Maakt schaarste hebberig?
Mijn vorige blogpost ging over 5 tips om te voorkomen dat je aankopen doet waar je later toch niet zoveel aan hebt. Maar wat drijft je om überhaupt die aankoop daar op dat moment te doen? Waarom trappen wij als mens daar altijd in en wat zorgt ervoor dat we vinden dat we het NU nodig hebben?
Schaarste
Veel is terug te herleiden naar schaarste. Dit kan op meerdere niveaus. Daadwerkelijk schaarste van het product, maar vaker in de vorm van “tijdelijke” aanbiedingen. Denk maar eens terug aan de Telsell periode op TV. “Alleen nu! Als u binnen nu en 10 min belt krijgt u zoveel % korting en krijgt u dit en dat er ook nog bij! Bel nu!”. Het mooie vond ik dan altijd dat dit een aantal uur later op exact dezelfde manier wordt aangeprijst. Marketing op en top, maar het werkte wel en het is niet voor niets zo lang op tv geweest.
Maar ook in mildere en minder schreeuwerige vorm vind het plaats. Want waar je vroeger in de winkelstraten de sales borden vaak 4x per jaar zag (letterlijk met de seizoenen mee) lijkt het nu wel alsof het altijd sale is. Een psychisch trucje in ons hoofd denkt op zo een moment dat nu het moment is om te beslissen want het is uitverkoop en het aanbod is beperkt (schaarste). En zo loop je toch iets minder makkelijk weg, want wat als ik nu toch iets leuks zie is het goedkoop!
Het zelfde werkt zo met de supermarkt aanbiedingen, elke week worden we weer verleid met de aanbiedingen, maar (en zeker niet altijd) is een aanbieding helemaal niet een aanbieding of is de korting dusdanig klein dat het niet noemenswaardig is om nu te halen. Toch worden we (en ik ook zelf) verleid om toch het in te slaan, want het is goedkoop!
Een ander mooi voorbeeld is de website vakantieveilingen. Hier werken ze op basis van mooie timers om het gevoel van urgentie op te wekken om snel te bieden op de vele aanbiedingen, want deze kans zie je nergens anders meer!
Allemaal zaken om ons te verleiden tot aankopen van spullen die we eigenlijk helemaal niet nodig hebben.
En ik zelf?
Ik ben zelf natuurlijk niet feilloos. Ook ik wordt soms wel eens verleid door de aangeprezen aanbiedingen, echter met de hulp van mijn blogpost van eergisteren probeer ik wel dit te minimaliseren. Echter als het om tech aanbiedingen of nieuwe geweldige zaken in een apple aankondiging plaatsvind moet ik mijzelf toch ook echt weer even bedwingen en teruggaan naar de basis. Heb ik dat nou echt nodig!?
Feit blijft dat schaarste inderdaad tot hebberigheid werkt en het lijkt erg goed te werken, want anders zou het nu niet zo breed worden toegepast op allerlei soorten formules, want fysieke winkels tot online winkels, van aankondigen tot vakbeurzen. Het vind overal plaats.
Echter als je het patroon eenmaal herkend en jezelf beter kan bedwingen door wat vragen aan jezelf te stellen of je het wel echt nodig hebt kan je er beter mee omgaan en hopelijk jezelf beschermen tegen of te dure aankopen, of spullen die je eigenlijk niet nodig hebt. Want laten we eerlijk zijn, iedereen zijn huis is vol genoeg.
Reacties