Q3 2022 - Autokosten
Het derde kwartaal van 2022 zit er ook alweer op. Net zoals alle andere kwartalen is het weer voorbij gevlogen. Dat houdt ook weer in dat we kunnen beginnen met het cijfergeweld in oktober! Traditioneel te beginnen met de autokosten. Hoe staan we ervoor met de autokosten? Zijn we meer gaan rijden? Hebben we meer onderhoud? En wat zijn de verwachtingen voor het tweede kwartaal?
Laten we snel beginnen met het overzicht
Q3 2022 - Autokosten
Net als het eerste en tweede kwartaal is er ook dit kwartaal weer meer gereden dan vorig jaar. Meer dan 2500 kilometer kon ik noteren. Wat in vergelijking met 2019 nog steeds maar een fractie is van de ruim 6500 kilometer die ik toen kon noteren. Maar er zit wel weer schot in, want in deze eerste negen maanden van het jaar 2022 heb ik meer gereden dan in heel 2021!
Vorig kwartaal waren we nog in de ban van een onwijs hoge benzineprijs en gooide ik bedragen ver boven de €100 in de tank. Dit is dit kwartaal weer totaal anders. De prijzen zakken weer en “normalere” bedragen zijn weer zichtbaar bij de benzinepompen. Gelukkig want met het aantrekken van ons autorijden merken we dat natuurlijk direct in de portemonnee.
De reden voor de extra kilometers is dit kwartaal tweeledig. De eerste reden zijn de bezoekjes aan kantoor. Ik zit in een project waar fysieke aanwezigheid handig is. Hierom hebben we wekelijks afgesproken op kantoor. Dit is overigens maar tijdelijk en zal snel weer stoppen omdat het project in afrondende fase is.
De tweede reden is zijn onze vakanties geweest. Ja je leest het goed, met een “s”. Of nou ja, zo voelde het althans. We hadden natuurlijk vorig jaar al de zomervakantie geboekt. Maar ook wilde we in september nog een weekendje weg. Het werd een weekendje centerparcs omdat we graag wat faciliteiten wilde op het park zelf. Nog steeds prijzig voor een weekend, maar in vergelijking met de zomervakantie was het een koopje. We waren voor een weekend (vrijdag t/m maandag) €431 kwijt. Wat omgerekend in dagen heel hoog is, maar in zijn totaliteit niet zo hoog.
In ieder geval waren we ook even toe aan toe om er even tussenuit te gaan door alle ontwikkelingen in ons prive leven.
Weer terug naar de financiële cijfers. Want ook is er een wijziging te zien op de vaste kosten uitgaven kolom. Dit komt omdat ik ben gewisseld van verzekeringsmaatschappij. Het had uiteindelijk meer voeten in de aarde dan mijn blogpost suggereerde, want het aantal schadevrije jaren was niet goed geregistreerd. Ik kreeg hierdoor opeens een hogere rekening voorgeschoteld. Op zich geen probleem, maar om dat weer te corrigeren…… Ik heb er denk ik wel vier belletjes aan moeten spenderen om beide partijen het in orde te laten maken. In de eerste plaats de oude verzekeraar om mijn schadevrije jaren “vrij” te geven, want niet was gebeurd en ze in de Roy-data database niet terug te vinden waren. En vervolgens bij de nieuwe verzekeraar om opnieuw de database uit te lezen. Zoals je begrijpt, ging dat niet goed de eerste keer en moest ik er alsnog achteraan. Ondertussen was de betaling ook uitgevoerd, en moest dit natuurlijk ook weer hersteld worden.
Nou goed, zoals ik ook zei, heeft het een hoop geld gekost voor alle partijen omdat ze dit niet netjes onderling regelen. Want alleen al vier telefoontjes naar een callcenter is minimaal €8,00 per keer aan kosten voor het bedrijf. Laat staan de administratie eromheen. Zonde! Maar goed het eindresultaat is wel dat ik minder per maand ga betalen ;-)
Dan nog een laatste puntje, in januari van dit jaar schreef ik over de “afschrijving” van onze auto. Hier stelde ik dat de afschrijving die ik nu maandelijks doe eigenlijk niet correct is omdat de tweedehands markt booming is. Ik heb er echter geen actie op ondernomen want het is fictief en ik had verwacht dat het van tijdelijke aard was. Bovendien verkoop ik de auto op dit moment niet dus is het puur een papieren exercitie.
Recentelijk heb ik nogmaals gekeken naar tweedehands auto’s en specifiek voor mijn model. Maar de prijzen die ze ervoor vragen…. Ik durf wel te stellen dat ik nu hetzelfde bedrag, of zelfs meer krijg voor mijn auto dan ik ervoor betaald heb! Dat houdt in principe dus een afschrijving in van €0 euro….. Als ik dat meeneem in de afgelopen jaren qua kosten dan is de auto een cashcow geworden op het vlak van mobiliteit. Dit is wederom natuurlijk niet terecht, want effectief kost de auto nog steeds geld, maar we dekken dit helemaal af met wat wij krijgen vergoed vanuit de werkgever.
Daarom zit ik te twijfelen of ik na dit kwartaal niet de afschrijving ga aanpassen naar correctere waardes. Want de excelsheet is nu simpelweg te negatief. Of dat ik een “pauze” introduceer voor afschrijving want het klopt simpelweg niet meer. De auto wordt niet minder waard momenteel. In ieder geval food for thought.
Vooruitblik op Q4 2022
Q4 dan. De donkere maanden van het jaar, maar ook de gezellige maanden (vind ik dan). Familiebezoekjes zullen hoog op de lijst staan en ik denk dat we daarom op dat vlak wel wat kilometers zullen rijden.
Er zijn geen vakanties gepland, en ook verwacht ik dat het werk minder kilometers gaat opleveren dan in het afgelopen kwartaal.
Wel zal er onderhoud gaan plaatsvinden, in de vorm van winterbanden. Niet zo zeer voor de Nederlandse wegen, maar omdat we ook een vakantie geboekt hebben voor in het eerste kwartaal van 2023. En daar is het simpelweg verplicht om te hebben. Er komt dus een bandenwissel aan. Het grote onderhoud/APK zal volgend jaar in het eerste kwartaal vallen en moet ik nog een afspraak voor maken.
Voor de rest wordt het denk ik heerlijk sprintje naar het einde van het jaar!
Hoe staat het met jullie autokosten in dit kwartaal?
Reacties