Mijn kleding begint echt “op” te raken

 Herken je dat? Dat je in de kledingkast kijkt en denkt…. Ok… er beginnen gaten te ontstaan in je kleding hier moet ik echt binnenkort wat aan gaan doen. Dit gevoel had ik al een tijdje geleden, maar gezien ik nog altijd thuiswerk en ik absoluut niet hou van kleding shoppen heb ik het uitgesteld en uitgesteld. Bovendien ben ik ook een gemaksmens in de kast… De bovenste kleding is wat ik pak en daarmee rouleert er niet veel kleding.Tijd om eens te inventariseren wat ik nu echt nog over heb want kleding heb ik sowieso genoeg. Althans dat hoop ik!

Mijn kleding begint echt “op” te raken

Al lang geen kleding gekocht

Ik zocht het al eens uit namelijk in oktober 2020 kwam ik erachter dat ik voor het laatst in augustus 2018 kleding had gekocht. En dat is nu dus bijna 3,5 jaar geleden…. En nee tussen die blogpost in en nu heb ik geen voet gezet in een kledingzaak of online wat gekocht.
Wel heb ik in de tussentijd wat kleding, onder dwang van vrouwlief, afscheid van moeten nemen. We zullen maar zeggen dat onderbroeken met gaten goed voor airco zijn, maar er is een grens. Hetzelfde geldt voor sokken die meer gatenkaas waren geworden en t-shirts waar de randen aan het raffelen waren. Ook ben ik door twee spijkerbroeken gescheurd… Nogal gênant, want het gebeurde toen ik net de fiets op stapte haha! Het was een frisse terugtocht kan ik je vertellen.

Nou goed, gelukkig is het niet alleen maar kommer en kwel, en zijn mijn truien nog prima in orde maar heb ik wel last van luiheid. Ik pak altijd letterlijk de bovenste trui van de stapel en gezien we wekelijks wassen zijn het vaak dan ook dezelfde truien die ik aantrek wat voor extra slijtage zorgt. 

Tijd om door de kast te gaan

Maar nu ik de kast laatst opende begon ik zelf toch ook te denken dat het toch wel zichtbaar begon te worden wat ik vaak droeg en wat al een tijdje gewoon er ligt. En voor mensen die mij kennen…. Als het mij zelfs begint op te vallen…. Dan is het tijd voor actie.

Daarom ben ik door mijn kast heen gegaan en heb ik mij verbaasd over kleding die er nog ligt. Er liggen truien die ik droeg uit mijn jeugd (18/19) en er nog prima uitzien en ik ook nog steeds kan dragen. Ook kwam ik overhemden tegen voor het leven die ik al de afgelopen twee jaar niet heb gedragen. Tijd om deze zaken dus meer naar voren te halen. Hetzelfde geldt voor de t-shirts die even ge-herschikt zijn om zo degene die niet vaak gedragen zijn bovenop te leggen.

Wel kwam ik erachter dat mijn spijkerbroeken echt op beginnen te raken. Er is geen voorraadje meer en degene die ik nog heb liggen zijn al ouder en beginnen ook hun slijtage plekken te vertonen. Sokken, onderbroeken…. Geen probleem nog genoeg voorraad.

Nog steeds geen noodzaak

Na dit ritje door mijn kast ben ik elke keer verbaasd erover hoe lang je met kleding om kan gaan als je er zuinig mee bent. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik absoluut niet modebewust ben en ik daar ook geen enkel gevoel voor heb noch mij uitmaakt. Ik hou van comfort kleding en kies daar ook bewust voor. Maar het geeft mij een goed gevoel om op deze manier te kunnen leven. Zeker sinds ik laatst een aflevering zag van “De prijsknaller” over Kleding. Dan schrik je je kapot hoeveel kleding er weggaat en hoeveel troep er tussen zit. Daar doe ik gelukkig niet aan mee en mijn vrouw ook niet. (Aanrader om te kijken overigens de serie)

In ieder geval zie ik nog steeds geen noodzaak om te gaan shoppen, want hoewel de spijkerbroeken echt op beginnen te raken heb ik ook nog een aantal “nette” broeken die ik ook maar eens moet gaan dragen. Met andere woorden. We gaan lekker door met herbruik van de kledingkast!

Hoe zit het met jullie kledingkast na twee jaar corona? Heb je alles ververst of heb je oude kleding een nieuw leven ingeblazen?

Reacties

hobbycobus zei…
Ik kan heel slecht kleding weg doen. Ik draag ook heel veel kleding die ik gekregen heb. Dus bij mij moet het echt versleten zijn, of echt niet meer passen
geldover zei…
Toevallig vandaag op zolder echt eens kleding in zakken gedaan om weg te doen. Dacht de kinderkleding van mijn meiden naar de Oekraine te kunnen doen maar van veel was t complete elastiek niet meer goed of model wel heel erg achterhaald. Dus veel alsnog in de textielbak. En nadat ik al meer dan 10 jaar oude kleding verzamel die ik hoop ooit weer eens te passen kon ik nu ook denken het mag weg. Mocht ik afvallen heb ik aan een paar mooie setjes immers genoeg en die zoek ik dan wel voor een habbekrats in een tweedehands winkel. Het voelt goed om dit bewust te doen.
Ik heb hartelijk gelachen om je stukje en je airco onderbroeken. Die heeft mijn man ook!! 🤣
Ik rouleer zoveel mogelijk, alle gewassen kledingstukken gaan onderop of achteraan. Maar zelfs dan pak ik ook nog wel vaak dingen die ik leuk vind of die lekker zitten. Ik zet mezelf regelmatig op rantsoen, dan neem ik me voor om een jaar niets nieuws te kopen. Dat lukt dan nog ook want ik heb een hekel aan winkelen. Ik draag veel dingen tot ze echt op zijn. Vroeger kocht ik me suf, ik had toen vaak dingen in de kast met het prijskaartje er nog aan. Schandalig vind ik dat nu, maar nu ben ik ouder en wijzer en wil ik duurzaam leven. En dat gaat steeds beter.

Populaire posts