Een extra (laatste) meevaller in december

Dit jaar heeft Luxe of Zuinig een mazzeltje. Dat mazzeltje komt door de overname van ons bedrijf 5 jaar geleden. Ben ik cryptisch genoeg? Heel goed. Want ik zie het als “free money”.


Vijf jaar geleden alweer

Ik schrok ervan dat het alweer zo lang geleden was. Maar het is alweer vijf jaar geleden dat de bedrijfsnaam is veranderd. Wat gaat de tijd toch snel. Want het voelt alsof het slechts twee of drie jaar geleden is.
In any case, zonder geëmotioneerd te worden. Als onderdeel van de bedrijfsovername kwamen ook harmonisatie plannen uit de doeken. Er werd wat gesleuteld met salarishuizen, pensioen en andere zaken. Volgens de berekening van het bedrijf zou ik er slechter van worden en had ik daardoor recht op een compensatie om de verliezen mee te compenseren. 
In eerste instantie was dit voor een periode van drie jaar die we eenmalig uitbetaald kregen. Waarna er, als je er nog werkte, in jaar vier gekeken gaan worden of ook nog recht op compensatie zou komen voor jaar vier en vijf.

De eerste drie jaar waren als een cadeautje, die eenmalig in het eerste jaar werd uitgekeerd, want er waren wat verkeerde aannames gedaan die in werkelijkheid niet klopte en ik in mijn berekening absoluut geen compensatie zou moeten krijgen. Luxe of Zuinig slaat nooit gratis geld af, en heeft daar dan ook zeker niet over geklaagd of moeilijk gedaan, misschien ethisch niet zo netjes, maar goed zou jij het wel gedaan hebben? Ik denk maar erg weinig mensen. In ieder geval was dit een mooie paar duizend euro die ik op mijn rekening kon tellen.

Jaar vier en vijf

Vorig jaar werd ik verrast met een brief over deze compensatie. Ik was dit uiteraard na drie jaar volledig vergeten. Maar op 1 december kreeg ik een mooie brief waarin met mij werd medegedeeld dat ik nog steeds niet goed genoeg ben gecompenseerd en ik niet alleen voor jaar vier, maar ook voor jaar vijf gecompenseerd zal gaan worden waarna deze regeling toch echt ging stoppen. Hierbij geldt dat dit jaar alleen jaar vier uitgekeerd wordt, en als ik nog in dienst zou zijn in jaar vijf, ik het dan pas voor jaar vijf zou krijgen.

Je zal begrijpen dat ik ook deze keer nog eens naar de berekening heb gekeken, en jawel, deze is nog steeds gestoeld op verkeerde aannames. Ook vorig jaar heb ik het lekker gelaten voor wat het is want ja, zoals ik al zei, gratis geld is altijd goed. 

Nu is het december en hoewel ik geen brief heb gekregen met de compensatie regeling, heb ik dit wel netjes gekregen bij mijn salaris uitbetaling. Netjes!

Om hoeveel geld ging het dit jaar? Om precies te zijn om €1.787 bruto. Na loons heffing is dat €786,11 wat ik dan maar zie als 13de maand. 

Aan al het moois komt een einde, en zo ook aan deze regeling. Zoals ik al zei, is de regeling dubieus, maar wel in mijn voordeel en daar hoor je mij niet over klagen. Het geld gaat een mooie bestemming krijgen op de betaalrekening, en wellicht verdwijnt het wel in de aandelen. In ieder geval hoor je mij niet klagen!


Reacties

Mr Groeigeld zei…
Dat is altijd lastig bij zoiets, of het dubieus is of niet. Mijn vrouw kreeg ooit een verkeerde salarisberekening. De eerste twee keren hebben we er wat van gezegd, de fouten erna was voor hun eigen rekening.

Fijne Kerst!

Populaire posts