Hoe kan een consuminderaar nog besparen?

 Luxe of Zuinig heeft zichzelf betiteld als “consuminderaar”. Terecht of onterecht wellicht, maar dat komt ook omdat er niet echt een goede definitie gegeven kan worden wanneer je iemand hiertoe mag rekenen of niet. In ieder geval kan er wel gesteld worden dat Luxe of Zuinig op de uitgaven kant let om zo, zo kosteneffectief rond te kunnen komen. Maar er popte wel iets op in zijn hoofd. Nu dat het leven steeds duurder wordt door de standaard inflatie, maar nu ook door de oorlog in Oekraine, schaarste in grondstoffen en de nog niet breed verspreide “post corona kosten” wordt er snel gekeken om meer te besparen. Maar kan dat eigenlijk nog wel door een consuminderaar?

Hoe kan een consuminderaar nog besparen?

Alles kan altijd goedkoper

Laat ik voorop stellen dat het enige echte antwoord natuurlijk altijd volmondig “JA” moet zijn. Ja je kan je energiekosten temperen door minder apparaten te gebruiken en ja je kan ook de kachel uit laten om zo op energie te besparen. Maar ik ga er ook vanuit dat een consuminderaar sowieso al lette op zijn energie verbruik en al tegen het randje van oncomfortabel zit. Meer besparen kan, maar gaat dan al snel hakken in je comfort niveau waar je zelf een grens hebt gelegd.

Hetzelfde geldt voor je al je overige uitgaven, uiteraard je kan overal op besparen. Maar hopelijk heb je al zoveel mogelijk bespaard en op een niveau gekomen wat je acceptabel vind. Alles eronder is onder je niveau en kan alleen maar leiden tot onrust en ontevredenheid.

Risico’s

Dat gezegd hebbende ben ik mij er dan ook van bewust dat onze kosten de komende jaren alleen maar verder omhoog gaan. Zeker omdat wij zelf niet bereid zijn verder te snijden in ons comfort. Waar we nu namelijk op zitten is precies goed en al helemaal in lijn met onze gedachte van een fijn leven, maar toch op de kleintjes letten en niet te uitbundig. Een normaal leven.

Nu zal ik wellicht mensen hiermee in het harnas krijgen, maar ik ben bang dat er medebloggers/consuminderaars zullen zijn die er alles op alles gaan doen om toch het onderste uit de kan te halen. Zei het door toch nog een stapje meer in te leveren in comfort om een paar euro te besparen, of door dingen te gaan laten om aan het einde van de maand toch maar op het magische bedrag te kunnen komen die ze in hun hoofd hebben.

Tegen hun zeg ik. Pas op! Doe het niet en laat je niet verleiden om dat te doen. Uiteindelijk ga je er namelijk alleen maar ongelukkig door worden. Je hebt als het goed is over de jaren alles eraan gedaan om op je comfort niveau te komen die jij nog acceptabel vind. Als je nu doorschiet kan dat alleen maar ervoor zorgen dat je zo ongelukkig wordt dat je uiteindelijk meer geld gaat uitgeven om te compenseren dan nu gewoon te accepteren dat het leven duurder wordt.

Wees voorzichtig

Wees voorzichtig en denk aan jezelf. Accepteer dat het is wat het is en wees trots op het feit dat je al je jaren geld hebt weten te besparen waardoor je nu deze verhoging in uitgaven kan opvangen. Maar ga vooral niet nog meer compenseren! Luxe of Zuinig gaat het dan ook allemaal over zich heen laten komen. Er is genoeg buffer, en al die jaren van besparen zorgen nu voor een mooie schokdemper om dit alles op te vangen.

Hebben jullie hier al over gedacht en laat je het ook over jezelf heen komen?

Reacties

Meer door minder zei…
Het verschil is denk ik of je moet minderen of je uit jezelf beslist om te minderen. Ik doe "Meer door minder" en dat bevalt prima maar dat is om dat ik niets met de hedendaagse tendens van "Meer meer meer" heb. Daarnaast is de algemene inflatie absoluut niet mijn inflatie. Bijvoorbeeld: Behalve dat ik nu niet kan overstappen voor een geboden bonus heb ik nauwelijks tot geen last van de energie prijs verhogingen. Dit komt door de zonnepanelen in combinatie met elektrisch en infrarood (bij)verwarmen. Mijn termijnbedrag is ondertussen zo laag geworden dat ik van de energiemaatschappij nog maar 1 keer per jaar mag betalen.
Zuinigeman.nl zei…
Op een gegeven moment kan je nergens meer op besparen. Je kan wel verduurzamen en bijvoorbeeld geld investeren in zonnepanelen ipv in beleggen. Het kost geld maar levert later toch meer op. Op die manier doen wij het.
Wij zijn ook niet van plan om verder te snijden in ons comfort. Gelukkig hoeft dat ook niet, want dan is het een heel ander verhaal. Geld wordt hier in huize Niekje nog steeds niet over de balk gesmeten en we blijven zuinig. Maar daarnaast zijn we op onze leeftijd (54) ook bewust dat het leven eindig is, onlangs zijn er nog twee kennissen van mij, en niet veel ouder dan ik nu ben, overleden. Carpe Diem zonder al te veel gekkigheid dus!

@ZuinigeMan: goed om het zo te zien, wij moeten ons ook gaan verdiepen in zonnepanelen.
Uitklokken zei…
Inflatie in zijn algemeenheid is niet tegen te houden. Alles zal dus ook uiteindelijk duurder worden, een paar dingen misschien uitgezonderd. Zo lang je inkomen/rendement gelijke pas houdt is er niets aan de hand.
Helaas is dat in deze tijden steeds minder het geval. Bedrijven worden rijker, werknemers minder. Dat zal een steeds groter probleem worden waar alleen de overheid een passend antwoord op kan vinden. Heb er echter een hard hoofd in dat dit spoedig zal zijn.
De inflatiecijfers die nu geroepen worden, gelden ook zeker niet voor ons. Ons persoonlijke inflatiegetal is veel lager en beperkt zich voornamelijk op boodschappen en wat energie. De meer meer meer cultuur heb ik ook allang vaarwel gezegd.
Klopt, investeren is een optie. Maar beleggen levert momenteel nog altijd meer op dan zonnepanelen ondanks de dipjes op de beurs de afgelopen tijd. Neemt niet weg dat zonnepanelen met deze tarieven natuurlijk veel sneller gunstig zijn.
Leven is niet vergeten te genieten. Zoals je zelf aangeeft weet je niet wanneer je boek dichtslaat. De reis zoals wij die zelf ook maken momenteel is er één die ook ruimte houdt voor de geneugtes des levens.
Inderdaad Uitklokken. Inflatie hoort er nu eenmaal bij. Dat bedrijven rijker worden ook. Maar dat zal denk ik nooit veranderen. Dan moet dit wereldwijd gebeuren en daar zal nooit consensus over gevonden worden.

Populaire posts