Sluimerverbruik in 2021aanpakken

 In 2019 had ik het mijn missie gemaakt om mijn sluimerverbruik tot een minimum te beperken, en met succes. We kwamen tot 37 W als sluimerverbruik. Maar vorig jaar kwam ik al tot de conclusie dat deze inmiddels verhoogd is tot 66 W. Wat kan en wil ik hier nog aan doen in 2021?

Sluimerverbruik in 2021aanpakken

2019 vs 2021

Door corona zijn we makkelijker geworden en veel meer thuis. Luxe of Zuinig was van het manueel stekkers eruit trekken en wanneer het nodig was, weer erin steken. Vooral op de Sonos boxen omdat deze bij elkaar nog een behoorlijk verbruik met elkaar genereren in ruststand. Maar omdat ik dagelijks er gebruik van maakte was gemak ook belangrijk, want elke dag mijzelf in gekke poses krijgen om die stekkers erin en eruit te krijgen zag ik ook niet zitten, zeker niet voor die paar uur winst (nachten). Luxe of Zuinig accepteerde dat het verbruik was zoals het was….. toch? Nou nee, want ons totale energieverbruik is behoorlijk toegenomen door corona en dat is ook allemaal te verklaren, maar onzinnig iets aan laten staan vind Luxe of Zuinig toch ook overdreven.

Sonos sluimerverbruik aanpakken

Door wat veranderingen is het sluimerverbruik momenteel afgenomen van 66 W naar 58-61 W afhankelijk van welke staat sommige apparaten hebben. Er zijn een paar apparaten weg, zoals bijvoorbeeld de tv (schakelaar) en telefoons. En de modem is vervangen door de overstap van internet leverancier, naar een zuiniger model. De hoofdgebruikers zijn hiermee de volgende:

1. Sonos
2. Router
3. Modem

De rest is verwaarloosbaar waarbij item 2 en 3 aanblijven in de nacht voor als ik/we s’nachts niet kunnen slapen en even op internet willen, dat gebeurd bij mij redelijk vaak helaas. De hoofdmoot is echter Sonos en daar wil nu toch echt wat aan doen op een “nette” manier zonder dat ik daar handmatig werk aan heb, of in ieder geval beperken tot een minimum.

Op zoek naar wifi stopcontacten

Ik ging op zoek naar mogelijke oplossingen en kwam al vrij snel uit op wifi stopcontacten. Deze wilde ik al een tijdje hebben, maar ik vond de aanschaf prijs (€15 - €25 of zelfs hoger per stopcontact) toch wel een beetje te gortig. Zeker omdat de Sonos units verspreid zijn over meerdere locaties in de woonkamer wordt dat een vrij dure exercitie gezien ik er zes nodig heb. 
De goedkoopste opties die ik tegenkwam waren:

1. Ikea Trådfri draadloze plug-in stopcontact - €9,99 per stuk
2. Action LSC  smart power plug - €7,49 per stuk

Dat zijn prijzen die mij aanstaan, maar is het wat? Na wat onderzoek en reviews bleek dat er van beide wat te zeggen valt en dat het allemaal prima werkt. Toch stond de Action hun lijn mij meer aan om de volgende redenen:

1. Geen verbindingshub nodig zoals bij ikea voor €24,99
2. Geen extra apparaat die stroom verbruikt ten op zichtte van action (hubloos)
3. Idle verbruik stopcontacten action lager dan Ikea (0,2 W vs 0,3 W)
4. Design Ikea niet mijn smaak

Daar staat wel tegenover dat de action afhankelijk zijn van een server op internet die online moet zijn, wil je gebruik kunnen maken van het schakelen. Alle commando’s gaan via het internet en dat is ook waar een hoop mensen bezwaar tegen hebben om de volgende redenen.

1. Geen idee wat er met je gegevens gebeurd (het is een chinees product)
2. Als de server onderuit gaat of ze stoppen ermee werken je producten niet meer, op de knop op het apparaat na dan.

Maar Luxe of Zuinig is niet vies van een beetje hobbyen en zodra dat gebeurd is er nog geen man overboord. Want er zijn alweer mensen die het apparaatje hebben “geflashed” waarmee deze onafhankelijk van de server op het internet kan worden geschakeld. Luxe of Zuinig heeft ook een raspberry pi in de meterkast staan en daarmee kan alles dan aangestuurd worden. Dit bezwaar is dan ook minimaal voor mij.
De privacy is natuurlijk wel een goede reden waarom je zoiets niet zou willen, maar het blijkt dat de server tegenwoordig gewoon netjes in europa staat en aan de europese regels wordt gehouden. Natuurlijk is dit niet controleerbaar, maar goed ik heb er vrede mee.

De keuze is hiermee eigenlijk direct gevallen op de “goedkopere” variant van de action. Maar hoeveel scheelt dit dan? 

Wanneer verdien ik de kosten terug?

Luxe of Zuinig zou Luxe of Zuinig niet zijn als hij niet snel even een excelsheetje zou maken om dit te berekenen. En dat heeft hij ook gedaan!

Sluimerverbruik in 2021aanpakken

Allereerst heb ik eens op een rij gezet wat het “idle” verbruik is van de boxen. Zoals je kan zien staan beneden al aardig wat boxen van Sonos. Boven is het beperkt tot één box (Beam Gen1) die achter een tijdschakelaar staat en 22 uur van de dag uit staat, tenzij we boven tv gaan kijken of muziek willen waarna we hem handmatig aanzetten. Die heb ik daarom niet meegenomen in de vergelijking.

Het eerste dat opvalt is dat het idle verbruik van alle boxen tezamen aan de hoge kant is, namelijk 25,4 W wat ze sowieso 24/7 verbruiken. Bij elkaar is dat 222,5 KwH per jaar en met een energieprijs (ja ja, vast contract nog) van 0,21542 cent kost dat op jaarbasis toch alweer gauw bijna vijf tientjes. 

Maar bovenstaande is natuurlijk niet accuraat, want we kunnen alleen berekenen hoeveel we kunnen besparen als we weten hoe lang de apparatuur daadwerkelijk uit kan. In ons geval heb ik gerekend dat de boxen twaalf uur spelen (dat is niet overdreven) en dat ze twaalf uur uit kunnen. Dat zal soms iets meer of iets minder zijn, maar geeft een mooi rond getal om mee te rekenen.

De besparing die er daarmee te behalen valt is 111,252 KwH wat zich vertaald in €23,96 per jaar. Dat is alweer een stuk minder qua besparing dan die vijf tientjes en dat is ook precies waarom ik eerder niet hier iets aan heb gedaan. De business case bij prijzen van €15-€25 of hoger per stopcontact geeft een onmogelijke business case.

Echter met de prijs van de Action is het wel opeens een interessanter geworden om hierin te investeren. Zoals gezegd heb ik zes stopcontacten nodig om deze besparing te realiseren. Bij elkaar (inclusief de kosten van de elektriciteit die de stopcontacten verbruiken) was de aanschaf €47,20. De terugverdientijd is hiermee net onder de twee jaar gekomen en dat vond ik een goede business case gezien dit gebaseerd is op 100% thuiswerken en de lagere elektra prijs. 

De businesscase wordt beter hoe meer idle tijd er mogelijk is en hoe hoger de elektra prijs wordt. Met andere woorden, zeker gezien we volgend jaar vaker naar kantoor zullen gaan (althans meer dan nu) en ons contract met de energieleverancier verloopt ook in januari waardoor de prijs ongetwijfeld omhoog zal gaan. Die twee jaar zie ik dan ook zeker nog wat korter worden binnenkort.

Het resultaat

Uiteraard heeft Luxe of Zuinig na het invullen van de excel sheet zijn schoenen aangetrokken en is naar de winkel gerend om dit te kopen. Zo gezegd zo gedaan en het resultaat mag er zijn. Want we zijn van 58 W - 61 W idle naar 34 W - 37 W idle verbruik gegaan in de nacht.

Dat is een behoorlijk verschil en zit zelfs onder het resultaat van juni 2019 toen ik tot 37 W kon komen.   

Hebben jullie wat gedaan aan idle verbruik in huis?


Reacties

Populaire posts