Waarom nieuwe dingen aanschaffen slecht voor je portemonnee is
De titel lijkt alsof ik een “no piep, sherlock” momentje probeer te vertellen. Want we weten allemaal dat als je iets aanschaft dat automatisch betekent dat het geld heeft gekost. Maar naast dit, zeer bekende, feitje zorgt een nieuwe aankoop er ook, vaak, voor dat het je hele leven geld gaat kosten. Hoe zit dat?
Vervangingswaarde
Het simpele feit waar je vaak niet bij stilstaat is dat wanneer je een nieuw apparaat koopt er naast de initiële kosten ook een vervangingswaarde bij komt. En dan denk je, hoe bedoel je Luxe of Zuinig? Nou heel simpel. Het feit dat je bereid bent geweest om iets nieuws te kopen, betekent dit ook, vaak, dat je de noodzaak van het apparaat inziet en dat je hierna niet meer zonder wilt komen te zitten. Althans, ik ga er vanuit dat het geen impulsaankopen zijn geweest natuurlijk en dat hier een weloverwogen besluit aan vooraf is gegaan.
Ik ben hier zelf ook al een paar keer ingestonken. Bijvoorbeeld bij de aankoop van mijn Ipad in 2018, waar ik nog altijd met veel plezier gebruik van maak en feitelijk niet meer zonder kan. En dat is exacte punt is ook waarom de aankoop van de Ipad, naast de initiële aankoopkosten, mij nog veel meer geld in de toekomst gaat kosten. Ik zal dit apparaat willen vervangen als er iets mis mee is of niet meer functioneert. Daarbij komt nog een tweede probleem.
Gezien het om een “pro” model ging ben je ook gewend dat bepaalde functies erbij horen en dat betekent ook direct dat je minimaal een vergelijkbaar product wilt hebben met de daarbij behorende kosten.
Feitelijk leg je jezelf bij de initiële aankoop meteen vast en dit principe is iets wat veel mensen zich niet realiseren.
Beide zaken zorgen ervoor dat ik in de toekomst ook zo een aankoop zal gaan verantwoorden aan mijzelf en daarmee leg ik mijzelf vast voor deze toekomstige uitgaves. Want wees eens eerlijk, we zullen niet vaak niet voor vervanging kiezen. Immers we zijn gewend aan het gebruik.
Nog een voorbeeld. Ons koffiemachine. Als je er eenmaal gewend aan bent…. Wil je nooit meer terug en dat is ook in ons geval zo. Koffie ergens anders smaakt gewoon…. Anders…. Met andere woorden je verantwoord aan jezelf dat, als, deze nu vervangen moet gaan worden je minimaal een soortgelijk apparaat neer gaat zetten. Nou goed, you get the idea. En ik denk dat dit voor iedereen zo geldt… Als je er eenmaal aan gewend bent is het vervangen ervan een stuk makkelijker gedaan dan de initiële aanschaf. Per persoon zal verschillen waar hij/zij gevoelig voor is. In mijn geval zit het hem in elektronisch apparatuur. ITer he ;-)
Ok ok, nog één voorbeeldje, want ook Luxe of Zuinig trapt er gewoon in. Onze Sonos verzameling. Ik ben eraan verslaafd, zit in het ecosysteem en heb het nu precies zoals ik het graag wil hebben. Dat houdt automatisch in dat als iets stopt met werken ik nu al kan stellen dat ik een nieuwe sonos ervoor terug koop. Mooi he… het menselijk brein.
Bewustwording
Daarom ben ik ook zo kritisch bij het kopen van nieuwe spullen. Niet zozeer omdat ik mij serieus afvraag of ik er wel gelukkig van wordt en het niet een spur of the moment iets is. Nee ook omdat als je eenmaal ergens aan gewend bent dit automatisch zorgt voor vervolgaankopen. En dat is ook waarom we tegenwoordig meer geld kwijt zijn dan vroeger. Er is simpelweg meer zooi en dat willen we allemaal hebben en vooral houden.
Hoe gaan we dit tegen?
Luxe of Zuinig is zich hier bewust van, maar probeert hier toch ook wat aan te doen. Één van de dingen waar ik mij actief aan het inhouden ben zit hem in onze laptop. Ik zie allemaal pracht en praal, maar als het puntje bij paaltje komt gebruik ik feitelijk alleen mijn Ipad nog en niet meer de laptop. Een hoge investering in een laptop is hiermee overbodig en nutteloos, hoe zeer ik het ook “leuk” vind om dit aan te schaffen. Rationeel gezien kan ik hem namelijk niet verklaren.
Maar pijn doet het wel, want wat als ik de laptop ga missen of “toch” net nodig had voor die ene taak. Zo kan je nog veel meer smoesjes verzinnen, maar in feite geeft het ook wel aan dat het weer heel erg moeilijk is om ergens afscheid van te nemen.
Conclusie
Wees je altijd bewust van de vervangingswaarde, vraag jezelf af of je het bij de eerste aankoop echt nodig heb en als het antwoord daarop “ja” is. Wees je dan bewust dat je jezelf feitelijk vastlegd voor vervolgaankopen. Het gaat je nog veel meer geld kosten. Is dat erg? Nee, maar wees je ook bewust ervan om spullen weer “weg” te doen lastiger is. Eenmaal eraan gewend… en je wilt nooit meer anders. En dat weten de marketing bureaus ook.
Hebben jullie aankopen waar je je nu van beseft… mmm daar heeft hij wel een punt?
Reacties
Ik heb ook een iPad die ik redelijk vaak gebruik. Dat ding is alleen nog maar geschikt om wat te internetten en een paar nieuwsapps. Maar mocht dat ding kapot gaan dan ga ik hem waarschijnlijk niet vervangen, ook al gebruik ik hem vaak. Ik wil namelijk juist minder op dat soort apparaten zitten in plaats van meer. Dat betekent wat gemak inleveren. Maar ook wat schermtijd.
Afwassen doen we met de hand en koffie zetten we met een losse filter op een thermoskan.
Een jonge FIRE aanhanger vertelde trots dat hij de helft van het geld wat over bleef in indexfondsen stopte, maar dat hij ook wilde leven en de andere helft in zijn hobby stak; gadgets.
Maar elke keer dat je een extra gadget aanschaft (robostofzuiger, koffieautomaat, etc) van bijvoorbeeld €600, dan zal je die in veel gevallen binnen 10 jaar vervangen moeten worden.
Dat betekent een afschrijving van €60 per jaar, waarvoor je met de 4% regel €1500 belegd vermogen extra zal moeten hebben om dat af te dekken. Als je maar €600 belegt dan wordt je in de praktijk dus steeds minder financieel vrij!
PS het inloggen op google account in je reacties lukt niet op een iPhone, vandaar waarschijnlijk de vele anonieme reacties…
Het gaat snel en ongemerkt.
En qua reacties, jup I know… Heeft te maken met 3rd party cookies die standaard geblocked worden in de browsers in combinatie met nested reacties…
Oplossing die Google tot nu toe heeft aangedragen is… Gebruik geen nested comments :-)…
Ik vind dat echter zelf vervelend werken dus heb ik het maar even geaccepteerd voor wat het is, ze zullen het vast binnenkort wel oplossen.