Q4 2022 - Energiekosten

 Het is iets later dan normaal, want we hebben bijna Q1 2023 alweer erop zitten, maar door afwezigheid een verlate Q4 rapport. Snel gevolgd door Q1 2023.

— 

We bevinden ons in de winter en het jaar 2022  is inmiddels ook voorbij. Hoe staat ons energieverbruik ervoor in een turbulent jaar van de energieprijzen. Met andere woorden het is tijd om de kwartaalcijfers te gaan bekijken van Q4 2022. Zoals altijd eerst weer het overzicht

Q4 2022 - Energiekosten - tabel

Q4 2022 - Energiekosten - grafiek


Q4 vs Q3

De kachel is in november weer gaan branden, maar doordat het zacht weer was is het verbruik zeer laag geweest. Zeker ten op zichtte van vorig jaar. Ook is de kachel aanvoer temperatuur op 45 graden gezet en de maximale ruimte temperatuur op 18 graden. Dat zal ook ongetwijfeld hebben bijgedragen wat te zien is aan de efficiency van het gas verbruik. 
In december is het gasverbruik nagenoeg hetzelfde gebleken, maar wordt wederom duidelijk dat de verlaging van de aanvoer temperatuur wel voor een efficiënter stookgedrag heeft gezorgd. Dat scheelt toch weer behoorlijk wat kubieke meters gas.

Op het elektra vlak hebben we bijna 130 kWh minder verbruikt in de laatste drie maanden ten op zichtte van vorig jaar. We zijn er extra op gaan letten wat zich vertaald heeft in daadwerkelijk minder verbruik. Dat is een trend die het hele jaar al te zien is. Maar in vergelijking met het kwartaal ervoor is het verbruik natuurlijk behoorlijk toegenomen. De reden hiervoor is simpel. De verlichting staat weer vaker aan en in december hebben we uitgebreid gekookt en gebakken. De oven heeft overuren gedraaid en dat is te zien in het verbruik. Maar mijn mening blijft ook altijd, zolang je het goed gebruikt is het een nuttige kWh. Wanneer het aan staat om het aan staan en daarmee sluimerverbruik. Dat moet je voorkomen want niemand heeft er wat aan. Dat laatste hebben we nu wel zo optimaal mogelijk geregeld en valt weinig meer aan te doen, tenzij we echt op comfort gaan inleveren en simpelweg niet nodig is. We vallen nu in een categorie van een één persoonshuishouding en dat is meer dan prima.


Totaal verbruik 2022

Over heel 2022 komen onze statistieken er als volgt uit te zien.

Stroom: 2040 kWh
Gas: 731 m3

Ons verbruik in 2021 zag er als volgt uit

Stroom: 2454 kWh
Gas: 1096 m3

We kunnen wel stellen dat we dus goed ons best hebben gedaan om minder te verbruiken in absolute zin en daar ben ik toch best stiekem een beetje trots op. Vooral op gas is het een enorm verschil die ook bevestigd wordt door ons efficiente stookgedrag op basis van graaddagen. Als we die vergelijken tussen 2021 komt die op 0,3967 uit en voor 2022 op 0,2906. Dat is een verbetering van 26%. Aanzienlijk. De vraag is of we dit aankomend jaar kunnen continueren of dat het een eenmalige uitschieter was. Anders kunnen we inderdaad stellen dat een graad lager en een lagere aanvoer temperatuur behoorlijk scheelt. Ik ben erg benieuwd ;-)

We zullen echter nog even daarop moeten wachten. Wellicht dat ik nog een keer een vergelijking doe tussen Q4 en Q1 om te zien of ik het kan reproduceren.

Vooruitblik op Q4 2022


Goed een vooruitblik op 2023 is een beetje gek als maart alweer bijna voorbij is. En om nou een voorspelling te doen van iets wat al is gebeurd dat is een beetje gek. Dus een voorspelling zal ik pas doen in de update van Q1 2023.

Hoe is jullie vierde kwartaal gegaan met energieverbruik?


Q4 2022 gerelateerde posts

Q4 2022 - Autokosten

Q4 2022 - Persoonlijke savingsrate

Q4 2022 - Huishoudboekje

Q4 2022 - Energiekosten

Q4 2022 - Beleggingen

Reacties

Mr Groeigeld zei…
Een mooie verlaging heb je bereikt! Is het nog een optie om een paar airco's te installeren? Daarmee zou je gasverbruik nog verder omlaag kunnen. Zeker in de lente/hefst en warme winter kun je er veel baat bij hebben.
Meer door minder zei…
Als ik bij mij kijk, heb ik 0 KWh en +/- 90 m3 gas gebruikt voor heel 2022.
Zeker :) Maar ik heb andere plannen in mijn hoofd die iets…… hoe zal je het zeggen, groter zijn wat ik wil onderzoeken. Komt vast wel eens een blogpost van ;-)
Haha, dat red ik niet :-) Maar mooie cijfers! Hoop ooit beide op 0 te kunnen krijgen.

Populaire posts