Wat te doen met de resterende spaarpotten

 Na mijn blogpost van eergisteren over het tekort op mijn lopende rekening ben ik ook weer een rondje spaarrekeningen gaan doen en kwam ik ook tot de conclusie, wat ik al vaker ben gekomen, dat ik eens hier iets meer mee moet gaan doen. Wat zit er in petto de komende tijd/jaren?

Projecten

Als we terugkijken op de periode dat we hier wonen hebben wel elk jaar wel een groot project gehad. Als het niet een verbouwing was dan was het wel een nieuwe dochter of ander soortig iets zoals een tuinverbouwing. We zijn eigenlijk altijd wel in de weer hier in huize Luxe of Zuinig. Dit jaar was het zoals jullie weten een nieuwe dochter. Maar ondertussen zitten we ook te kijken naar wat andere zaken namelijk de volgende.

1. Isoleren zolder / dakkapel / dak / vervangen dakpannen / etc
2. Warmtepomp / Airco’s
3. Zonnepanelen (ja ik weet, we zijn rijkelijk laat)

De bedoeling is dat we deze items gaan combineren en voor fanatieke lezers is dit niet iets wat zomaar opkomt. In 2021 heb ik al een blogje hierover geschreven waarin ik een “expert” ons advies liet geven. Het resultaat was op zijn zacht gezegd niet geweldig. Maar daarna is het een beetje stil komen te liggen door de omstandigheden met mijn vrouw aangaande zwangerschappen, miskramen en wat er allemaal bij komt kijken. Mijn hoofd stond er niet naar en het was wel even goed zo er liep geen bloed uit.

Fast forward naar 2023

Maar inmiddels bevinden we ons weer in rustiger vaarwater en begint dit project ook weer te kriebelen om wat ermee te doen. Dit verhoudt zich direct tot onze spaarpotten, want je kan begrijpen dat bovenstaande items nogal wat geld gaan kosten. Mijn eerste gevoel zegt dat we, afhankelijk van hoe rigoureus we het gaan aanpakken het snel tussen de €40.000 en €70.000 kan gaan kosten. Wat uiteraard uit de spaarpotten betaald moet gaan worden en dit meteen een goede bestemming gaat krijgen.

De draad weer oppakken

De komende tijd ga ik uitzoeken wat de mogelijkheden zijn, waar we zelf de voorkeur bij hebben en vooral ook hoe we het huis naar de toekomst willen brengen. Zelf heb ik al meerdere opties de revue laten passeren, maar ben er nog steeds niet over uit waar ik mij het meest comfortabel bij voel. Ik hoop dat in de komende tijd dit duidelijker wordt en ik en mijn vrouw iets gerichter offertes kunnen gaan aanvragen.

In ieder geval beloofd het weer een mooi moment om over te bloggen en de ontwikkelingen hierop te volgen :-). En als extra bonus slinkt de spaarpot er ook door.

Wordt vervolgd!

Reacties

Meer door minder zei…

Grappig vind ik dat je schrijft: "We hebben elk jaar wel een groot project gehad. Als het niet een verbouwing was dan was het wel een nieuwe dochter" (het summum van projectmatig werken haha :)
Mr Groeigeld zei…
"een nieuwe dochter of ander soortig iets zoals een tuinverbouwing" ik ken je dochter niet, maar als je haar vergelijkt met een tuinverbouwing... ;-)

70k lijkt me wat ruim genomen, maar het is maar hoe groots je het wilt aanvliegen. Trouwens, wat een enorme spaarpotten houden jullie aan zeg. Lijkt mee een goede besteding daarvoor.
Haha, ja soms betrap ik mijzelf er wel op ja ;-)
Ja, de analogie was misschien niet helemaal verplaatst, maar er is altijd wel wat hier in huis :-D

Qua overschotten, ja ik weet het… dat is iets waar ik al jaren tegenaanloop en ik ook al jaren probeer te verkleinen. Dat lukt op zich wel, zeker omdat ik nu meer inleg per maand dan er eigenlijk ruimte voor is waardoor het spaartegoed langzaam daalt. Maar verbouwingen helpen ook om het “nuttig” te besteden.

Dat heb je als je eigenlijk risico avers bent en niet van lumpsum inleg houdt….. Maar goed het is een luxe probleem.

Populaire posts