Geld en geluk, zijn gelukkige mensen rijker?

 Ik las het boek “Maakt geld gelukkig?” Van “Ap Dijksterhuis”. Hierin gaat de auteur op zoek wat de relatie is tussen geluk en geld. Een beetje open deuren boek, maar er staan ook wel interessante zaken in.

Geld en geluk, zijn gelukkige mensen rijker?


Maakt geld gelukkig?

De eerste conclusie die het boek trekt op basis van onderzoek is dat geld, in tegenstelling tot wat ik dacht, altijd je gelukkiger maakt. Zelfs als je per jaar meer dan 2 ton verdiend voel je je gelukkiger dan iemand die 1 ton verdiend. Hetzelfde is te zeggen van iemand die 5 ton verdiend. Ook die persoon is over het algemeen gelukkiger dan iemand van 2 ton. En dit effect lijkt nooit op te houden. 

Wat ik hieruit haal is dat je altijd wel kan blijven vergelijken met je buurman, buurvrouw of iemand anders, maar er zal altijd wel iemand zijn die rijker is of meer verdiend dan jij. Gemiddeld gezien is die persoon gelukkiger dan jij, maar de vraag is, en dit wordt niet gesteld in het boek, is dit niet omdat wij ons nodeloos vergelijken met elkaar wat ons geluksgevoel in de weg zit?

Maakt meer vermogen gelukkig?

Ook hier deden ze onderzoek naar. En wat blijkt. Het najagen van meer vermogen en meer geld maakt iemand juist ongelukkiger! Dat is wel interessant voor mensen als wij die FIRE nastreven, want wij willen juist meer vermogen vergaren om eerder met pensioen te gaan. Dat is dus iets wat we zeker in de gaten moeten houden, want ik merk wel aan mijzelf dat het een behoorlijke obsessie is geworden om FIRE, in welke vorm dan ook, te worden. 

Wat wel naar voren kwam is dat het hebben van een buffer een absolute must is. Ze volgde een groep mensen in India die op de markt geld leende om goederen te kopen, die ze daarna weer door verkochten. Hierdoor hielden ze een klein beetje geld over om in hun eerste levensbehoefte te voorzien. Als experiment kochten ze voor een hoop van deze mensen hun schuld af waardoor ze niet meer hoefde te lenen. Echter enkele weken later toen ze terugkwamen was vrijwel iedereen weer op de oude methode bezig. Er was weer een schuld ontstaan. Het bleek dat er onverwachte uitgaven waren geweest waardoor ze weer terug waren gevallen in het oude patroon. En dit kwam weer omdat ze het geld niet hadden ingezet als buffer om tegenslagen op te vangen. Het is altijd zaak om een buffer te hebben om dit soort klappen op te vangen en uit een patroon te stappen die je gevangen houdt.

Het geluksgevoel van studenten en geld

Ook volgde ze studenten die moesten aangaven hoe gelukkig ze zich voelde terwijl ze aan het studeren waren. 5-10 jaar later kwamen ze terug bij deze studenten en keken ze hoe succesvol hun carrière was. En wat bleek? Studenten die positiever in het leven stonden en zich gelukkiger voelde hadden ook meer succes met hun carrière en dus met het verdienen van geld. 

Ik vond dit ook wel een opmerkelijke en n=1 waarneming door mijzelf ervaren. Want hoe je in het leven staat heeft zeker effect op hoe de wereld jou beoordeeld en hoe jij de wereld jou dus behandeld. Als ik naar ons kijk speelt het geluksgevoel en positiviteit af hoe wij presteren zowel prive als op werk. We ondernemen onbewust veel, terwijl het niet aanvoelt als een grote effort. Dit wordt, volgens mij, ook opgemerkt door de omgeving doordat je positief en energierijk in het leven staat. En vaak heeft dit positieve effecten in je carrière en dus in op je inkomen. Dit wordt nu bevestigd in dit onderzoek wat ik alleen maar kan onderschrijven.

Succes en geluk

Wat daarnaast nog een versterkend effect heeft is dat als je voldoende geld hebt om aan je basis behoeftes te voorzien (zoals de piramide van Maslov ooit beschreef) deze meer tijd heeft om aan zelfontplooiing te komen. Wat in het geval van geld betekent dat je je tijd kan focussen op andere zaken waar je geluk uit haalt, in plaats dat je moet nadenken over hoe je de rekeningen moet betalen. Dit scheelt stress en zorgt voor een hoger geluksgevoel. Wat in sommige gevallen ook voor extra inkomstenbronnen zorgt en je geluksgevoel nog verder kan verhogen. 

En wat verhoogd je geluksgevoel nog meer?

Geld geeft mogelijkheden en waar hebben mensen nog meer behoefte aan dan geld? Dat zijn de volgende drie waardes

1. Tijd

2. Ervaringen

3. Geluk van anderen

Dit zijn allemaal zaken die geld kosten, maar er ook voor zorgen dat je geluksgevoel omhoog gaan. Als ik naar mijzelf kijk merk ik hoe blij ik ben nu ik geen reistijd meer heb, en hoeveel andere zaken ik hierin kan uitvoeren. Daarnaast hebben we bewust ervoor gekozen om nog maar 4 dagen te werken en daarvan hebben we na enkele weken al besloten dat we nooit meer terug willen naar 5 dagen werken ondanks dat het ons een hoop geld kost. Het maakt ons uiteindelijk gelukkiger, efficiënter en productiever in de privé als werksfeer en daar heeft iedereen weer wat aan!

Daarnaast probeer ik te investeren in ervaringen. Tijd met ons kind is daar een voorbeeld van, maar ook de vele reizen die wij hebben gemaakt in het verleden. Iets waar we nog elke dag van genieten of blijdschap van ervaren.

En dan de laatste, de geluk van anderen...... Ik ben niet voor niets bezig met een opleiding tot schuldhulpverlener en wil hier nadat ik een FIRE methode heb bereikt mijn tijd aan spenderen tegen veel minder geld. 

Conclusie

Het boek heeft veel herkenningspunten en beschrijft aan onderzoeken duidelijk waar wij ons in bevinden en waarom wij dingen doen zoals we het doen. Vele open deuren, maar ook een paar leuke feitjes die zo te plotten zijn op ons leven en de gemoedstoestand waar wij ons momenteel in bevinden.

Herkennen jullie ook hier zaken van terug in jullie leven?

Reacties

Wat is dit een ingewikkelde materie zeg! Toen ik begin 20 was en mijn salaris net wel of net niet tot het eind van de maand duurde was ik zo ontzettend gelukkig! Ik woonde in Londen en deed alle dingen waar ik als puber van droomde. Ik had een leuke baan, een leuke vriend, en leuke vriendenkring, een leuke woning, ging naar concerten, volgde diverse cursussen en zo voort. Toen ik begin 30 was had ik meer geld maar was die leuke vriend toch minder leuk, ging mijn privéleven er ineens heel anders uitzien en kende ik een poosje wat minder gelukkige tijden. Nu ben ik begin 50 en heb ik voldoende geld, weer een fijne partner, woon ik mooi en heb ik leuk werk maar laat de gezondheid het af en toe een beetje afweten waardoor het geluksgevoel ook weer wat afneemt. Geluk is voor mij echt veel meer dan geld alleen, maar ik denk dat dat de conclusie van velen zal zijn. Ik ga binnenkort meer tijd vrijmaken voor mezelf door minder te gaan werken. Dat gaat me geld kosten maar inmiddels weet ik dat ik dát niet zal missen en dat de tijd die ik krijg het dubbel en dwars waard is!
Hoi Stella, alles ligt ook aan de levensfase waarin je jezelf bevind en hoe je in het leven staat. Dit veranderd natuurlijk ook gedurende de tijd.
Ik had al eens eerder gelezen dat je inderdaad een behoorlijk avontuur hebt gehad in het buitenland. Iets waar ik zelf vroeger ook van droomde, maar toch uiteindelijk blij ben dat ik het niet heb gedaan (ik denk dat ik er niet geschikt voor zou zijn geweest).
Geluk is inderdaad veel meer dan geld alleen, maar het is wel een belangrijk onderdeel van het leven, en maakt je leven ook ongelukkiger als je niet genoeg bezit om van te leven. Immers je zorgen gaan dan dagelijks uit naar of je wel genoeg geld hebt om te eten of ergens kan slapen in plaats van door te groeien op de Maslov piramide richting zekerheid en zelfontplooing, waar geluk uit voortkomt.

Populaire posts