Q3 2023 - Huishoudboekje

   Het huishoudboekje kan dit kwartaal natuurlijk ook weer niet ontbreken met een update.  Zoals altijd, laten we beginnen met het overzicht.

Huishoudboekeje Q3

Inkomsten

Dit kwartaal zijn er weer eens wat veranderingen te melden op het inkomsten vlak. Niet heel spannende dingen, maar we merken nu pas het verschil van een extra kind in de familie. De overheid doet er altijd wat langer over om alles natuurlijk te verwerken en weer toeslagen te krijgen. Maar dit resulteert erin dat we €628,09 per maand meer krijgen. Dat zou normaal een reden tot feest zijn, maar de oplettende lezer ziet al dat kinderopvangkosten nog meer zijn toegenomen dan wat we terugkrijgen. Effectief gezien zijn we daardoor meer geld kwijt natuurlijk. Klagen mogen we natuurlijk niet, maar het is gewoon een hoop geld wat op deze manier wordt rondgepompt zodat wij kunnen werken. Ik heb er wel een mening over zullen we maar zeggen.
Desondanks zijn groene cijfers op de inkomsten een leuke bijkomstigheid.

Vaste lasten

Voor de vaste lasten is er ook weer het nodige veranderd. Zo hebben wij beide weer te maken gehad met de befaamde “inflatiecorrectie” op ons mobiele abonnement waardoor deze met 0,75 cent omhoog zijn gegaan. Verder is de grootste klapper de kinderopvang die is ingegaan. Dat resulteerde in een duivelse toename van €666,42 waar €459 van wordt gecompenseerd door de lieftallige overheid. Reden voor de grote teruggave is omdat het een tweede kind is, waarbij zelfs hogere inkomens flink gecompenseerd worden. 

Variabele kosten

De variabele kosten zijn zoals altijd wel veranderend. Logisch want het gaat om het gemiddelde van het jaar. Hierbij zien we dat het op het boodschappen vlak eens een keer goed gaat. Groene cijfers en dat is een tijd geleden dat dit is gebeurd. Het is een kleine plus van €7,46 maar een plus is een plus.

De volgende post is benzine. Deze is licht gestegen, maar het daadwerkelijke aantal kilometers is zeker wel gestegen afgelopen kwartaal door veel meer werkbezoekjes. Deze post zal aankomende kwartaal verder toenemen kan ik nu al vertellen. In dit geval is het een minnetje van €26,98.

De vakantiepost dan. Al het hele jaar dalen de gemiddelde kosten omdat we vrijwel geen kosten aan vakantie hebben. Dat is weer het voordeel van een klein kind en lekker thuis alles aanpakken. Het scheelt een hoop geld.

Aankopen algemeen is de volgende post. Deze post gaat ook al enkele maanden erg goed en dat is dit kwartaal niet anders. We hebben behoorlijk de broekriem aangetrokken omdat dit de spuigaten uitliep waardoor we vrijwel niets gekocht hebben in deze categorie. Dit heet weer als gevolg gehad dat we nu een plus kunnen noteren van €84,02. Waarmee de gemiddelde aankopen onder de €200 zijn gekropen. Dat zal voor aankomend kwartaal wel weer anders zijn ben ik bang door alle sinterklaas aankopen.

De categorie mini is tegenwoordig eigenlijk mini’s geworden. Maar ik was te lui om een aparte categorie voor de tweede kleine aan te maken. In ieder geval is dit de combinatie van beide kinderen en het is duidelijk dat de tweede het moet doen met de restjes van de eerste. Een groot voordeel dat ze ongeveer op hetzelfde schema qua maat en periodes liggen waardoor we vrij weinig hoeven te kopen voor de tweede kleine. Dat heeft daardoor ook als resultaat dat de gemiddelde kosten die kwartaal wederom weer zijn gedaald met €17,14.

De laatste variabele kostenpost dan. De persoonlijke uitgaven. Ook hier kunnen we weer heel helder zijn. Zowel mijn vrouw als ik hebben niets gekocht voor onszelf. Dat is al het hele jaar zo en dat vind ik best knap. Het is natuurlijk inmiddels december dus ik weet uit zeer betrouwbare bron dat het aankomend kwartaal niet meer op €0,00 blijft staan. Maar dat vind ik geen probleem. 
Overall kunnen we voor de variabele kosten een positief cijfer neerzetten van €115,26 minder uitgaven gemiddeld. Ik ben er blij mee.

Onder de streep

Onder de streep zien we een klein plusje van €75,43. En dit is volledig te danken aan minder variabele uitgaven en de hand op de knip houden. Een resultaat waar ik best trots op ben. Nu is het alleen te hopen dat we aankomend kwartaal niet weer ver omhoog gaan…. We gaan het meemaken.

Vooruitblik naar Q4 2022

Het is inmiddels december dus ik weet wel hoe het laatste kwartaal gaat. maar toch een korte vooruitblik met een teaser. We hebben ons netjes gehouden aan “goedkope” en “marktplaats” cadeaus waar je veel waar voor je geld krijgt voor weinig geld. Verder hebben we wat persoonlijke uitgaven gedaan maar afgezien van die dingen verwacht ik geen gekke andere zaken die naar voren komen. 

Uiteraard komen de kerstdagen er ook nog aan, maar dat is een jaarlijks fenomeen op de boodschappen waar ik met plezier geld aan uitgeef. 

Qua inkomsten is alles in Q4 weer gestabiliseerd en krijgen we weer de normale bedragen op onze rekeningen gestort. Daar verwacht ik dan ook geen spannende zaken. Met andere woorden, ik ben vooral benieuwd wat het doet met het gemiddelde onder de streep na 31 december. Hoeveel hoger zal het zijn geworden of is het gestabiliseerd. Ook dat is voor mij nog een verassing. Maar heel lang hoeven we niet te wachten op het resultaat van Q4 want het is alweer bijna zover.


Hoe is jullie derde kwartaal gegaan?

Q3 2023 gerelateerde posts

Q3 2023 - Autokosten

Q3 2023 - Persoonlijke savingsrate

Q3 2023 - Huishoudboekje

Q3 2023 - Energiekosten

Q3 2023 - Beleggingen

Reacties

Meer door minder zei…
IK kijk hier niet op die die manier na. Als binnenkomend geld in balans is met mijn uitgave patroon zorgt mijn "Meer door minder" aanpak bijna automatisch voor ruimte om goed te kunnen leven op een wijze zoals het mij voor ogen staat.(100 ermee kunnen worden) Hebben jullie een gemeenschappelijk FI doel of allebei aparte en totaal verschillende uitgestippelde paden.
Wij hebben nagenoeg dezelfde doelen, echter de invulling ervan is volledig anders. Wel is het zo dat ik zelf voor beide aan het sparen ben en mijn vrouw mondjesmaat mee heb getrokken met haar eigen geld. Het meerendeel van de investeringen zijn dan ook op mijn persoonlijke titel die dan voor haar ook gaat. Dit heeft ermee te maken dat ik meer risco durf te dragen in de investeringen dan zij.

Populaire posts