Q1 2023 - Autokosten

Het eerste kwartaal van 2023 zit er ook alweer op. Net zoals alle andere kwartalen is het weer voorbij gevlogen. Dat houdt ook weer in dat we kunnen beginnen met het cijfergeweld in april! Traditioneel te beginnen met de autokosten. Hoe staan we ervoor met de autokosten? Zijn we meer gaan rijden? Hebben we meer onderhoud? En wat zijn de verwachtingen voor het tweede kwartaal? 

Laten we snel beginnen met het overzicht

Q1 2023 - Autokosten


Q1 2023 - Autokosten

We beginnen het jaar goed want de snelle lezer van de tabel leest dat hoge kosten en veel kilometers en dat klopt!
Januari is was een dure maand. De grootste gemene deler was een autoreparatie. Het viel mij op dat de auto “lager” lag dan anders toen ik naar de auto liep. Hoe langer de auto had stilgestaan hoe lager hij stond. Mijn vermoeden was dan ook de de luchtvering achter die lek zou zijn. Een schijnbaar bekend kwaaltje bij dit type auto doordat het rubber op een gegeven moment op raakt en gaat lekken. Omdat de auto uit 2014 komt is het na 9 jaar zover dat dit bij mij gebeurd. Het vervangen echter van de luchtvering is nogal prijzig. Bovendien heb ik preventief ook de andere kant laten vervangen omdat het een kwestie van tijd was dat deze het ook zou opgeven. Bij elkaar, met arbeidsloon, mocht ik €1.110,49 noteren voor deze reparatie. Maar hoop ik ook dat dit de komende tijd wel even het enige is dat ik mag noteren.

In februari en maart konden we een verhoging van het benzine verbruik zien door de wintersport rit, en konden we ook extra kosten zien voor wederom een bandenwissel. Namelijk deze keer van winter naar zomerbanden. Geen moment te vroeg, want er is geen sprake van winter meer. De inflatie van de bandenwissel is ook te merken want deze keer was dit ruimt €10 meer dan drie maanden geleden. 

In totaal konden we de afgelopen kwartaal een kilometerstand noteren van 5331. En dat is wel even slikken, zeker als we vorig jaar “slechts” in zijn geheel 8451 kilometer konden noteren. Dat beloofd wat, maar goed de verklaring is simpel natuurlijk. We hebben heel veel ritjes naar het ziekenhuis gemaakt. Zowel voor de ongeboren baby als voor de zieke schoonvader met daar bovenop de wintersport autorit die ook meetelt. 
Ik ben dan ook erg benieuwd hoe dit aankomend kwartaal eruit ziet. Maar we hebben staan vooralsnog in het rood. De auto kost geld! Dat is nog eens gek, want dat is al jaren niet voorgekomen! 

Vooruitblik op Q2 2022

Laten we een korte vooruitblik doen op Q2. De ritjes naar het ziekenhuis blijft nog wel even aan. Ik hoop nog vele maanden in het geval van mijn schoonvader, maar toch ook zeker in relatie tot de ongeboren baby die in Q2 gaat komen. 
Daarna zal het echter stiller worden op het autovlak, want zullen onze handen vol hebben aan de tweede kleine en natuurlijk de eerste kleine. De auto zal vaker staan te wachten.

Verder verwacht ik in Q2 ook geen onderhoudskosten aan de auto en zal mij hopelijk ellende bespaard blijven, maar goed je weet het nooit.
In ieder geval is de verwachting dat de de rest van kwartaal, of hopelijk jaar, een rustig en jaar in autokosten zal zijn.

Hoe staat het met jullie autokosten in dit kwartaal?

Reacties

Meer door minder zei…
Ik fiets meer dan ik de auto gebruik, daarnaast zijn mijn vaste lasten voor de auto laag.
Door omstandigheden zijn de kosten nu even wat hoger, maar ik hoop dat dit inderdaad omlaag gaat. Verder is het ook gewoon fijn om een fijne wagen te rijden en daar zit ook een kostenplaatje aan. Ik heb inmiddels dit geaccepteerd als mijn “lifestyleinflation” aangezien ik autorijden nu eenmaal fijn vind om te doen en dat dus ook niet erg vind om daar geld aan uit te geven.

Populaire posts