Oei, dat wordt denk ik een duur grapje
Zondag 9 mei, een mooie dag ligt er in het verschiet. Na een mooie vroege ochtend met moeders waarin ze in het zonnetje werd gezet was het tijd om langs de oma’s te gaan om hetzelfde te doen.
Ochtend
De ochtend verliep positief, wel wat regen en onweer, maar het was eindelijk een beetje lente in Nederland. Heerlijk! In je t-shirt naar buiten en genieten maar! Op naar Oma 1. Alles koek en ei, mooie cadeau’s, gezellig en hop hop hop weer naar huis want in de middag moesten we ook naar Oma 2 toe!
Middag
Voor Oma 2 was het noodzakelijk dat we de auto pakte (je weet wel dat ding met 4 wielen die je van A naar B brengt, een voertuig die de afgelopen maanden behoorlijk stationair was). Zonnebril, cadeaus mee, auto sleutels, muziek aan en gaan met die banaan.
Maar eenmaal onderweg begon het wel wat warm te worden in de auto. Mmmmm vreemd, de climate control stond op 19 graden, maar het voelde aan als zwaar boven de 20 graden. Het zou niet moeten, maar toch maar eens de airco aanzetten dan. Mmmmm. Hij blaast een hoop, maar er komt weinig koude lucht uit……. O, o…… het zal toch niet.
Airco kapot……
En ja hoor, na wat pogingen hem in ere te herstellen, maar helaas de airco is kapot. Het was dus aardig warm op de terugrit naar huis. Gelukkig bood het raam ook nog soulaas, want het was nog geen 30 graden buiten. Voor de kleine was het alleen minder leuk, want die zat te zweten en had behoorlijke rode wangen. Maar eenmaal eruit was alles weer in orde. Het deed mij wel weer denken aan vroeger toen onze auto ook geen airco had. Voor onszelf niet zo erg, maar voor de kleine toch wel zielig, want ja leg maar eens uit dat je rustig moet blijven zitten en je vooral niet druk moet maken terwijl je in een stoel vast zit en geen kant op kan….
Luxe of Zuinig is geen automonteur, snapt er eigenlijk ook de ballen van, maar ging tot op zoek of hij het probleem zelf kon lokaliseren en wellicht oplossen, dat scheelt immers weer garage kosten. De korte conclusie is, dat ik er zelf weinig aan kon doen en ik echt een specialist nodig heb.
Wel heb ik het probleem weten te lokaliseren tot drie verschillende mogelijke oorzaken.
1. Vloeistof airco te laag (goedkoop om te fixen)
Dit is de goedkoopste oplossing, als de druk te laag wordt worde de flow naar de compressor gestopt om de compressor te beschermen dat deze niet kapot gaat. Hiermee stopt ook de koelingsmogelijkheid en werkt het systeem niet, behalve warme lucht naar binnen te blazen.
2. Lekkage of gebroken pijp (ligt eraan wat precies het probleem is)
Dit kan duur zijn, maar kan ook meevallen afhankelijk wat het is. In ieder geval wordt het systeem onder druk gezet om te kijken of er een lekkage is en aan de hand daarvan kunnen ze het onderdeel repareren.
3. Compressor kapot (DUUR!)
Tja, dit is een bekend probleem bij mijn autotype en ben ik een beetje bang voor…… Want dit zal een flinke rekening zijn om op te lossen.
Hopen
Ik hoop oprecht dat het iets simpels is als de vloeistof bijvullen, maar met mijn geluk zal het wel de compressor zijn. In ieder geval is het iets dat ik snel gerepareerd wil hebben en aangezien ik toch bezig ben heb ik ook maar meteen onderhoud gepland en nog wat andere kleine dingen laten meenemen als we er toch zijn. Onderhoud was ook al wel een tijdje nodig zoals ik meldde in Q1 2021 - Autokosten. Maar stelde ik bewust uit omdat het naar mijn mening (dezelfde persoon die niet zoveel weet van auto’s) het nog wel even kon.
In ieder geval bereid ik mij erop voor dat het bufferpotje van de auto onderhoud (die inmiddels alweer op 1400 euro zit) een flinke deuk, zo niet volledig erdoor, zo niet bijlappen zal inhouden. Het ligt er maar net aan wat er allemaal gevonden wordt.
Ik hou mijn hart in ieder geval vast. Maar zoals ik ook al eerder heb gezegd, het afgelopen jaar heb ik enorm veel mazzel gehad met onderhoud en überhaupt de kosten aan de auto. Dat de winning streak een keer ergens ophoudt is dan ook wel logisch! Ook is nu dus te merken dat als je de auto niet vaak gebruikt dit soort zaken totaal niet opvallen (het weer hielp natuurlijk ook niet mee!). De afspraak met de garage staat gepland, helaas pas over een paar weken, maar ach, we gebruiken de auto toch bijna niet dus dat overleven we wel!
Hoe staat het met jullie stilstaande auto? Zijn er nog kwaaltjes die niet eerder opgevallen zijn doordat de auto zoveel stilstaat?
Reacties
Tot op heden hebben we nog geen problemen met de auto's. Ik werd wel steeds gebeld door de garage dat ze graag een afspraak wilde maken voor onderhoud. Nu moet ik in november de auto voor de 1e keer APK laten keuren dus ik wacht nog even. Hopelijk valt het dan mee (ik heb ook een potje voor de auto en die is ruim gevuld).
De andere auto is lease en daar merken we (behalve de bijtelling) niet veel van. Alleen waren de banden zoek na de wissel met winterbanden. De leasemaatschappij stalt die in een bandenhotel en toen waren ze kwijt. Man stond voor Piet Snot bij de garage. Vorig jaar ging er ook al iets mis met de banden (bij de verkeerde dealer). Als goedmakertje mocht man op zaterdag komen. Inmiddels zitten ze er weer onder.
Het voordeel van lease is inderdaad dat je de kosten niet ziet hoewel ze er natuurlijk wel zijn. Maar wel interessant dat je garage je belt voor onderhoud. Bij de dealer begrijp ik hieruit. Zelf heb zit ik bij een specialist voor mijn merk, dat is goedkoper en kan je zelf bepalen wat je wilt laten doen en vooral wanneer. De dealer vervangt vaak preventief waardoor deze ook duurder is en met merk onderdelen, de specialist doet alleen het nodige en in overleg. Garantie is bij mij geen issue meer waardoor dit ook mogelijk is. Bij een nieuwe auto is dat minder mogelijk.
Ook hier geldt wat moet ik doen om de dagwaarde van de auto (en de betrouwbaarheid voor mezelf) hoog te houden vs uitgaven?
Dagwaarde van een auto is hierbij verder ondergeschikt, er zijn zoveel andere factoren die invloed hierop hebben dat deze punten die je noemt minder ertoe doen.