Maakt schaarste hebberig?

Mijn vorige blogpost ging over 5 tips om te voorkomen dat je aankopen doet waar je later toch niet zoveel aan hebt. Maar wat drijft je om überhaupt die aankoop daar op dat moment te doen? Waarom trappen wij als mens daar altijd in en wat zorgt ervoor dat we vinden dat we het NU nodig hebben?

Maakt schaarste hebberig?


Schaarste
Veel is terug te herleiden naar schaarste. Dit kan op meerdere niveaus. Daadwerkelijk schaarste van het product, maar vaker in de vorm van “tijdelijke” aanbiedingen. Denk maar eens terug aan de Telsell periode op TV. “Alleen nu! Als u binnen nu en 10 min belt krijgt u zoveel % korting en krijgt u dit en dat er ook nog bij! Bel nu!”. Het mooie vond ik dan altijd dat dit een aantal uur later op exact dezelfde manier wordt aangeprijst. Marketing op en top, maar het werkte wel en het is niet voor niets zo lang op tv geweest. 

Maar ook in mildere en minder schreeuwerige vorm vind het plaats. Want waar je vroeger in de winkelstraten de sales borden vaak 4x per jaar zag (letterlijk met de seizoenen mee) lijkt het nu wel alsof het altijd sale is. Een psychisch trucje in ons hoofd denkt op zo een moment dat nu het moment is om te beslissen want het is uitverkoop en het aanbod is beperkt (schaarste). En zo loop je toch iets minder makkelijk weg, want wat als ik nu toch iets leuks zie is het goedkoop!

Het zelfde werkt zo met de supermarkt aanbiedingen, elke week worden we weer verleid met de aanbiedingen, maar (en zeker niet altijd) is een aanbieding helemaal niet een aanbieding of is de korting dusdanig klein dat het niet noemenswaardig is om nu te halen. Toch worden we (en ik ook zelf) verleid om toch het in te slaan, want het is goedkoop!

Een ander mooi voorbeeld is de website vakantieveilingen. Hier werken ze op basis van mooie timers om het gevoel van urgentie op te wekken om snel te bieden op de vele aanbiedingen, want deze kans zie je nergens anders meer!

Allemaal zaken om ons te verleiden tot aankopen van spullen die we eigenlijk helemaal niet nodig hebben. 

En ik zelf?
Ik ben zelf natuurlijk niet feilloos. Ook ik wordt soms wel eens verleid door de aangeprezen aanbiedingen, echter met de hulp van mijn blogpost van eergisteren probeer ik wel dit te minimaliseren. Echter als het om tech aanbiedingen of nieuwe geweldige zaken in een apple aankondiging plaatsvind moet ik mijzelf toch ook echt weer even bedwingen en teruggaan naar de basis. Heb ik dat nou echt nodig!?

Feit blijft dat schaarste inderdaad tot hebberigheid werkt en het lijkt erg goed te werken, want anders zou het nu niet zo breed worden toegepast op allerlei soorten formules, want fysieke winkels tot online winkels, van aankondigen tot vakbeurzen. Het vind overal plaats.

Echter als je het patroon eenmaal herkend en jezelf beter kan bedwingen door wat vragen aan jezelf te stellen of je het wel echt nodig hebt kan je er beter mee omgaan en hopelijk jezelf beschermen tegen of te dure aankopen, of spullen die je eigenlijk niet nodig hebt. Want laten we eerlijk zijn, iedereen zijn huis is vol genoeg.

Reacties

johmar zei…
Vroeger werd ik erg hebberig van het woord gratis en bestelde dan ook alles wat gratis was of aangeboden kreeg of ik het nu echt gebruikte of niet. Tegenwoordig denk ik daar veel meer over na. Gebruik ik het nu ook? Zo niet ga ik het nu dan wel gebruiken? Kan ik er iemand anders blij mee maken? Is het antwoord op deze vragen onmiddellijk nee? Dan vraag ik het niet meer aan en neem het ook niet meer mee als ik het ergens zie liggen. Want als je er goed over nadenkt bestaat gratis natuurlijk helemaal niet . Je moet er vaak wat voor terug doen zoals je gegevens doorgeven of je creert te veel troep in huis en belast er ook nog eens onnodig het milieu mee. Met aanbiedingen zijn de effecten ook grotendeels hetzelfde , zeker wat de laatste 2 punten betreft en verder bespaar je alleen geld als je de gekochte producten ook daadwerkelijk nodig hebt en ze ook koopt als ze niet in de aanbieding zijn.
Ik ben me steeds bewuster van de strategieën van producenten en winkels en begrijp steeds beter hoe de marketing werkt. Neemt niet weg dat ik soms ook nog voor de bijl ga, maar gelukkig niet meer zo vaak! Leuk stukje trouwens weer Luxe of Zuinig!
Nuttig om hier alert op te zijn. Iets kopen, al is het nog zo'n goede 'deal' is en blijft zonde als je het niet nodig hebt. Daarom bouw ik standaard bedenktijd in voor een aankoop. Dat kan zomaar maanden zijn tegenwoordig (of zelfs nog langer). Ik val wel vaker voor een koopje in de kringloop. Dat is ook een vorm van schaarste, want meestal is er maar één. Vind ik minder erg, omdat de milieu-impact nihil is . En blijk ik het toch niet te gebruiken, dan breng ik het snel weer terug en zie ik het geïnvesteerde geld als een donatie aan een waardevolle instelling.
Dat is een goede methode inderdaad! Fijn dat het goed voor je werkt!
Dat van die kringloop vind ik een goede oplossing om de koopbehoefte af en toe toch te vervullen! En ja, terugbrengen als het toch niet is wat je wilde, ook heel goed! Ik geef spullen die ik niet meer nodig heb ook aan de kringloop óf aan vrienden en bekenden die ze nog wel kunnen gebruiken of willen hebben. Zo krijgt het een tweede en soms derde leven.

Populaire posts