Oplaadbare batterijen zijn economischer!

He? Een bericht over oplaadbare batterijen? Jazeker, want Luxe of Zuinig heeft kinderen. Hartstikke leuk, maar vrij veel speelgoed heeft tegenwoordig batterijen nodig…… En dat zijn aardig wat kosten die daarmee gepaard zijn. Bovendien werd de stapel “lege” batterijen steeds groter en werd het tijd om over te gaan op oplaadbare batterijen. Is dat nou echt beter en hoe is mijn ervaring?

Oplaadbare batterijen zijn economischer

Mijn overstap naar oplaadbare batterijen

Sinds Ikea stopte met de Alkalisk batterijen (oktober 2021) ben ik overgestapt op de “grijze” oplaadbare LADDA batterijen van Ikea. Na veel slechte ervaringen uit het verleden was ik niet echt overtuigd dat dit nou zoveel beter zou zijn, maar ook op het oog op de toekomst (kinderen en veel speelgoed met jawel hoor batterijen) wilde ik het een poging wagen. Direct ook de Stenkol lader (€5,99) erbij en gaan met die banaan. Het was een succes en mijn ervaringen uit het verleden met oplaadbare batterijen was compleet verdwenen.

De huidige status

Nu inmiddels twee jaar verder is mijn verzameling oplaadbare LADDA’s gegroeid naar denk ik rond de 50 stuks. Hiervan zijn er 12 AA (€6,49 per 4 stuks) en 40!! AAA (€3,99 per 4 stuks). Tot op heden heeft mij dit €19,47 + €39,90 + €5,99 = €65,36 gekost. Dat lijkt veel tot je het omrekent hoeveel batterijen dit mij normaal zou kosten. Laten we een maandelijkse omloopsnelheid nemen van de batterijen (dit is echt niet ongekend). Hierbij neem ik €1,00 per Alkaline batterij, ik weet het, het kan goedkoper, maar dit rekent makkelijk en heb ik een ramp up gedaan van oplaadbare batterijen vanaf oktober 2021 tot 52 stuks nu. Op basis van dit simpele excel kom ik op 848 stuks oftewel €848 als ik deze had moeten kopen. Wow! Zelfs als de omloopsnelheid halveert kom je dan alsnog op 424 stuks of €424. 
Wat een waste en wat een geld! Maar toch was het tijd voor een upgrade wan het begon veel tijd te duren om alles op te laden.

Een nieuwe oplader

Nog altijd laad ik ze op met de Stenkol oplader die verder prima zijn best doet. Maar met de kerstperiode en al deze batterijen in gebruik was het opladen een langdurige activiteit geworden en ben ik mij eens gaan verdiepen in een goede oplader. 

Mijn eerste gedachte, wat voor vele denk ik zal zijn die zich nog nooit in het onderwerp heeft verdiept, ik heb meer laadpoorten nodig dus laat ik nog een Stenkol erbij kopen (lekker goedkoop) of een alternatieve lader die minimaal 8 slots heeft en wat rapper kan laden.

En dan ga je onderzoek doen, en wat een rabbit hole is dit zeg….. Waar je uiteindelijk na veel omwegen uitkomt op dit forum en de bekende deense tester met analyses en zaken waar je rekening mee moet en kunt houden. Waarna je eens keek wat die Stenkol nu precies doet wanneer 4 batterijen erin zitten…. Ja dan snap je dat het niet zo snel gaat. Eigenlijk is het ding beter om maar voor 2 batterijen te chargen op een prima snelheid.

Ik kwam al snel terug op mijn behoefte om 8 slots nodig te hebben, want de meeste laders zijn dan capped op snelheid waardoor je effectief net zo goed een goede 4 slot lader kan kopen.
Mijn behoefte kon ik samenvatten tot de volgende punten (na mijn rabbit hole onderzoek)

1. De lader hoeft alleen AA en AAA NiMH batterijen te laden
2. Het dienen 4 individuele laadsloten te zijn
3. De laadsloten dienen apart van elkaar in te stellen moeten zijn
4. De lader moet minimaal -dv/dt of 0dv/dt terminatie hebben
5. Geen of minimale trickle-charge (ik vergeet vaak ze eruit te halen)
6. Analyse op batterijen zou leuk zijn

Nou gelukkig kon ik hierdoor al flink wat zaken uitsluiten en is mijn keus uiteindelijk gevallen op de everActive NC3000 (a €47,80). Het is een kloon van Opus BT-C2000 waarover de reviews erg te spreken is en zijn werk simpelweg goed doet.

Ik heb nog getwijfeld of ik niet de bekendere Opus BT-C3100 zou nemen omdat die meerdere types batterijen aankon wat wellicht in de toekomst handig is om te hebben. Maar ik heb dit in de afgelopen jaren totaal niet gemist of nodig gehad. Bovendien heeft dit apparaat CC/CV algoritme om te laden voor NiMH en een trickle charge war ik nu juist wilde voorkomen (althans in versie 2.1 ik weet niet of in versie 2.2 dit is opgelost)

Dat gokje wilde ik niet wagen en ik zie ook nog geen noodzaak voor de overige batterij types. Dus ik heb het gehouden bij de everActive NC3000.
Wat een genot trouwens met het laden, 4xAA op 1000 mAh of 4x AAA op 400mAh werkt geweldig met een prima terminatie. Veel sneller dan de Stenkol en met veel meer statistieken en mogelijkheden.

Maar ja, eenmaal in de rabbit hole van statistiekjes….. Dus wat ben ik aan het doen. Juist ja, alle batterijen aan het voorzien van een nummer, met een google sheets blad om testdatum/aankoopdatum/capaciteit en interne weerstand bij te houden zodat ik de batterijen kan groeperen in groepjes voor maximale gebruiksduur…..

Tja… ik alleen maar zeggen dat ik er ook in ben getrapt. In ieder geval ben ik er erg tevreden mee, hoewel de interne weerstand alle kanten op gaat, dat wordt een average tussen de gemeten waardes om tot een semi accuraat antwoord te komen.

Één ding is zeker, ik heb straks genoeg batterijen die goed geanalyseerd en gecatalogiseerd zijn waarbij mijn vrouw mij al voor gek verklaarde dat ik dit aan het doen ben.
Maar je wordt er wel hebberig van om meer Ladda’s erbij te kopen. Puur om je oplader te gebruiken en zoals jullie zien het gewoon erg goedkoop is om op deze manier alle apparaten aan de praat te krijgen.

Hebben jullie al oplaadbare batterijen?

Reacties

Je zet me aan het denken. Maar ik heb te slechte ervaringen uit het verleden. De kluis en dan een oplaadbare batterij? De kerstverlichting op drie batterijen, kan.
De oude batterijen van Ikea had altijd goede kwaliteit. Ik heb geen 80 batterijen nodig, dat scheelt. Prima dat het voor jullie wel werkt. Ik denk er nog even over..
Mijn ervaringen waren ook prut. Snel leeg, lang laden, toch na een paar keer laden nog slechter. Echter als je kwaliteits oplaadbare batterijen neemt (en de Ikea Ladda zijn dat, want ze zijn precies dezelfde als de Eneloops) heb je hier geen last van.
Na een paar jaar en behoorlijk wat cycles in de oplader is de capaciteit minimaal afgenomen in mijn geval. Dat weet ik nu, gezien ik zo een mooie nieuwe lader heb. Ik zou zeggen, probeer het gewoon. Neem een setje en een lader van de Ikea (Stenkol bijv) en give it a shot.
Het kost je niet de wereld en je kan opnieuw een mening vormen.
Anoniem zei…
Ja, sinds dit jaar weer. Speciaal voor de kick die ik krijg van kerstlampjes. In de boekenkast van mijn werkkamer, in de vensterbank, in de zelfgefrutselde decoratie.
Maar ja dat schuldgevoel over die batterijen. Vandaar de oplader en de oplaadbare batterijen. Lekker dat je tegenwoordig in vier uur kan laden ipv 12 uur zoals vroeger!
Ja fijn he!
Maar dat laden kan sneller hoor. AA laat ik op met 1000 mA. Die hebben een capaciteit van 2450 mAh, en dat is daarmee binnen 2,5 uur opgeladen.
AAA laat ik op met 400 mA (capaciteit 750 mAh) die ongeveer 2 uur nodig hebben. Ideaal!
Dit kan zo snel doordat de lader een goede terminatie (-dv/dt) zodat het niet zoveel impact heeft op het aantal cycle dat de batterijen mee kunnen.
Geldsnor zei…
Jazeker hebben wij oplaadbare batterijen. We proberen batterij-speelgoed te voorkomen overigens. En waar het kan gaat er een adapter in (bij de diverse disco-en karaokesets).

De grootste vreters van stroom hier (draadloze stroom dan) is de RC-auto van Zoonlief. Maar daar zit uiteraard een accu-pack in met een USB-lader.
We hebben denk ik 12 oplaadbare batterijen in huis.
Anoniem zei…
Ik zat er recent ook over te denken. Tot nu toe niet gedaan, omdat de Lidl batterijen relatief goedkoop zijn. Maar ze gaan wel hard: 6xAA per jaar voor rookmelder, 4xAAA en 2xAA per jaar voor fietsverlichting... En sinds kort ook voor kinderspeelgoed.
Bij de rookmelder moet ik alleen de batterijen al vervangen als ze iets van 1.1V zijn (ja dat was achteraf een slechte koop), dus ik ben bang dat NiMH batterijen niet goed gaan werken. Maar nu mn vrouw er ook 6 wil voor het kolfapparaat ga ik nu toch ook maar een set aanschaffen en kijken hoe ver we komen. Ook bedankt voor de tip voor de oplader!

Populaire posts