Q4 2022 - Beleggingen

Het is iets later dan normaal, want we hebben bijna Q1 2023 alweer erop zitten, maar door afwezigheid een verlate Q4 rapport. Snel gevolgd door Q1 2023.

—  

De laatste update alweer in de kwartaalupdate ronde en traditioneel is deze de beleggingsupdate. Hoe is het gegaan afgelopen kwartaal. Laten we weer beginnen met een overzicht.

p.s. de cijfers zijn gebaseerd op Luxe of Zuinig zijn eigen aandelen potje. Hierbij wordt geen rekening gehouden met de andere beleggingspotten binnen het gezin. Bovendien zit hier ook geen pensioenpotten in verwerkt.

Q4 vs Q3

Afgelopen kwartaal begint was een positieve trend te spotten. De lijn kroop weer omhoog en de rendementen vlogen omhoog. Dat vond ik wel erg jammer, want dat betekent ook dat we weer meer box 3 belasting mogen betalen erover ;-). Alle gekheid op een stokje, het is natuurlijk fijn om te zien dat het weer de goede kant op gaat. Zeker met de continue investering in de beleggingen zorgt elke stijging wel voor een mooi sling shot effect waardoor de winst ook met rasse schreden omhoog vliegt. Of nou ja, winst. Papieren winst moet ik het winnen want verkopen doen we nog niet natuurlijk. 
Wel is het zo dat ik even moet schakelen omdat mijn aandelen nu verspreid zijn over drie platformen na een korte berekening van kosten en de gevoelskwestie die speelt. Echter heb ik nog niet woord bij daad gezet om daadwerkelijk mijn aandelen te verkopen bij DeGiro en te verplaatsen naar de Rabobank. 
Het plan wat nu in mijn hoofd zit is als volgt. Doordat VWRL vier keer per jaar dividend uitbetaald en NT fondsen slechts één keer per jaar wil ik dit jaar de aandelen in VWRL aanhouden tot de laatste dividend ex date van het jaar. Deze staat nu in de boeken voor 21 december. Op 22 december wil ik dan mijn positie liquideren en in zijn geheel verplaatsen naar de NT fondsen bij de Rabobank. Daarmee komt het geheel ook meteen in het “max” tarief van de Rabobank te zitten waarbij de kosten omlaag gaan. Bovendien is het dan op tijd over om in februari het dividend te ontvangen van de NT fondsen. 

Een beetje omslachtig, een beetje gek misschien, maar voor mijn gevoel klinkt dit als een logische zet. De vraag is alleen of ik niet stiekem een deel achterlaat bij DeGiro indien de waarde van de aandelen “lager” is dan de GAK op dat moment. De vraag hiervoor moet ik op dat moment bekijken en of het mij het waard is om dat daar te laten staan hopende op betere tijden, of gewoon mijn verlies daarop te nemen. Zoals gezegd, dat ligt aan het bedrag waar we het over hebben waarop ik mijn verlies dan zou moeten nemen. Wellicht is het €0 wellicht is het €1000. Dat maakt nogal uit.

Wat heeft dit met het verschil tussen de kwartalen te maken? Helemaal niets :-) maar er is op dat vlak verder ook niet zoveel te melden. Dit is in ieder geval een gedachte spinsel op dit moment om een broker uit te faseren. Maar dat betekent wel dat ik nog negen maanden zit met een complexere excelsheet. Het zij zo ;-)

In ieder geval zijn we uitgekomen op een bedrag van €241.038,54 aan beleggingen in december. Wat een stijging is van ongeveer €20.000 waarvan €9000 inleg is. Een mooie winst van €11.000. Dat smaakt naar meer voor 2023.


Vooruitblik naar Q4 2022


Goed een vooruitblik op 2023 is een beetje gek als maart alweer bijna voorbij is. En om nou een voorspelling te doen van iets wat al is gebeurd dat is een beetje gek. Dus een voorspelling zal ik pas doen in de update van Q1 2023.

Hoe is het met jullie kwartaal gegaan?


Q4 2022 gerelateerde posts

Q4 2022 - Autokosten

Q4 2022 - Persoonlijke savingsrate

Q4 2022 - Huishoudboekje

Q4 2022 - Energiekosten

Q4 2022 - Beleggingen

Reacties

Vroeger, toen ik nog belegde, wisselde ik naar de bank Alex vanaf de ING. De aandelen werden gewoon overgenomen. Geen gedoe met kopen en verkopen.
Is dit niet meer?
Zeker, die optie is er nog steeds, maar je betaald dan wel per orderlijn :-)
Volgens mij iets van €120 ofzo. Punt is, dat ik het dat geld niet waard vind, zeker niet omdat je nog steeds een tijd “onbelegd” bent en geen enkele invloed hebt op wanneer transacties nu plaatsvinden.
Daarnaast, is het letterlijk een 1 op 1 overname van het fonds. Ik wil echter ook switchen van fonds.
Dat alles bij elkaar geeft mij reden genoeg om het lekker zelf te doen :)
Mr Groeigeld zei…
Die lastige Excel sheet is maar tijdelijk. Dit lijkt me een prima aanpak om over te stappen. Het overzetten van je portfolio (tegen kosten) heb ik nooit zo goed gesnapt. Ja je betaalt kosten als je de boel verkoopt en weer aankoopt, maar dat is meestal minder dan €120 per regel.
We gaan het zien. Het is een idee die nu in mijn hoofd zit. Daarmee zorg ik er bovendien voor dat de kosten bij de rabobank “gecapped” worden en het ook de beste zet was om daar mijn geld te parkeren en te laten renderen. Maar zoals gezegd het is een beetje afwachten wat de beurs doet en hoe ik er zelf in sta op dat moment. Het is nog ver weg.

Populaire posts