Kunnen we besparen op gasverbruik? Deel 2

 Het is zover, het is één november geweest! En dat houdt in dat van Luxe of Zuinig de verwarming weer aan mag in huis! Vorig jaar zocht ik al uit hoe ik ons gasverbruik kon verminderen en dit jaar ga ik daarmee door.

Kunnen we besparen op gasverbruik? Deel 2

Oktober gered zonder cv ketel

Al jaren heb ik in mijn hoofd dat één november pas de cv ketel aan kan. Niet om kniertig te zijn, maar meer omdat de zon vaak sterk genoeg nog is en de temperatuur in oktober ook nog prima is en een trui meer dan voldoende zal zijn. Dit jaar was het nog twijfelachtig of we dit jaar zouden redden met de cv ketel uit te laten. Vorig jaar was het helaas mislukt en moesten we op 21 oktober de nederlaag aanvaarden. Op die dag draaide ik aan het de thermostaat en zette hem op 19 graden. Geen grote ramp natuurlijk, maar toch jammer. De redenen waren ook duidelijker, we hadden nog een kleintje in huis en we werkte 100% thuis. Het moet wel enigszins aangenaam zijn als je stil zit en je een kleintje hebt die nog geen jaar oud is. 

Dit jaar was het anders, de kleine blijkt “warmbloedig” te zijn net als papa en oktober was totaal niet koud. Het huis heeft het dan ook prima gehouden met af en toe de open haard aan om even bij te warmen beneden. Maar geen enkele dag hebben we lopen bibberen dit jaar en dat heeft zich vertaald in het behalen van deze mijlpaal. 
Zo op het eerste oog lijkt november ook “vrij warm” te gaan worden, zeker de eerste helft dus ik vermoed dat de cv ketel nog steeds niet veel overuren hoeft te gaan draaien, althans als de verwachtingen kloppen natuurlijk! Maar als dat wel moet heeft Luxe of Zuinig nog meer veranderingen doorgevoerd

Maatregelen om minder m3 te verbruiken

Vorig jaar heb ik meerdere veranderingen doorgevoerd, en dit jaar ga ik daarin nog een stapje verder.

Maatregel 1: Ketel efficiënter afstellen
Vorig jaar is de aanvoertemperatuur naar 65 graden gezet. Dat werkte prima en heb ik het hele jaar zo gelaten, maar doordat de kachel meer heeft aangestaan hebben we alsnog veel meer verbruikt dan andere jaren. Dit jaar is het tijd om dit nog iets strakker te zetten. Zo is de aanvoertemperatuur dit jaar op 55 graden gezet. Het opwarmen van het huis zal hierdoor nog langer gaan duren dan op 65 graden, maar als het goed is wel efficiënter gaan gebeuren voor minder gasverbruik.
Ook moeten we even kijken of 55 graden goed werkt als het straks rond de 5 graden buiten is of dat de temperatuur toch iets verhoogd moet worden. We gaan het meemaken.

Maatregel 2: stookbeleid aanpassen
Ook wilde ik vorig jaar de temperatuur minimaal op 15 graden houden zodat het opwarmen minder energie zou kosten om weer tot 19 graden te komen. Ik moet zeggen dat ik mij hier niet netjes aan heb gehouden en de thermostaat gewoon terugdraaide naar 5 graden.  Dit jaar ga ik een nieuwe poging doen om dit netter bij te houden al ben ik er nog niet over uit of ik 15/16/17/18 graden aanhou als ondergrens. Ik vermoed dat ik toch iets hoger ga zitten omdat de aanvoertemperatuur ook lager is en opwarmen hiermee ook langer duurt….. Dilemma’s…. En nog zeker iets om ever verder uit te zoeken.

Maatregel 3: zolder aanpakken
Eigenlijk een herhaling van vorig jaar. Toen heb ik het ook uitgezocht (maar niet gedeeld). De conclusie was namelijk dat ik de hele zolder op zijn kop moet gooien en isolatie aan de buitenkant moet gaan aanbrengen, evenals de dakkapellen moet vervangen om op enigszins acceptabele isolatiewaardes te komen. Dat vond ik toch wel erg extreem en daarom heb ik dit jaar een onafhankelijke expert gevraagd eens zijn oordeel hierover te vellen.
Eind november komt iemand langs die mij gaat adviseren wat er te doen is op een korte en lange termijn waarbij er hopelijk ook zaken uit komen voor de rest van het huis waar we nog wat aan kunnen doen. De opties die ik namelijk zie, zijn voornamelijk bestemd op de energierekening verlaging, maar niet om het wooncomfort te verhogen. Ik ben dan ook erg benieuwd wat er uit het gesprek volgt en vooral of er nog zaken zijn waar ik zelf niet op gekomen ben.

Gasverbruik beperken
Het jaar 2021 is een slecht jaar voor gasverbruik. Op 1 november hadden we al meer verbruikt dan het hele jaar daarvoor.  Maar gelukkig zitten we nog in een gascontract waarbij de prijs vast ligt. Dat zal vanaf januari wel anders zijn wanneer ons contract afloopt. In ieder geval is het de bedoeling om het verbruik tot onder de 1000m3 te beperken. Gezien we nu al op 789m3 aan verbruik zitten is dat een challenge, maar ik hou van uitdagingen. Hopelijk helpen bovenstaande zaken mee en is het weer ons goed gezind. 

Hoe  is het met jullie gasverbruik?

Reacties

Als de ketel nog niet is aangeweest hoe komt het dan dat het gasverbruik hoger is? Ligt dit aan de koudere winter aan het begin van dit jaar? Of?

Wij merken dat vooral het douchen bij ons het verschil maakt. We hebben een speksteenkachel en stoken daarom nauwelijks met de cv. En we hebben ook een inductieplaat en geen gasfornuis.
Januari, februari, maart en april hebben we veel meer verbruikt puur door thuiswerken (hele dag thuis) en de koude periode tussendoor. Ook hebben we de kachel sneller aangezet. Dat alles bij elkaar zorgt voor het hoge verbruik.

Zie ook hier.
https://luxeofzuinig.blogspot.com/2021/10/q3-2021-energiekosten.html
Geldsnor zei…
Ik kijk niet naar de kalender maar heb gewoon altijd de thermostaat op 18.5C staan. Dag & nacht, maand in maand uit.

Overigens kun je in een huis wat snel afkoelt prima de nachttemperatuur lager zetten: het kost niet méér energie om het huis warm te stoken vanaf een lagere temperatuur dan deze warm te houden. Dat is een hardnekkig fabeltje. De reden waarom dit zo zou zijn is dat je ketel hárder moet werken om de ruimte weer rap op temperatuur te krijgen, waardoor je buiten het HR-bereik komt en er dus "witte rook" uit de rookgasafvoer komt. Thermisch gezien kost het altijd minder energie. Vergelijk dit met autorijden, al zijn hier ook veel fabeltjes:
100km lang 100km/h rijden kost niet minder energie dan dezelfde 100km af te leggen met een snelheid van 100, die terug te laten zakken naar 50 (niet remmen, gas los) en weer (rustig!) op te trekken naar 100km/h.

De reden waarom ik geen nachtverlaging toepas is de enorme thermische massa die mijn huis is: op de lage temperaturen waarmee ik stook (35c) duurt het dágen om de temperatuur weer op te laten lopen tot comfortabel. Het kost nog steeds netto minder energie, maar het is niet comfortabel.
Dus gewoon terugschroeven naar lage temperaturen. Overigens: niet te laag, als je huis werkelijk snel afkoelt. Want dan krijg je condensatie en dat is niet goed voor je woning.

Belangrijke maatregelen zijn nog de gordijnen dichtdoen en de wind buiten proberen te breken. Dat laatste duurt met begroeiing wat langer, en mag natuurlijk niet in de weg staan van de zon die overdag naar binnen moet schijnen.

Maar dat was de vraag niet. Qua gasverbruik: oktober dit jaar 44m3 gas, november tot op heden 3m3.
Bedankt weer voor je uitgebreide reactie Geldsnor! Ik snap je uitleg waarom het niet zou uitmaken en geloof daar ook wel in.
Empirische gezien heb ik in het verleden wel eens geprobeerd om het huis “warm” te houden in de nacht wat erin resulteerde dat de gasverbruik explodeerde. Daar stopte ik weer gauw mee, maar dat was nog voor alle isolatie efforts die we inmiddels in het huis hebben gestoken. Maar gestaafd op statistieken heb ik dat niet.
Uiteindelijk is mijn simpele theorie nu dat warm blijven stoken tot een bepaalde temperatuur altijd meer energie kost dan de kachel uit, en alleen opwarmen wanneer er vraag naar is. Immers, de uren dat je geen warmtevraag heb, heb je ook geen gasverbruik en afhankelijk van de afkoeling van je huis kan dat gunstig uitpakken of niet gunstig omdat je in de nacht moet bij gaan warmen om te compenseren voor het verlies.

In ons geval, hoewel de temperatuurafname in de nacht beduidend minder is dan vele jaren geleden (zie hiervoor https://luxeofzuinig.blogspot.com/2020/09/hoe-wij-ons-gasverbruik-nog-verder-gaan.html voor de grafiek van temperatuurafname) is het nog niet voldoende om bij een bepaalde buitentemperatuur zo weinig afname te hebben dat bijstoken niet nodig is waardoor effectief je het aantal uur dat je kachel moet draaien (en in de nacht, doordat je circuit afkoelt en dus ook opgewarmd moet worden) een hoger gasverbruik.

Qua wind is oostenwind en zuid win killing voor ons en gezien we aan de kust wonen is wind er nu eenmaal altijd :-)

Geldsnor zei…
Het hoeft 's nachts niet voldoende warm te blijven om niet bij te stoken. Maar het mag dus zeker gewoon afkoelen: het opnieuw opwarmen kost altijd minder energie dan het warm houden, althans afhankelijk van de thermische massa :-)
Mr Groeigeld zei…
Bij ons gaat de cv alleen 's ochtends even aan om de boel op temperatuur te krijgen (17-18gr). 's Avonds stoken we met onze pelletkachel de hele onderverdieping warm.

Aangezien de cv al een oudje is (20 jaar) en ik niet geheel ongevoelig ben voor de hoge gasprijzen en het milieu ben ik aan het kijken naar vervanging en isolatie van ons dak. Vanwege onze slechte isolatie is een hybride warmtepomp nig niet ideaal, dus het zal wel een HR++ ketel worden.

Samen met isolatie van ons dak en andere vloer zouden we van 900m3 naar een stuk lager moeten gaan.
Ah een pelletkachel. Zelf hebben we alleen een ouderwetse open haard tot onze beschikking wat ook prima als bijverwarming kan dienen, maar bekend staan om het feit dat ze juist meer warmte verliezen dan opleveren ;-)
washer zei…
We hebben de cv bijgesteld naar maximale aanvoer 65 graden (ipv de "standaard" 90). Duurt wel iets langer om op te warmen, maar scheelt wel in de kosten.

Populaire posts