De zolder isolatie aanpakken - dacht ik

 In november ben ik weer ijverig aan de gang gegaan om ons gasverbruik verder aan te pakken. Zeker door het vele thuiswerken is ons verbruik behoorlijk gestegen omdat we gemakkelijker zijn met de kachel aanslingeren en het aantal uur dat de kachel aanstaat sowieso hoger is dan voor de pandemie. Over het algemeen zijn we niet ontevreden over de huidige staat, maar er is altijd nog een doorn in het oog. Namelijk de zolder.

De zolder isolatie aanpakken - dacht ik

De zolder aanpakken

Één van de open punten voordat we konden doorpakken op dit punt was gemeld in de post om verder op gasverbruik te kunnen besparen. Namelijk maatregel #3. Zelf was ik tot de conclusie gekomen dat het een fikse verbouwing zou worden om het, echt goed, aan te pakken. Maar voordat ik daar stappen in ging zetten wilde ik graag een “onafhankelijke expert” daar ook zijn licht over laten schijnen. Zo gezegd zo gedaan en eind november is deze persoon langs geweest om mij te adviseren.

Het advies

Allereerst werden er complimenten gegeven over hoe het huishouden werd gerund, bijgehouden en vooral, hoeveel er al wel niet is gebeurd in huis om deze zo energiezuinig te maken. Volgens de adviseur liepen wij voorop met alle maatregelen wat je mag verwachten van een huis van 1968 op de zonnepanelen na dan.

Al gauw kwam ik tot het onderwerp van de zolder en heb ik hem uitgelegd wat de staat was, wat de probleempunten waren en vooral ook hoe ik het zag wat er moest gebeuren om het goed te doen, lees een behoorlijke verbouwing. Maar dat ik ook vooral benieuwd was welke alternatieven er waren, evenals wat ik gewoon weg heb gemist om het comfort te kunnen verhogen gezien het in de winter koud is en in de zomer bloedheet. 

Het advies wat ik echter nu kreeg was….. Nou ja, niet wat ik had verwacht. Er werd gesproken over, I kid you not, gordijntjes voor de deurtjes bij onze opslagruimte onder de dakpannen om de kouval tegen te gaan en dat dit prima kwaliteit is allemaal, terwijl ik een koudebrug allang heb vastgesteld en de structurele integriteit van de dakkapel al heb bewezen dat deze “waaibomenhout” is. 
Verder had hij niets anders te melden qua oplossingsrichtingen behalve dat hij het zonde zou vinden om een hele grote verbouwing te doen.
Ik heb hem daar nog een aantal keer op gechallenged, vooral ook over de tussenruimte tussen het bituum en het plafond van de dakkapel wat hier voor mogelijkheden waren, maar ook daar kwam helemaal niets uit.

Om dan te kijken of het aan mij lag, of aan hem heb ik hem enkele vragen gesteld over een warmtepomp en de levensvatbaarheid daarvan in huizen zoals die van mij. Maar het bleek dat hij daar geen kaas van had gegeten en had geen enkel idee wat een COP was…. Ook vragen over dakisolatie vanaf buitenaf en wat voor effect dat had op de omliggende huizen qua hoogte met de dakpan keek hij mij vragend aan en had hij geen idee.

Desillusie

Na deze desillusie heb ik het gesprek maar gauw afgerond, want deze “onafhankelijke expert” viel wat mij betreft toch behoorlijk door de mand.  Hij zal prima voldoen voor de standaard, enkelglas, vloerisolatie, spouwisolatie e.d. Maar voor complexere vraagstukken of “out of the box” denken was dit duidelijk niet de juiste persoon. 
Wellicht waren mijn verwachtingen te hoog, of had ik mijn vraagstuk eerst moeten uitleggen of deze “expert” wel de juiste was. Maar ik had duidelijk het gevoel dat ik mijzelf ook als “expert” kon gaan aanmerken en ik hem juist dingen heb geleerd in plaats van andersom.

Hoe nu verder?

Het heeft mij geen steek geholpen. En daar baal ik van als een stekker, want hoe gaan we nu verder? Ik zit inmiddels wel op een tweesprong, wat beter is dan één tenminste.

1. We gaan de zolder rigoureus aanpakken, nieuwe isolatie, dakpannen eraf, nieuwe dakkapellen en maken het helemaal futureproof.
2. We laten het voor wat het is en gaan kijken voor een split unit airco die in de winter verwarmd en in de zomer koelt en plaatsen dan toch zonnepanelen om dit verbruik mee op te vangen, waarmee de verwarming op zolder definitief uit kan.

Welke het gaat worden weet ik nog niet. Wel is duidelijk dat item #2 natuurlijk de goedkoopste optie is, maar het probleem niet mee opgelost is. Symptoom bestrijding.

In ieder geval heb ik wel weer bevestigd gekregen dat het altijd zaak is om zelf onderzoek te doen naar alles en dat een zogenaamde “expert” vaak niet meer is dan “in name only” dat nergens op gestaafd is. Erg jammer, want Nederland heeft nog een lange weg te gaan. 

Reacties

Ellen1979 zei…
Dat dus... Viel mij ook al op. En soms worden deze experts nog aangeboden door de gemeente en betaal je er ook nog € 50,- voor.
En, soms kom je er dus achter dat zonnewering nog meer doet dan je berekend had, zoals in ons geval, en was de airco toch niet nodig misschien. Zo blijven we dus bezig met trail and error.
Dat is erg vervelend inderdaad, maar zelf blijven nadenken is altijd het advies natuurlijk.
Anoniem zei…
Als je van plan bent om de dakpannen eraf te halen, mischien eens denken aan een indak plaatsing van zonnepanelen waardoor je bespaard op (nieuwe) dakpannen.
Ah dat is een goede ja. Ik heb dat wel al vaker gezien ja maar vraag mij af hoe het dan zit met de afdichting/isolatie naar de normale dakpannen. Eens uitzoeken bedankt voor de tip.
Tekenderwijs zei…
Als je huis al uit 1968 is zou ik aan nieuwe dakpannen denken en dan gelijk isoleren, dus alles gelijk goed aanpakken en voor de grote renovatie gaan. Betonnen dakpannen gaan ongeveer 40 jaar mee. Als je alleen zonnepanelen laat plaatsen dan zit je weer met oude dakpannen.
Eea hangt ook van je plannen met je huis, hoe lang wil je er blijven wonen?
Ook dat staat inderdaad op mijn lijstje om te onderzoeken ;-) Maar wij willen nog lang niet verhuizen. We wonen inmiddels 11 jaar hier met veel plezier en daar gaan er zeker nog wel 11 bijkomen zo niet meer ;-)
Oh, dat vind ik ook altijd zo teleurstellen als zogenoemde experts helemaal niet zo veel kennis blijken te hebben. En dat gebeurt eigenlijk best vaak vind ik.
Mr Groeigeld zei…
Een aantal jaar geleden keek ik ook op tegen dergelijke "experts". Waarschijnlijk ben je door het zelf helemaal uitzoeken al meer expert dan het leeuwendeel van de mensen die zich "expert" of "adviseur" noemen.
Ik heb besloten helemaal niets aan mijn zolder te gaan doen. Het is namelijk zo, dat ik daar mijn was aan waslijnen droog en zomer en winter het raam open heb. Behalve als het hard of matig vriest, bij nachtvorstjes laat ik het raam gewoon open. Dus waarom isoleren als de kou gewoon naar binnen waait? De was droogt er prima!
Haha, ja dat klopt. En met jouw gasverbruik……. Dat zet geen zoden aan de dijk ;-)

Populaire posts