3 maanden zonder tv abonnement
Het is inmiddels meer dan drie maanden geleden dat Luxe of Zuinig zijn tv abonnement de deur uit deed. Hoe staat het ervoor en missen we het?
Hoe gaat het zonder tv abbonement?
Laten we er kort over zijn. Zowel ik als mijn vrouw missen het geen moment. Er zijn tegenwoordig geen programma’s meer die niet terug te kijken zijn en we ook willen zien. Vrouwlief was nog “on the fence” of ze het echt niet ging missen. Maar ze moest toegeven dat het terugkijken via de chromecast (want ja, niet alle apps werken op de tv meer uit 2014……) het allemaal prima werkt. De reclame die je daarbij voorgeschoteld krijgt is daarbij een gegeven, maar doordat we zo weinig terugkijken is het absoluut niet waard om een NLziet abonnement te nemen en deze reclames te omzeilen. Laat staan om “live” tv te hoeven kijken.
Ik had al een beetje verwacht dat dit de uitkomst zou zijn, maar het is helemaal goed om dit bevestigd te zien na een proef periode. De angst die mijn vrouw had was dat “als” ze wilde kijken dat niet kon doen. Ook al keken we al nauwlijks liniaire tv. Blijkbaar is het zo ingebakken uit onze jeugd geweest dat afscheid nemen lastig was. Rationeel gezien natuurlijk gek, maar het had wat overtuigingskracht nodig voor mijn vrouw.
Inmiddels kunnen we wel zeggen dat het geen enkel gemis is en we prima uit de voeten kunnen met de huidige oplossing voor enkele programma’s die we willen kijken met als extra voordeel dat we het kunnen kijken op het tijdstip dat het ons uitkomt. Ideaal dus.
En de telefoon dan?
Naast de tv namen we ook afscheid van de vaste telefoonlijn. En hoewel ik het jammer vind dat ik niet meer gebeld wordt door de microsoft scam. Missen we dat ook niet. De schoonouders belde al niet meer vaak op dat nummer sinds we de kleine hebben doordat we zijn overgestapt op videobellen. Dat maakt het makkelijker voor ze om toch beter in contact te zijn met ons kleine monster en de kwaliteit tegenwoordig is prima om ook een degelijk gesprek te hebben.
Ook op dit vlak is er dus geen enkel gemis dat er twee diensten zijn opgezegd. Daarbij komt ook nog eens dat hier een besparing op energievlak mee is gepaard. Het sluimerverbruik van de telefoons is hiermee verdwenen. Bij elkaar drie telefoons wat toch (volgens die berekening) weer €4,60 scheelt per jaar. Wie het kleine niet eert…… Alleen maar voordelen zeg ik!
Sowieso wordt het weer eens tijd voor een rondje langs de velden om te kijken of het echt niet rendabeler is om toch weer met schakelaars te gaan werken en het energieverbruik beter onder controle te krijgen. Maar dat is een aparte blogpost.
Conclusie
En dat brengt mij ook bij de conclusie dat ik niet begrijp waarom ik dit niet eerder heb gedaan. Ik speelde hier al jaren mee, maar volgens mij was de conclusie dat het niet veel goedkoper kon dan het aanbod wat ik toentertijd had en was een vaste lijn nog wel in gebruik door de schoonouders. Dit geeft ook aan dat door veranderende omstandigheden je opnieuw zaken tegen het licht moet houden of het nog steeds geldt of niet. In ons geval scheelt dit toch €150 euro + nog eens €4,60 aan elektra kosten voor de telefoons hun sluimerverbruik. En dan heb ik het niet eens over de setupbox die aanging of we nu wel of niet linaire tv keken (ik heb dat nooit bekeken hoeveel deze gebruikte).
Ik ben blij met de keuze en als het in jouw situatie ook past zeg ik eruit met die tv en vaste telefoon dienst!
Heb jij ze al de deur gewezen?
Reacties
Maar gezien je over Ziggo spreekt. Heb je alleen Coax liggen bij jouw? Of is koper nog max ADSL2 snelheid en geen VVDSL mogelijk? Glas zal je dan ook ongetwijfeld niet hebben liggen?
Toch eens met de baas praten ;-)