Q1 2023 - Persoonlijke savingsrate

       Ahhh de persoonlijke savingsrate! Hoe staat het ervoor  na het eerste kwartaal van 2023? Zoals altijd eerst weer het overzicht!

P.s. de volgende post en tabel is gebaseerd op alleen Luxe of Zuinig zijn lopende betaalrekening en niet op vrouwlief of de gezamenlijke rekening. Hierover volgt een ander verslag die éénmaal per jaar wordt bijgehouden.

Q1 2023 - Persoonlijke savingsrate

Q1 vs Q4

Het eerste kwartaal van het jaar is weer voorbij en na het recente verlate cijfergeweld van Q4 is het toch ook al tijd om te kijken naar hoe het ervoor staat met de savingsrate. De conclusie is dat het eerste kwartaal een leuk kwartaal was. Want in plaats van in april de bonus te ontvangen kreeg Luxe of Zuinig dit jaar zijn bonus in maart al. Omdat ik geen idee had wat ik ermee wilde, heb ik maar besloten alles te investeren en er niet meer over na te denken. Weg is weg nietwaar!

In ieder geval kunnen we hierdoor wel stellen dat Q1 een goed kwartaal was voor de investeringen. Want we kunnen een plus noteren van €19.000 wat meer dan €6000 was ten op zichtte van Q1 vorig jaar. Logisch ook want daar zit het verschil van de bonus in. Dat zal volgend kwartaal dan ook een stuk minder zijn.

Ook is te zien dat ik in januari van dit jaar mijn betaalrekening (die overvol zat) heb afgeroomd. Dit heb ik vorig jaar ook in januari gedaan om met een schone lei te beginnen en zo ook dit jaar. Hierdoor is er echter wel een historisch iets gebeurd in het bijhouden van mijn gegevens.
Want na drie maanden staat mijn totaal en gemiddelde SR op 103,11% om 109,11%! Er is daarmee meer geïnvesteerd dan er is binnengekomen. Dat komt natuurlijk door het afromen.
Daarom heb ik gelukkig ook een SR die rekening houdt met de betaalrekening en hiermee “eerlijker” het beeld geeft. Dit totaal en gemiddelde is na drie maanden uitgekomen op 76,30% om 74,34%. Nog steeds zeer respectabel en meer dan prima. 

Dit is hoger dan vorig jaar en daar is een reden voor. Sinds december is mijn ouderschapsverlof “op” en werk ik, op papier, weer 40 uur. Dat betekent dat ik hierdoor ook opeens 20% meer inkomsten heb per maand. Ik werk echter daadwerkelijk maar 32 uur. Want ik zet mijn vrije dagen, ik heb er nogal wat, in om een 32urige werkweek ervan te maken. Hierdoor veranderd er maar één ding. Namelijk mijn salaris. En gezien dit meer salaris is maar ik niet meer uitgeef is er ook meer “gespaard”. Deze situatie blijft aan tot de baby geboren is waarna ik weer naar de oude constructie ga. 

Vooruitblik op Q2 2022

Het tweede kwartaal was altijd het leukste kwartaal van het jaar. De bonus, salarisverhoging en vakantiegeld komen vrij. Zorgende voor een hoge SR. Maar omdat de bonus al is geweest dit jaar zal het beperkt blijven tot de laatste twee items. Nog steeds helemaal prima natuurlijk maar ik verwacht wel dat het tweede kwartaal iets minder rooskleurig zal zijn dan andere jaren. 

Verder verwacht ik echter geen grote veranderingen op dit moment hoewel… Als de baby geboren is ga ik ook maximaal aanvullend geboorteverlof aanvragen evenals de ouderschapsverlof uren. Beide zijn omhuld met nieuwe regels waar ik nog niet eerder mee te maken heb gehad. Zo is er recht op 70% uitbetaling op basis van dagloon door het UWV voor behoorlijk wat weken. Waar ik voorheen “geen” geld kreeg is er nu wel “iets” aan geld dat ik ga krijgen. Maar dat zal minder zijn dan mijn normale loon. Deze situatie zal wellicht, afhankelijk hoe snel het UWV/werk is met het verwerken hiervan, in Q2 al plaatsvinden en mijn SR ook beïnvloeden. Ik ben in ieder geval benieuwd naar mijn ervaringen erop. Hopelijk gaat het zonder slag of stoot, maar dat zal wel niet.

Hoe zit het met jullie SR van Q1 2022?

Reacties

Meer door minder zei…
Mijn standaard systeem "Meer door minder" werk voor mijn meer dan uitstekend, hierdoor zijn mijn vaste lasten verhoudingsgewijs laag. Dit werkt voor mij prima. Ik behoef dus nooit te kijken of ik te weinig of teveel uit ga uitgeven in mijn Meer door minder leven.
Dat is ook een meer dan prima systeem inderdaad. En ik moet eerlijk bekennen dat mijn systeem ook op de volle automaat gaat, maar dat mijn licht OCD graag wil dat ik alles bijhou en bijwerk ;-) En tja dan komen analyses ook snel weer aan bod omdat ik graag blijf optimaliseren.

Populaire posts