Een onverwachte salarisverhoging en bonus

 Ik schreef er al over in mijn Q3 2022 - Huishoudboekje update en Q3 2022 - Persoonlijke savingsrate update. Want ondanks dat het niet de tijd is voor salarisverhogingen in het bedrijf van Luxe of Zuinig, die zijn namelijk altijd in april. Krijgt Luxe of Zuinig toch een spontane verhoging inclusief een extra bonus. Hoe zit dat?

Niet de eerste bonus

Er is geen nieuwe functie, geen ander bedrijf, geen verschil in iets anders en het is dit jaar ook zeker niet de eerste bonus (derde alweer met deze meegeteld). Het is niet de standaard bonus die in maart uitgekeerd wordt, ook niet een extra loyaliteitsbonus (bij onze bedrijfsovername) nee nee nee allemaal niet.

Het bedrijf waar ik voor werk voelt zich, aldus hun lezing, betrokken met het huidige economische klimaat en merkt dat de medewerkers het moeilijker hebben.  In het kader van, happy employees, happy customers, willen ze daarom de medewerkers ondersteunen via een permanente salarisverhoging van €250 bruto per maand en een eenmalige bonus van €1000 bruto.

Royaal

Dit was een verassing voor ons en ook nog één die ik vrijwel nergens nog heb voorbij zien komen. Vooral ook omdat het niet een tijdelijke actie is, maar een permanente salarisverhoging. Als kers op de kroon komt daar dan ook nog eens die bonus bij die het afmaakt. Bovendien geldt deze verhoging voor iedereen in ons bedrijf, ongeacht de functie en huidige salaris waardoor het ook een “eerlijke” optie is. In ieder geval ben ik blij verrast ermee. Als extra bonus zal deze verhoging ook de inflatie van Q3 voor ons huishouden compenseren en houden we nog “iets” van ruimte over (€ 6 euro) om de eventuele aankomende verhogingen nog verder op te vangen. Een leuk gegeven waar ik weinig voor hoeft te doen!
Vrouwlief was in ieder geval jaloers, want haar bedrijf is niet in staat om zoiets te organiseren doordat ze in economisch zwaarder weer verkeren. 

De echte reden

Maar zoals altijd zitten er meerdere kanten aan een verhaal. Want ook mijn bedrijf is niet een goed doel en bestaat om zijn winst te maximaliseren. Echter kwam de laatste tijd de bedrijfs continuïteit in gevaar. De reden hiervoor is niet zo moeilijk te bedenken. Er is krapte op de arbeidsmarkt en een hoop mensen zijn aan het jobhoppen geslagen met riantere salarissen als leuke bijzaak. Mijn linkedin profiel wordt gespammed voor het leven en af en toe ben ik ook wel eens geneigd om aan te horen wat ik wel niet kan verdienen aan gouden bergen als ik toch niet overstap (en geloof me, dat zijn flinke bedragen ten op zichtte van mijn huidige salaris).
Om dit tegen te gaan hebben ze in mijn ogen een goed idee omarmd. Namelijk loyaliteit afkopen in de vorm van dit soort extraatjes. Wij zorgen voor jou, dus jij zorgt voor ons toch? Dit werkt psychologisch en zorgt ervoor dat je minder snel geneigd bent om niet loyaal te zijn aan een bedrijf die zich voor je opstelt waardoor mensen blijven plakken.
De extra bonus voor het bedrijf? Het is veel goedkoper om het salaris van de bestaande medewerkers te verhogen ten op zichtte van nieuwe mensen werven tegen een veel hoger salaris en in deze tijden dure recruiters waarvan je niet weet of je daadwerkelijk die personen wilt houden of waarmaken wat ze beloven. 

Met andere woorden, het is een heel goedkope manier voor het bedrijf om personeel te behouden. Maar om niet zuurpruimerig te zijn. Ik ben er verder wel blij mee hoor ;-)

Hebben jullie een ruimhartig bedrijf die de medewerkers wilt ondersteunen op één of andere manier?

Reacties

Liselot zei…
Het lijkt wel of je bij hetzelfde bedrijf werkt als mijn man...;) Nee hoor, het waren niet exact dezelfde bedragen. Wij waren ook blij verrast met een verhoging (als tegemoetkoming voor alle prijsstijgingen, werd erbij vermeld). Altijd fijn, zulke meevallers.
Hehe, op zich zou het niet verassend zijn als iemand die las het herkend ;-) Mijn bedrijf heeft 2800 medewerkers in dienst…. Dus ja ik zou niet verbaasd zijn!
Maar inderdaad een leuke meevaller.

Populaire posts