Blijf ik groen sparen?

Al enkele jaren ben ik aan het groen sparen. Eerst via moneyou en toen die ermee stopte ben ik overgestapt naar Rabobank. In tijden van schrale rente en zelfs negatieve rente op een groenspaar was dit gunstiger dan op de spaarrekening laten staan. Maar tijden veranderen en dat betekent tijd voor een nieuw onderzoek.

Huidige groen sparen voorwaarde

Momenteel rekent de Rabobank een rente van 1,90%. Dat is naar maatstaven voor systeem banken geen slechte rente voor groen sparen. Sterker nog voor een normale spaarrekening van de Rabobank krijg je slechts 1,70%. Een echte vetpot is het niet natuurlijk want Openbank bied al 3,65%. Echter moeten we wel rekening houden met het heffingskorting die we krijgen van 0,7%. Effectief geeft groen sparen daarmee een effectieve rente van 2,60%. Naast het feit dat we uiteraard ook geen vermogensbelasting hoeven te betalen over dit deel wat gelijk staat in 2023 aan 0,11%. In totaal kom je dan op een effectieve rente van 2,77% wat ik minimaal dien te evenaren op een spaarrekening of deposito om dit enigszins interessant te maken. Voor de slimmerikken, momenteel heeft Rabobank de hoogste rente op groen sparen waardoor er geen alternatief is waar ik hetzelfde kan stallen.

Alternatief 1: Sparen

Ik wil niet via Raisin of een andere buitenlandse bank sparen. Het zal dus moeten gebeuren binnen Nederland en het liefst hierbij bij een bank en geen verzekeringsmaatschappij.

Dit is een bewuste keus van mij waar ik niet aan wil toornen. De hoogste rente voor een Nederlandse bank is bij de LeasePlanBank (LPB) voor 2,20%. Een percentage waarmee, zoals hierboven getoond ik er niet op vooruit ga. Bovendien heb ik reeds een rekening bij LPB en zit ik al aan mijn max qua deposito garantie. Waardoor ik hier niet zo snel mijn geld heen zal sturen.

Alternatief 2: Deposito 1 jaar

Hier zijn al hogere rentes te vinden, van wel 4,35% maar wederom via Raisin bij buitenlandse banken. De eerste, herkenbare, Nederlandse bank die ik zie is van LPB met een rente van 2,75% voor een eenjarig deposito. Wederom geldt hier dat dit niet hoger is dan de 2,77% die ik minimaal moet hebben. En ik wil het bedrag ook niet bij LPB groter maken vanwege de deposito grens. 

Volgende op de lijst is ABN AMRO met 2,75%. Een bank die ik momenteel niet heb en ik dus een rekening voor zou moeten openen met kosten. Dat eet ook van je rente percentage en zet ik daarmee buiten spel.

De overige banken voor 1 jaar deposito's zijn veel lager en daarmee ook geen optie.

Alternatief 3: Deposito 2 jaar

Zelfde verhaal als hierboven en nagenoeg dezelfde rente. Daarnaast ben ik ook twee jaar mijn geld kwijt en dat vind ik het ook niet waard.

Alternatief 4: Beleggen

Niet onbesproken, en zeker een alternatief, maar zoals ik al meerdere keren heb genoemd wil ik graag spreiden en de mogelijkheid houden om niet al mijn eieren in één mandje te stoppen. Maandelijks gaat er al €3700 naar de beleggingensrekeningen (gezamenlijk) wat in mijn ogen wel voldoende is voor de toekomst. Ik wil graag ook een deel liquide houden en wat flexibeler in zijn.

Versobering vanaf 1 januari 2025

Niet onbelangrijk, vanaf 1 januari 2025 zal ik iets moeten gaan doen met bovenstaande. Want er komt een versobering aan. Zo is het met fiscale partners vanaf deze datum slechts €60.000 wat onder dit voordeeltje kan vallen. Dat is een fikse versobering gezien in 2023 deze nog staat op €130.144. Iets om in het achterhoofd te houden. Na aankomend jaar.

Conclusie

Een kort rondje door bovenstaande geeft aan dat er nog geen echt alternatief is voor mijn groen sparen. Deposito's zullen echt nog iets meer rente moeten gaan geven om interessant te zijn ten op zichtte van groen sparen, ondanks een lage vermogensbelasting is het aanbod depositos binnen de landsgrenzen simpelweg nog erg karig. Ja daarbuiten ziet het er een stuk rooskleuriger uit, maar het risico dat daaraan hangt en eventueel gesteggel met de centrale bank van dat land zit ik simpelweg niet op te wachten voor die “paar euro” meer die ik kan verwachten. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dit een onzin redenatie vinden, zeker omdat ik ook beleg, maar daar zeg ik dan tegenover dat dit mijn spreidingstactiek is waarbij spaargeld zo veilig mogelijk moet staan en daar valt een buitenlandse bank zeker niet onder.

Met andere woorden, het lijkt erop dat ik dit nog een tijdje laat staan. Echter mochten de marktontwikkelingen veranderen kan ik alsnog besluiten het te wijzigen. Het huidige groen sparen potje is vrij opneembaar en kan op elk moment verschoven worden. Wel is het zo dat ik aankomend jaar op zoek moet naar alternatieven. En de vraag is of ik dit niet eerder ga doen voor een deel van mijn potje. Zeker gezien de peildatum van 1 januari 2025 een deel van de pot dus komt te vervallen als belastingvoordeel. Tijd om hier in 2024 meer aandacht aan te besteden.



Reacties

Anoniem zei…
Hoi meneer Luxe of Zuinig,
Wij hebben 1-jaars deposito’s tegen 3% bij NIBC.. toch ook een NL bank(?)
Groet, Marije
Meer door minder zei…
Kijk eens bij Anadolubank deposito 1 jr 3,5% en/of de Yapi Kredi bank 3,6 % voor ook een deposito van 1 jr. Beide banken hebben sub vestiging in Nederland en wat belangrijker is ze vallen onder het Nederlandse depositogarantiestelsel van 100.000 euro.
Mr Groeigeld zei…
Waarom wil je niet sparen via Raisin? Dat is gewoon goed geregeld, garantiestelsel en binnen bepaalde tijd je geld terug. Je moet natuurlijk niet in Italie of Spanje sparen. Over Spanje gesproken, je weet dat OpenBank Spaans is toch? ;-)
Hoi Marije,

Bedankt voor je optie. Ik had NIBC inderdaad geschaard onder een buitenlandse bank. Maar het blijkt zelfs van oorsprong een bank uit 1945 opgezet door de Nederlandse overheid! Nooit geweten. Inmiddels natuurlijk niet meer. Maar zeker eentje die ik opsla in mijn lijstje.
@Meer door Minder,
Ik weet dat die inderdaad Nederlandse vestigingen hebben, maar ik kies liever voor een volledig Nederlandse bank
@MrGroeigeld,

Ik heb het er gewoon niet zo op. Ik wil graag zelf in controle zijn en mijn spaartegoeden direct bij de bank onderbrengen zonder tussenpartij. Verder qua openbank, dat is precies de reden waarom ik het niet daar wil neerzetten ;-)

Populaire posts