#3 2023 - Sportupdate

 Hier is hij dan, voor vele een doorn in het oog voor een finance blog, maar voor mij een absoluut heerlijk moment om eens te kijken hoe het met mij gaat. Ik wil hier een kwartaallijks ding van maken en daarom vandaag update #3 van het jaar. Lees update #1 hier en update #2 hier. Hoe staat het ervoor na een jaar van sporten?

#2 2023 - Sportupdate

Het leed dat blessure heet

Laten we beginnen met het feit wat ik al eerder in oktober meldde. Ik kreeg helaas een hamstring blessure. Precies in de laatste week van mijn training programma om de 10 kilometer onder de 50 min te hardlopen…. Hoe is het mogelijk. Begin oktober stond het gepland en daar is het helaas nooit meer van gekomen. In eerste instantie dacht ik nog dat het spierpijn was, maar nadat ik een rondje probeerde te hardlopen was ik 10 meter na de start al erachter dat ik niet kon rennen. Rust was het advies en het internet bood mij vervelende antwoorden dat het best wel eens lang kon gaan duren. 
Fietsen en wandelen ging gelukkig pijnvrij en ik was dan ook extra blij dat ik in mei van dit jaar een smart trainer had gekocht.
De vier loopjes in de loop waren hiermee snel vervangen door een volledig programma op de indoor fiets. Soms  na twee weken probeerde ik wel eens te hardlopen maar het was stram, gevoelig en was nog niet helemaal ok. Ik heb daarop besloten maar een echt programma te volgen op de indoor fiets (100km  in één keer kunnen fietsen) en ben hier vol verve mee aan de slag gegaan. 

Nu pas, in december, heb ik echt geen last meer van mijn hamstring. Het heeft bij mij daarmee zeker 8 weken geduurd tot ik echt pijnvrij was. 
Dat heeft er weer in geresulteerd dat mijn conditie, ondanks het vele fietsen, echt aanmerkelijk omlaag is gegaan. Nu moet ik zeggen dat een vleugje corona hier niet bij heeft geholpen en ik denk dan ook dat ik daaraan het meeste conditie ben kwijtgeraakt en weer moet trainen. In ieder geval ben ik weer up and running en ga ik weer snel switchen naar meer hardlopen.

Tijd voor de echte kwartaalupdate.

Wekelijkse routine

De wekelijkse routine is dit kwartaal dan ook afwijkend geweest, van vier/vijf keer in de week rennen en twee keer indoor fietsen is dit vervangen naar vijf/zes keer in de week indoor fietsen. De kilometers vlogen dan ook onder mij door, hoewel dat bij indoor cycling natuurlijk niet zoveel zegt.

Een week lijstje opschrijven heeft dan ook weinig nut, maar het kwam er ongeveer op neer dat een hoop zone 2 fietstochtjes waren en een paar tempo en intervallen in deze periode. Gewoon om de conditie op orde te houden en daarmee niet teveel achteruit te zakken. Dat heb ik ook zeker gemerkt, want ik fiets makkelijker hetzelfde wattage. Een FTP test moet nog uitwijzen of dit illusie is of echt heeft gewerkt, maar dat is iets wat ik nog wil doen voordat ik weer volledig overstap op hardlopen.

De afstanden

De afgelopen drie maanden heb ik de volgende afstanden gerend, gewandeld en gefietst.

Juli:
Hardlopen (19x):178,7  km
Wandelen (6x): 11,8 km 
Fietsen (8x): 200,6 km
 
Augustus:
Hardlopen (16x): 158,5 km
Wandelen (6x) : 23,4 km 
Fietsen (14x): 269,5 km

September:
Hardlopen (15x): 147,9 km
Wandelen (28x): 71,8 km 
Fietsen (11x): 268,6 km

Oktober:
Hardlopen (3x): 31,2 km
Wandelen (28x): 77,9 km 
Fietsen (14x): 330,5 km

November:
Hardlopen (4x): 36,3 km
Wandelen (20x): 50,7 km 
Fietsen (15x): 432,8 km

Er is een duidelijke trend opwaarts te zien, vooral op het fietsen. Maar ook zeker op het wandelen. Het laat ook zeker zien wat een blessure doet. En je ziet er de eigenwijsheid in dat ik elke keer toch probeerde hard te lopen met soms wat leed als gevolg. 

De vooruitgang

Is er vooruitgang te boeken? Nee is het antwoord hierop. Ik ben in de laatste paar hardloopsessies echt veel langzamer geworden ondanks dat ik, zoals jullie kunnen zien, niet op de bank heb gezeten. Mijn hardloopsessies zijn met een hogere hartslag en een lager tempo. Acht weken vrijwel niet hardlopen, corona en stress is niet goed voor je gemoedtoestand kunnen we stellen en ik heb weer behoorlijk wat werk voor de boeg om weer terug te komen op mijn oude niveau voordat we weer de weg voorwaarts hebben gevonden. Gelukkig zou het in theorie zo moeten zijn dat als je weer in het oude ritme komt het snel weer moet herstellen. Dat hoop ik dan ook maar. 

Garmin (Lactaat drempel)

Mijn lactaatdrempel heb ik in deze periode niet meer kunnen testen. Echter ik heb in december voor het eerst weer een interval training gelopen en dat ging niet slecht. Garmin gaf dan ook aan dat mijn lactaatdrempel eigenlijk niet is veranderd ten op zichtte van waar ik was. Dat was wel een verassing voor mij. Nu is dit slechts een n=1 observatie en ben ik benieuwd of dit daadwerkelijk zo blijft met meer interval trainingen. 




Mijn VO2 max op Garmin is wel omhoog gegaan. Zo is deze op Garmin inmiddels op 45 beland voor hardlopen, dit klopt nu denk ik niet helemaal meer overigens dus dat zal binnenkort wel worden aangepast als ik weer echt aan de gang ben. Voor fietsen is deze door het vele fietsen overigens ook behoorlijk gestegen van 45 naar zelfs 50. Dat is een behoorlijke jump maar zoals ik al zei heb ik daar ook best veel op gezeten met in mijn ogen ook erg goede resultaten. 
In het geval van hardlopen zit ik in het “groen” wat gelijk staat aan “goed” voor mijn leeftijdscategorie waarmee ik in de bovenste 40% zit.
Voor fietsen is het zelfs “blauw” wat gelijk staat aan “uitstekend” voor mijn leeftijdscategorie waarmee ik in de bovenste 15% zit. 

Runalyze.com (vo2max per run en trend + snelheid)


Kijkend naar de laatste kwartalen zien we wat corona doet met de Vo2Max in runanalyse. Van 39 naar 35. En de snelheid is van 6:18 naar 7:01. Zoals ik al zei. Ik ben echt aanmerkelijk langzamer geworden…..
Snel door naar het fietsen


Hier zien we een duidelijke andere trend. Vo2Max is van 42 naar 50 gegaan en de snelheid is van 24 naar 31 gegaan…. Mijn gevoel wordt hier dan ook bevestigd dat ik echt enorm verbeterd ben op dit vlak. Niet zo gek natuurlijk als je meer fietst en je ook heus wel een behoorlijke conditie hebt opgebouwd door het hardlopen. Maar het is toch mooi om het te zien bij de statistieken.

Intervals.icu


Tja, ik denk dat deze grafiek geen uitleg nodig heeft. Alhoewel, wellicht dat een slimmerik vraagt waarom ondanks dat ik fietste de grafiek minder conditie laat zien. De reden is simpel. Fietsen is minder belastend en minder intensief dan hardlopen. Je zal dus veel meer tijd moeten doorbrengen op de fiets om een soortgelijke belasting en prikkel te veroorzaken. De tijd die ik heb is niet groter geworden en daarmee is de grafiek vrij negatief over mijn inzet, hoewel zoals hierboven is te zien, dat het resultaat er echt naar is. 

Terugblik en Vooruitblik 

Zo dat was weer eens een ander soort update dan normaal. Het heeft flink wat roet in het eten gegooid qua planning en mijn doel om onder de 50 min te rennen op de 10km. Dat is nog steeds mijn doel voordat ik wil beginnen te trainen voor een halve marathon.
Mijn eerste stapjes op weg naar een trainingsschema laten mij zien dat het nog wel even duurt voordat ik weer op de oude weg ben. De vraag is echter hoe lang dit duurt. Ik hoop niet al te lang, maar dat zien we binnenkort wel weer.

Voor nu ben ik weer blij dat ik verder kan met hardlopen want ik mistte het wel behoorlijk. Indoor fietsen is leuk, maar zone 2 sessies zijn leuker om buiten te doen met hardlopen. Waarbij ook nog eens geldt dat ze effectiever en efficiënter zijn. Met andere woorden, ik ben ook wel voor het weer lekker buiten rennen. En mocht het nu eens regenen en ik geen zin heb om nat te worden dan stap ik gewoon lekker op de indoor fiets en doe ik daar mijn ding. 

Voor nu is mijn plan om het rustig weer op te bouwen naar ongeveer 150km in de maand. Niet te snel hardere trainingen doen maar meer op zone 2 blijven. Daarnaast heb ik ook besloten om minimaal één dag in de week een rustdag te hebben en de lange  afstanden echt in het weekend te houden. De maandag en dinsdag worden dan fietsdagen om zo rust in te bouwen en te voorkomen dat die hamstringblessure mij nog een keer gebeurd. We gaan meemaken of ik het ook zo weet te houden.

Hoe gaat het met jullie conditie?



Reacties

B zei…
Leuk verhaal! Weer eens wat anders dan personal finance dingen, maar zeker iets waar ik zelf ook mee bezig ben de laatste maanden. Was een zeer onregelmatige hardloper (minder dan 10km per maand). Maar heb sinds begin oktober ook een Garmin sporthorloge gekocht, en ben braaf een 3x per week trainingsplan gaan volgen om zogenaamd komend weekend een 10km race te kunnen rennen.

Ben stiekem in de 10 weken dat ik nu bezig ben, wel hogere zone 2 volumes gaan rennen. En ik heb de korte interval training vervangen door eentje die veel effectiever is om m’n VO2 max te verhogen. Ben 43 jaar oud, startte begin oktober met VO2 max van 44 en ga nu elke 4 weken gemiddeld een punt omhoog. Nog 0,3 te gaan en dan zit ik in het blauwe gedeelte (excellent).

Succes met je herstel van je renconditie!

Populaire posts