Q4 2022 - Autokosten

Het is iets later dan normaal, want we hebben bijna Q1 2023 alweer erop zitten, maar door afwezigheid een verlate Q4 rapport. Snel gevolgd door Q1 2023.

——   

Het vierde kwartaal van 2022 zit er ook alweer op. Net zoals alle andere kwartalen is het weer voorbij gevlogen. Dat houdt ook weer in dat we kunnen beginnen met het cijfergeweld. Traditioneel te beginnen met de autokosten. Hoe staan we ervoor met de autokosten? Zijn we meer gaan rijden? Hebben we meer onderhoud? En wat zijn de verwachtingen voor het eerste kwartaal van 2023? 

Laten we snel beginnen met het overzicht

Q4 2022 - Autokosten

Q4 2022 - Autokosten

Het laatste kwartaal is er iets geks aan de hand, na enkele kwartalen van veel gereden te hebben is er dit laatste kwartaal een kentering te zien. Zo hebben we slechts 1260 kilometer gereden. Een halvering ten op zichtte van een kwartaal eerder. Dat is opvallend, want ik kan niet echt een reden bedenken waarom dit zo weinig is geworden. Maar cijfers liegen niet, en dus betekent dat toch echt dat we vaker zijn gaan lopen/fietsen in de omgeving dan de auto hebben gepakt. Op zich natuurlijk goed nieuws want dat zijn lagere kosten, minder slijtage en gezonder en milieu vriendelijker.
Ook kunnen we het jaartotaal nu bepalen en deze is uitgekomen op 8451 kilometer. Bijna een verdubbeling van 2021 maar nog steeds onder de 10.000 kilometer wat pre-corona een lachtertje zou zijn.

De benzine kosten zijn het afgelopen kwartaal door het beperkte aantal kilometers ook beperkt gebleven. De totale kosten voor benzine in 2022 zijn uitgekomen op €1231,47 wat ook een verdubbeling is ten op zichtte van 2021.

Qua onderhoud hebben we in december alleen een bandenwissel gehad. Dit was nodig om van zomer naar winterbanden te gaan voor de wintersport. In Duitsland en Oostenrijk is dit een verplicht nummer en ik ben nog steeds van mening dat een echte zomer en winterband beter werkt dan een all-season band en verkies daarom nog steeds een bandenwissel. De meningen zijn daarover verschillend, maar dit is een gevoelsding waar ik achter sta en graag geld aan uitgeef.
Voor heel 2022 zijn de kosten voor onderhoud op €955,28 uitgekomen wat lager is dan in 2021. De reden is daarvoor is simpel, er is minder kapot gegaan :-).

Na aftrek van alle kosten zijn de kosten auto p/m elke maand in de plus uitgekomen. En heeft de auto ons in 2022 niets gekost maar geld opgeleverd! Dat lijkt een terugkerend iets te zijn de afgelopen jaren, maar dat elke maand “groen” is, is wel uniek te noemen. In totaal kunnen we een plus noteren van €3804,65. Positief nieuws! Want de auto levert daarmee nog steeds geld op als we de afschrijving “vergeten”.

Daarover gesproken. Nemen we de afschrijving wel mee dan kost de auto in 2022 €395,35. Wat natuurlijk nog steeds een schijntje is. Al is hier het laatste woord nog niet over gesproken.

In januari van dit jaar schreef ik over de “afschrijving” van onze auto. Hier stelde ik dat de afschrijving die ik nu maandelijks doe eigenlijk niet correct is omdat de tweedehands markt booming is. Ik heb er echter geen actie op ondernomen want het is fictief en ik had verwacht dat het van tijdelijke aard was. Bovendien verkoop ik de auto op dit moment niet dus is het puur een papieren exercitie. 
Recentelijk heb ik nogmaals gekeken naar tweedehands auto’s en specifiek voor mijn model. Maar de prijzen die ze ervoor vragen…. Ik durf wel te stellen dat ik nu hetzelfde bedrag, of zelfs meer krijg voor mijn auto dan ik ervoor betaald heb! Dat houdt in principe dus een afschrijving in van €0 euro….. Als ik dat meeneem in de afgelopen jaren qua kosten dan is de auto een cashcow geworden op het vlak van mobiliteit. Dit is wederom natuurlijk niet terecht, want effectief kost de auto nog steeds geld, maar we dekken dit helemaal af met wat wij krijgen vergoed vanuit de werkgever.
Daarom zit ik te twijfelen of ik na dit kwartaal niet de afschrijving ga aanpassen naar correctere waardes. Want de excelsheet is nu simpelweg te negatief. Of dat ik een “pauze” introduceer voor afschrijving want het klopt simpelweg niet meer. De auto wordt niet minder waard momenteel. In ieder geval food for thought voor 2023. Ik zal daar eens een aparte blogpost over maken. Om te zien wat ik hiermee doe.

Eindresultaat van 2022


Kijkend naar het eindresultaat van 2022, nog niet in acht nemend van de afschrijving discussie is het resultaat als volgt.
Per kilometer leverde de auto €0,45 op wat gemiddeld €317,05 per maand is. Dat kan natuurlijk veel meer zijn als ik geen auto of een kleinere auto zou hebben, maar we kunnen wel stellen dat mijn leasevergoeding en mijn vrouw haar reiskostenvergoeding nog meer dan afdoende is voor de auto.
Nemen we de afschrijving mee komen we op een kostenpost van €0,05 per kilometer. Wat een gemiddelde kostenpost van €32,95 per maand is. Nog steeds zeer weinig, maar prima te verantwoorden en daarmee wederom een prima jaar.


Vooruitblik op Q1 2023

Goed een vooruitblik op 2023 is een beetje gek als maart alweer bijna voorbij is. En om nou een voorspelling te doen van iets wat al is gebeurd dat is een beetje gek. Dus een voorspelling zal ik pas doen in de update van Q1 2023.

Hoe staat het met jullie autokosten in dit kwartaal?

Reacties

Populaire posts