal want we zijn hiermee weer boven de €8000 beland en mogen een plus noteren van €625,66. De vraag is alleen wel hoe lang deze constructie aanhoudt, want als de baby geboren is zal ik ook teruggaan naar een UVW uitkering voor 14 weken (nieuwe regels) en neem ik daarna ook weer ouderschapsverlof op om 32 uur te gaan werken. De vraag is of dit in Q2 al te zien is, of dat dit pas in Q3 merkbaar is. in ieder geval geniet ik er nog maar even van, hoewel ik er geen euro meer door uitgeef spekt het de betaalrekening toch maar even.

Vaste lasten

Op de vaste lasten zijn ook weer de nodige wijzigingen te melden.
Ten eerste de hypotheek. Die hebben we vorig jaar ook weer afgelost, en dat vertaald zich nu ook weer in lagere hypotheekkosten en een hogere inleg voor de hypotheekaflossing (de zogenaamde sneeuwbal). Dit loopt ook aardig door en begint op deze manier steeds dichter bij elkaar te komen.

Verder zien we bij de belastingen een kleine besparing van €0,70 staan. Dit is niet helemaal eerlijk, want ik heb nog niet de belasting van de waterschappen gehad. Dit verschil is alleen te verklaren door de gemeentebelasting die iets lager uitkwam. Ik ben benieuwd of dit een plus blijft of dat het toch een min wordt. Vorig jaar waren ze echter erg laat (oktober) met de belasting dus wellicht dat ik pas in Q3 hier wat over kan zeggen.

En zoals bij iedereen is de inflatie ook aan het doorwerken in de kinderopvang en zorgverzekering kosten. Beide zijn omhoog en dat zien we dan ook hier terug.

Overall zijn de maandelijkse uitgaven hiermee met €78,14 gestegen. Dat is een behoorlijke stijging met de jaarwisseling en volgens mij ook één van de sterkste ooit. 

Variabele kosten

Voor de variabele kosten beginnen we weer schoon. Want ik neem alleen de gemiddelde kosten van het lopende jaar. 
Ik moest lachen om het boodschappen budget, want we zijn in het eerste kwartaal precies (op 0,01 cent na dan) uitgekomen op het gemiddelde van afgelopen jaar. Dat betekent ook dat de boodschappen in het afgelopen kwartaal voor ons niet erg gestegen zijn. Althans dat is de conclusie die je zou trekken na het zien hiervan. Maar niets is minder waar. Want in februari zijn we op vakantie geweest en hebben we die kosten ergens anders onder geschaard. Er heeft wel degelijk een verhoging plaatsgevonden, maar ben wel erg benieuwd wanneer dit eens ophoud. Want ik kan niet veel meer gaan schaven en zitten al volledig op huismerk inmiddels. Uiteraard kan er nog meer bespaard worden door bijvoorbeeld nog verder op vlees te korten, maar goed dat is het stukje comfort wat we toch wel in stand willen houden. In ieder geval ook tijd voor een followup blogpost. Hoe kunnen we de boodschappen onder controle houden. 

Qua benzine zijn we, ondanks een vakantie en meer kilometers, toch minder kosten kwijt gemiddeld gezien. De reden is daarvoor simpel. De benzineprijs was lager en dat is meteen te merken. Bovendien hebben we op vakantie behoorlijk efficient gereden door alleen maar snelweg kilometers en een beschaafde snelheid over de autobahn. Hier konden we een besparing realiseren van €14,64.

Op de vakantiepost geldt hetzelfde. Hoewel we een vakantie hebben gehad in februari hebben we dit jaar niet het al te gek gemaakt. De kosten op maand basis zijn dan ook gedaald met €17,37. De verwachting is ook dat dit aankomend kwartaal verder zal dalen omdat de planning is om niet op vakantie te gaan dit jaar.

Snel door naar de aankopen algemeen. Want hier zien we een verhoging. Gedeeltelijk omdat we ook echt meer hebben uitgegeven, maar ook omdat er wat gemaks aankopen in staan. Zoals ik ook al eerder zei heb ik hier een blogpost voor staan die dieper op deze categorie ingaat. Ik moet namelijk zelf ook eens zien of dit wel de goede kant op gaat omdat dit echt steeds hoger begint te worden. Dit kwartaal konden we een stijging zien van €31,13

Dan de volgende twee posten, mini en persoonlijke aankopen. Die staan dit kwartaal op €0,00. Niets gekocht, niets uitgegeven. Alles stabiel. 

Door dit alles zijn de variabele kosten gedaald met €87,65.


Onder de streep

Onder de streep zien we alleen maar groene cijfers dit kwartaal, hoewel ik zelf daar niet zo trots op ben. Qua uitgaven zijn we door de lagere variabele kosten €9,51 minder gaan uitgeven wat neerkomt op €4220,28. Ik vind het persoonlijk een smak met geld en zoals je ziet zijn de meeste kosten toe te wijden aan hypotheek, kinderopvang en hypotheekaflossing. Bij elkaar €2360,26. De helft van de kosten zijn hier aan toe te schrijven. Onze echte kosten zijn hiermee beperkt tot €1860,02 maar ook dat vind ik nog een hoop geld persoonlijk. 
Ik denk dan ook dat het weer eens tijd is om hier wat besparingen op te zien te vinden of iets ermee te gaan doen, want het begint toch te kriebelen om de kosten verder te gaan optimaliseren op een bepaalde manier.

Op de inkomsten zijn we al diep ingegaan en is geen verassing dat dit een behoorlijke verhoging is geworden.

Het is dan ook geen verassing dat we weer eens, sinds jaren, op een plusje komen te staan, zelfs na inleg van alle beleggingen. De bankrekening stijgt weer en dat komt overeen met mijn eigen persoonlijke savingsrate waar ik al over rapporteerde. Afromen is het advies. En ik ruik dan ook weer een extra inleg gaan komen voor de beleggingsrekening….. of in ieder geval ook afhankelijk van de pensioenwet veranderingen die ingaan…. Of niet. Met een extra injectie richting de lijfrente rekening met het overgebleven geld. 

Vooruitblik naar Q2 2022

Aankomend kwartaal gaan we de salarisverhogingen nog meemaken op onze salarissen, we hebben beide weer verhogingen te pakken en die zijn altijd welkom. Maar ook gaan we zien hoe de nieuwe baby gaat zorgen voor andere inkomsten patronen en wat dit als effect gaat krijgen op ons uitgaven patroon. Meer aankopen via internet of juist minder? Ik ben erg benieuwd! 

In ieder geval zal het geen saai kwartaal worden… en wie weet misschien gaan we ook wel de introductie doen van een mini2 categorie ;-)

Hoe is jullie eerste kwartaal gegaan?

Q1 2023 gerelateerde posts

Q1 2023 - Autokosten

Q1 2023 - Persoonlijke savingsrate

Q1 2023 - Huishoudboekje

Q1 2023 - Energiekosten

Q1 2023 - Beleggingen

Reacties

Meer door minder zei…
Evenwicht in inkomen en uitgaven is een uitstekend onderdeel om tot een goede levensontwikkeling te komen samen met liefde voor gezin en aandacht voor naasten. In dit goede leven past geen knieperigheid. Besparen is mooi en voorkomt verspilling. Bezuinigen om te bezuinigen zonder enige noodzaak is afglijden naar een tegenwerkende weinig toevoegende situatie en een onnodige richting in deze.
Bezuinigen om te bezuinigen kan in de absolute zin inderdaad niet tot iets positiefs leiden als je het alleen daarom doet, maar als je de inspiratie gebruikt om te bepalen of het wel nodig is om een aankoop te doen of in een bepaald patroon te blijven is het zeker een goed middel om even de normen en waarden op de juiste rit te krijgen. Het is verbazingwekkend hoe vaak je eigenlijk tot het besef komt dat het meer uit gemak en gewoonte is dan dat er een rationale achter zit.

Populaire posts