Afschrijving op de auto weglaten of herberekenen?

 Het zijn gekke tijden. Sinds corona is er een run op occasions en dat is niet minder geworden de laatste tijd. Ik gaf al aan in mijn kwartaal update van de autokosten dat ik nog steeds de standaard afschrijving aanhoud die ik in 2018 berekende toen ik de auto kocht. Inmiddels lijkt deze echter behoorlijk achterhaald, zeker met het aantal kilometer dat ik rij. Tijd om eens in de wonderlijke wereld van occasions en de afschrijving daarvan. Hoeveel moet ik rekenen voor afschrijving?

Huidige afschrijving

In 2018 heb ik een staatje gemaakt om de kosten van de auto te berekenen. Onder andere de afschrijving wilde ik graag meenemen in de kosten van de auto. Een auto wordt immers minder waard. Om dit te kunnen bepalen hoeveel de auto toen waard was nam ik eenzelfde type auto maar dan vijf jaar ouder om te kopen en wat de gangbare prijzen daarvoor waren met een bepaald kilometer aantal waarop ik uit zou komen. Natuurlijk niet 100% te vergelijken, maar het gaf een indicatie. De conclusie was dat ik in vijf jaar tijd €21.000 mocht gaan afschrijven wat neerkomt op €4.200 per jaar of €350 per maand. En zo geschiedde. Vanaf die periode nam ik netjes de kosten van de afschrijving van €350 op in mijn excel-sheet.

Tijd voor vervanging?

In 2021 heb ik gekeken of het wijs was om mijn auto te gaan vervangen. Ik reed weinig, en de kosten waren natuurlijk wel een dingetje, hoewel ik daar graag voor betaal omdat het elke keer een feestje was om in de auto te stappen. Maar ik had besloten hem te houden en door te rijden tot vijf jaar.

Inmiddels zitten we op vijf jaar en is het ook tijd voor een herijking. De korte conclusie is dat het aanlokkelijk is om een andere auto te gaan rijden, maar er is absoluut geen noodzaak voor. De conclusie die ik na drie jaar trok geldt nog steeds. De auto rijdt nog erg comfortabel en hij blijf dus ook nog wel een tijdje tot het niet meer economisch rendabel is.

Herijking afschrijving

Dat betekent wel dat nu de vijf jaar voorbij zijn het ook eens tijd is om de afschrijving te gaan herijken met de werkelijkheid. Ik heb daarom de auto eens in de “autowaarde van de ANWB” gegooid om te kijken wat eruit komt, op basis van de huidige markt van occasions. En het is natuurlijk niet verwonderlijk, maar de auto is veel meer waard dan ik initieel dacht. 

Waar ik eerst uitging van een verlies van €21.000 is het verlies van vijf jaar rijden uitgekomen op €8.700. Ja dat lees je goed. Ik kan de auto voor veel meer inleveren dan ik ooit had kunnen dromen. Dat is hoe zot de markt momenteel is van tweede hands auto’s. Dat betekent ook dat een eventueel nieuwe auto ook net zo duur in de aanschaf is. 

Maar dit bedrag komt neer op €1.740 per jaar en €145 per maand. Dat is meer dan de helft minder dan ik mee heb lopen rekenen! Dat vereist dus wat herberekenen in mijn excel-sheets. Want ik ben veel te pessimistisch geweest over de jaren heen!

Dat er een verschil zou zijn had ik wel verwacht, maar dat het verschil zo groot zou zijn had ik totaal niet verwacht. Des te meer reden om lekker door te blijven rijden met wat ik heb en te genieten van de extra “winst” die ik op papier heb weten te creëren!

Hebben jullie wel eens naar jullie afschrijving gekeken?

Reacties

Meer door minder zei…
Ik hanteer al jaren het principe dat een object bij aanschaf gelijk is afgeschreven. (ik realiseer me dat niet iedereen dit kan)

Populaire posts